< Tilbake til oversikten

O'boy, vaniljestang, essenser og div.krydder?

rebekah sa for siden:

Finner ikke ut av karbohydratinnhold. Noen som kan hjelpe meg litt??:)

på Oh`boy pakken uten tilsatt sukker står det (pr.100g):
energi: 310kcal
protein: 6.3g
karbo: 55g
hvorav sukkerarter: 5.7g (fra maltodextrin og inulin)
fett: 4.6g
hvorav mettede fettsyrer: 2.3g
kostfiber: 24.5g
natrium: 0.2g.

...Så lurer jeg på; hva regner man egentlig at karboinnholdet i 100g.oh`boy er ut i fra det som står der?
[color=black][/color]
Og hvor mange karbohydr. er det vanlig å regne i feks. 1stk. vaniljestang?
[color=black][/color]
hvor mange karbohydr. er det vanlig å regne i ulike essenser (vanilje, mandel, rom og sitron) ?
[color=black][/color]
og hvor mange karbohydr. er det vanlig å regne pr. spiseskje/teskje krydder (feks. kardemomme, kanel, muskatt...)??
[color=black][/color]
[color=black][/color]
[color=black][/color]

Runegutt sa for siden:

Venter spent på regnestykker her. Kan da ikke drømme om karbohydrater i krydder??

Photobscura sa for siden:

Ettersom kostfiber alt er trukket fra karbohydratinnholdet i norske matvarer, så kan du bare trekke fra sukkeralkoholene. Det vil si at O'boy-en inneholder 49,7 gr kh pr 100 gr. Like greit å holde seg unna -det gjelder vel vanlig melk også, men vanskelig å si når du ikke har en bestemt kosholdsfilosofi, tror man kan drikke litt melk på Lindberg. Men det er mye sukker i det!

Jeg vil anbefale å droppe karbotellinga på krydder. Noen krydderblandinger har sukker i seg, men da står det på pakken, rent krydder har så forsvinnende lite, og i forhold til de mengdene man bruker blir det flisespikkeri å skulle regne ut karbomengden i det i tillegg. Konsentrer deg om å telle kh i de matvarene du spiser en viss mengde av.

Gerd sa for siden:

Oboyen inneholder vel 55 karber? Ikke sukkeralkoholer å trekke fra der ;)

Photobscura sa for siden:

SÅRRI! Jeg leste feil. Men da skryter denne O'boyen på seg noe veldig, den er tydeligvis ikke særlig sukkerfri.

Runegutt sa for siden:

Man drikker melk på Lindberg. Helst Kulturmelk, og når man jobber i Kulturskolen, er vel det en selvfølge

rebekah sa for siden:

takk for svar =)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.