< Tilbake til oversikten

Høyt blodsukker uten sukker i kosten?

Photobscura sa for siden:

Dette er en ting som for meg er som den manglende puslespillbiten...
Hvordan kan jeg som ikke spiser hverken sukker eller noe særlig annet som blir til sukker i kroppen ha høyt fastende blodsukker? Utredes på ny for insulinresistens, og kan ikke forstå at mitt fastende blodsukker kan være på opptil 6,6.
Noen som kan fylle ut tomrommet for meg her?

Kula sa for siden:

Jeg opplever noe av det samme - forholdsvis høyt fastende blodsukker mens jeg lever ketogent, så jeg er også svært interessert i å få en god forklaring på årsaken.

Jeg gjetter på at noe av grunnen er omdannelse av protein til glukose. Leveren klarer jo under gitte omstendigheter å omdanne protein til glukose. Kanskje vi er utstyrt med en lever som er særdeles flink til nettopp dette?

Det er liksom den eneste forklaringen jeg selv kan finne. Samt at det er mulig jeg stresser uten at jeg selv er obs på det, og når man stresser får man forhøyede konsentrasjoner av kortisol i kroppen, noe som stimulerer til økt omdannelse til glukose.
Men i dag målte mitt fastende blodsukker "bare" 5,9, så det er på vei nedover, men forstatt litt over øverste skikte (5,8), men jeg håper det er et godt tegn! Skal ta en ny glukosebelastning på Fürst i morgen (tok laktosebelastning i dag, og jeg er i hvert fall ikke laktoseintolerant :heia:, men det er en viss mulighet for at jeg ikke tåler mekleprotein).

Kroppen er forunderlig.

Runegutt sa for siden:

Jeg får stadig finere fastende glucoettelleranna..
Fedonmaten ser rimelig riktig ut for meg.

Det jeg forundres over, er hvorfor endel trening gir meg rask og høy blodsukkerstigning.
Er ikke behagelig det der

Min historie kort fortalt er insulinresistens for to år siden - kostholdsomlegging, måling noen måneder etter ga fine resultater, nå, to år etter er blodusukkeret for høyt igjen, men jeg holder på med prøvetaking, så finner sikkert ut mer etterhvert, ikke minst med C-peptid, og HbA1c-måling.

Magga Dutti sa for siden:

Det kan jo være så enkelt som at du driver og utvikler diabetes.

Jeg vet jo at insulinresistens er en prediabetestilstand, men i følge legen min er det ikke så sannsynlig at jeg får diabetes med det kostholdet jeg har i dag.
(Håpe håpe).

Runegutt sa for siden:

En ting er tydelig. Det trenges forskning, masse forskning og gjort tilgjengelig for almuen.
Blir diabetesepedemi her i landet, hvis man ikke gjør noe med kostholdet.

Den epedemien er vel alt godt på vei...! Tretti prosent av den voksne befolkningen antas å være insulinresistente, det vil si at tretti prosent av befolkningen forventes å få diabetes med mindre de endrer kostholdet og/eller medisineres.

Runegutt sa for siden:

Hvor finner du tallet 30% fra?
Hadde vært gøyalt å kunne henvise litt, når folk spør om maten min

Hjørdis sa for siden:

Mannen min har levd stort sett lavkarbo i gjennom minst to år. Så fikk han brev fra legen her om dagen om at blodsukkeret var for høyt:eek:. Han skal inn til nye prøver denne uka. Spent jeg.
Nå stresser han veldig mye, kanskje det er grunnen da???
Satser på det og venter spent på svar på neste test.

Runegutt sa for siden:

Takker. Skal bruke dem i tide og u-tide.
Bukker dypt

Trolljenta sa for siden:

Det er vel fordi bukspyttkjertelen ikke klarer å produsere nok insulin. Men man kan jo lure på om og når buksyttkjertelen isåfall skal våkne helt opp av dvalen. Kanskje du allerede hadde hatt diabetes nå om du ikke hadde lagt om kosten.
Ifølge det jeg har hørt om skaldeman kunne han ikke spise et halvt eple en gang fordi han var så insulinresistent.

Skulle likt å få et ekspertsvar på det spørsmålet.

Kitt sa for siden:

Problemet når man er insulinresistent er at man ikke klarer å utnytte det insulinet som utskilles og at man derfor utskiller mer og mer.

Spurte legen min hvorfor jeg har langt over 6 i fastende blodsukker om morgenen, men bare har 5.3 på kvelden. Har jo ikke spist karbohydrater av betydning på ukesvis og vært i ketose hele tiden.
Han hadde ingen annen forklaring enn at dette med blodsukker var noe rare greier. Kroppen liksom bare gjør som den vil!

En dame jeg kjenner har en datter med dia1. Hun sa at det å måle fastende om morgenen egentlig bare var noe tull, for leveren skiller ut glukose om natten nesten akkurat som det passer den.

Er ikke lett, dette her.

Nei, ikke lett gitt :o. Jeg skal ta en ny glukosebelastning i morgen, er litt spennende å se hvordan det ligger an, om det fortsatt går nedover igjen, for jeg har blitt litt mer optimistisk, og stresser ikke så mye :)

Runegutt sa for siden:

Kanskje vi igrunnen bare er kjempesøte av natur :-)

Mest sannsynlig :D Til å få diabetes av!

Vibeke-67 sa for siden:

Åhh - tror det ja :suss:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.