< Tilbake til oversikten

9 måneder på lavkarbo og hard trening

bilringen sa for siden:

Min egen erfaring de siste 9 månedene er at trening lar seg utmerket kombinere med en lavkarbo diett.

Jeg gikk over på lavkarbo rundt juletider i fjor etter å ha trent siden sommeren på helsestudio. Jeg økte i muskelmasse fra sommeren til desember, men magen var der fortsatt. Etter jeg gikk over på lavkarbo krympet midjen i raskt tempo. Jeg veier nå det samme som jeg gjorde i desember ifjor, men har gått ned hele 17 cm på midjen! (fra 104 cm til 87)

Dvs at jeg har erstattet masse fett med muskler. Etter litt søk på nettet fant jeg en formel, og utifra den så har jeg erstattet ca 12 kg fett med muskler i denne perioden.

Hvem sa du kan ikke slanke deg samtidig som du bygger muskler?

Tone-G sa for siden:

Så bra! Gratulerer masse fra meg :heia:

Kan tenke meg du føler deg vel..

tommygutt sa for siden:

Gode tall dette ja :-)

Fortsett sånn!

energibunten sa for siden:

Bra ! Lavkarbo funker utmerket sammen med styrketrening. Her trengs det ingen spising av karbo for å prestere.

bilringen sa for siden:

Jeg ble litt overrasket over at jeg har klart dette, da det er vanlig å si at man ikke kan legge på seg muskler når man har et kaloriunderskudd. Noen som kan forklare det?

nøtta sa for siden:

dette er jo veldig interesant, men bilringen er du mann/kvinne, alder ? oj nå spør jeg fælt her .... men jeg har begynnt å trene styrke tre ganger i uka skjønner du :o

bilringen sa for siden:

30 år/mann. Har ikke trent før jeg begynte for et år siden.

Runegutt sa for siden:

Hva slags program trener du???
:cool:

Photobscura sa for siden:

Kanskje på tide å skifte nick, da :D
Grattis!

energibunten sa for siden:

Nja, kroppen ser ikke forskjell på å forbrenne eget fett eller fett tilført gjennom maten. Nå har du vel heller ikke sulteforet deg, men bare spist littegrann mindre enn du trenger. Spiser du nok protein og trener styrke bygger du muskler. Nøkkelen ligger vel i akkurat dette.

Wonder woman sa for siden:

Wow det var bra gjort, gratulerer:heia::heia::heia:

Iset sa for siden:

Så bra!! Dette er jo et typisk eksempel på at det ikke er lurt å fokusere på VEKT alene. Jeg kjenner mange som er så opphengt i vekta at de mislykkes gang på gang, til og med ei som ikke tør å trene fordi hun SKAL veie så og så mye og ikke tør å utvikle muskler for da legger hun på seg (dama er undervektig). Det er så trist. :(

Godt jobba, dette er så herlig å lese. :D

MHM sa for siden:

Herlig "ikke-bilringen"! :D Gratulerer så mye med fantastiske resultater!

Grunnen til at du klarer "det umulige" er å finne i hormonene. Ved tradisjonell kaloritenking, bør man først fokusere på å gå ned i fettvekt, og så bygge muskler etter at man kan spise mer vanlige mengder. Ved å spise lavkarbo, er det mulig å gjøre begge deler samtidig. Dette er fordi kalorimengdene ikke er FOR lave, samt at proteininntaket ofte blir naturlig høyt når man spiser lavkarbo. På hormonelt nivå: Insulin er lavt (=fett reduseres) samtidig som veksthormon er høyt (=fett reduseres + muskler bygges). Nå trengs det litt insulin for å frakte proteiner inn i musklene, men så sant man ikke har uoppdaget diabetes, er ikke dette noe praktisk problem.

Antakelig lykkes du fordi du trener styrke, og dermed har større utskillelse av veksthormon. Hadde din strategi vært å kun trene utholdenhetstrening, ville nok både fettreduksjonen og musklebyggingen drøyd, selv om du spiste lavkarbo.

Men vi er forskjellige, noen klarer vektreduksjonen uten styrketrening.

Runegutt sa for siden:

:DDet går aldeles udmerket å bygge muskler og slanke seg samtidig. Problemet er at man må ha et kosthold med nok proteiner, samt ikke ha et så fatteslig kosthold at kroppen forbrenner muskelmasse. Jeg har også redusert fettprosenten betraktelig siden November 2007. Etter røykestoppen min i sommer, har jeg gitt "bang" i vekta, og pøsa på med trening. Muskelaturen blir stadig mer definert.

Men når det gjelder trening, kan det være en idé å kombinere utholdenhet og styrke?
Jeg er ikke en treningsstuidoperson, men jeg elsker yoga, og jeg kjenner at det styrker magen min sånn at jeg slipper ryggondtene mine, yoga er jo i likhet med pilates såkalt isometrisk trening, det vil si at man man holder øvelsene over flere sekunder framfor å reptere dem mange ganger (med mindre man bedriver ashtanga). Mitt yogaprogram som yogalæreren min ga meg er lagt opp utfra at jeg har ryggproblemer, mest sannsynlig på grunn av svake magemuskler. Det pleier å ta ca femten minutter sammen med oppvarminga.
I tillegg synes jeg det er litt gøy å sykle på ergometersykkel, gøy faktisk, fordi jeg har laptop og kan se gamle simpsons-epidoser o.l mens jeg sykler på. Da sykler jeg intenst-rolig-intenst-rolig i femten tjue minutter.
Jeg har ikke vært så innmari konsekvent, men høres det ut for dere som har peil som en god balanse på trening? Mitt mål er å gjøre begge deler minimum tre ganger i uka.
Jeg er som sagt ikke særlig glad i å trene (hvilke rockere er? :D), men disse to tingene synes jeg er veldig ok! Samt at jeg går nesten en time hver dag.

Runegutt sa for siden:

RYP er et styrkeprogram med kondisjonsdel.
Starter med 6 uker grunntrening, ca 30-40minutter styrke 3 dager i uka+30minutter medium kondis etter styrken.
Så ei pauseuke.
Deretter velger man om man vil ha max muskelvekst, eller slanke seg. I siste tilfelle, pøser man på med intervalltrening 3 ukedager man ikke trener styrke samt kjører slankekur, f.eks fedon.

Med max muskelvekst må man ikke kjøre så knallhard kondis, og spise mye mer.

Runegutt, dersom dette var et svar til meg, så var det ikke et svar på det jeg spurte om ;)

Bulldog sa for siden:

Funker det? I så fall er det veldig bra :)

Glenn Danzig, Robert Trujillo, Mike Muir, Henry Rollins og meg selv, for å nevne noen :lol:

Ok ok! Glenn Danzig er jo monstroøs, da :D Blir nesten litt redd når jeg ser den mannen, og lurer på om han er i stand til å klappe :lol:

Jeg vil jo ikke ha store muskler, da. Men gjerne bli fastere i fisken.

Faktisk, da jeg begynte med yoga i første omgang, så trente jeg en halvtimes program hver dag, samt to timer i uka på yogaskolen, og da spiste jeg vanlig veggismat uten særlige restriksjoner på noe som helst, og gikk inn seks cm i midjen på like mange uker. Men ikke mer enn det.

Runegutt sa for siden:

Photo, du skal trene ekstremt mye, hardt og lenge for å bli "stor"
Som dame vil du måtte trene 20 ganger mere enn en mann for å oppnå samme muskelvekst. Så, ikke tenk på muskler som et problem, du vil ikke få så svære greiene uansett.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.