Har prøvd mange brød herfra, men siden jeg ikke liker hverken eggesmak eller linfrøsmak måtte jeg ta sleiva i egne hender. Har tatt meg noen mnd og en del mislykkede oppskrifter, men denne var virkelig god både som brød og knekkebrød!
1 boks Cottage Cheese
1 boks Creme Fraiche
10 egg
2 ts bakepulver
ca 1,5 dl Soyaflokker (mine har 3 karber pr 100 gram)
ca 1,5 dl kruskakli
8 små teskjeer Johannesbrødkjernemel
4-5 ss olje
2 ts salt
Mos CC med stavmikser, bland i resten av det våte + JBM, saltog bakepulver. Tilsett soyaflokker og kruskakli til deigen blir tykk som grøt.
Steker mine i to store former på 200 grader i en time, men de faller litt sammen (tar gjerne mot tips for å forhindre dette!). Del i skiver, og tørk i ovn med døra på gløtt på 50 grader over natt. Blir ca 50-60 stk av hele oppskriften, og den funker fint som pizzabunn og vanlige brødskiver også!
Soyaflokker kjøpte jeg på helsekost, de smaker nesten litt havregryn. Lagde de med bare kruskakli før jeg fant dette, og det går kjempefint det også! Utenom JBM og soyaflokker er det jo bare ting de fleste har hjemme (og JBM har vel det fleste lavkarbere hjemme!) , er det som er så bra med denne.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.