< Tilbake til oversikten

Kan noen hjelpe meg? (langt)

Sesti sa for siden:

denne ble skrevet på et annet forum jeg er med i, som ikke har noen spesiell diett/opplegg... Det omhandler ketolyse, og jeg er uenig med det som blir skrevet, men kan ikke helt få det fram..:S

"Lavkarbo er noe forbanna tull. Disse menneskene blir ikke slankere av ikke å spise karbohydrater. De blir slankere av å øke inntak av protein og fiber.

Poenget er altså ikke å kutte ut karbohydrater, men å spise mer "mettende" mat. De aller færreste har det anbefalte inntak av proteiner på diett, og det er nok derfor så mange sliter med abstinenser og sultfølelse.

Lavkarbodietter er for ekstremt overvektige og stillesittende mennesker, og bare under strengt medisinsk oppsyn.

Lavkarbo gjør at kroppen ikke får de karbohydratene den trenger til å fungere skikkelig. Du får null overskuddsenergi til skikkelig trening, det blir umulig å bygge muskler, faktisk svinner musklene nesten like raskt som fettet, ketose gjør at du får en ekstremt dårlig ånde noe som går utover det sosiale liv, samt trening, dersom du ikke trener utendørs og alene, du kan til og med kjøre nyrene i grøfta. Hjernen klarer heller ikke operere skikkelig på ketogener.

Og det verste av alt er at når dietten er over, og det må den være, eller så dør du, så raser du opp i vekt igjen fordi du har spist av deg mange kilo med muskelmasse, og du opplever en ruseffekt av karbohydrater.

Nei til lavkarbo! Ja til proteiner, fiber, næringsstoffer og en anseelig mengde komplekse karbohydrater!"

Mitt svar var da:
"Fælt så negativ du var da ***...
Men jeg er ikke helt enig med deg!

• Du sier man ikke får overskuddsenergi.. Hmm, jeg klarte nå fint å gå langt opp på fjellet i dag, samt gå og sykle over en mil etter veien.
  • Den dårlige ånden er ganske individuell. Jeg har ikke vært noe plaget med dette...
  • Hjernen min fungerer like bra som den pleier å gjøre:)
  • Når "dietten" er over, fortsetter resten av livet... Man spiser litt mer karber, men holder seg unna de helt store kildene til dette.

Og dessuten, la meg få fram det positive:

• Jeg føler meg ganske mye bedre enn det jeg gjorde mens jeg spiste mye karber!
  • Magen min har det bedre
  • Jeg er mett, leeeenge.. hele tida..
  • Humøret svinger ikke, for blodsukkeret er stabilt

Det er mange med meg, som kan fortelle om enda flere positive ting med dette!
Livet mitt virker mye enklere nå enn før, og jeg trives faktisk utrolig godt med å leve uten så mye karber.

Du trenger ikke karbohydrater for å fungere skikkelig.. Du trenger ikke egentlig så mye karber i det hele tatt!:)"

Og svaret jeg fikk var dette:

"Det er klart at kroppen også fint etterhvert brenner andre næringskilder. Faktisk brenner den da alt den måtte finne av næring, inkludert muskler. Men å f.eks drive med styrketrening eller utholdenhetstrening med lavkarbo er så godt som umulig. Bivirkningene av lavkarbo er mange og ikke til å kjimse av.

Dette tyder jo egentlig på at du ikke har underskudd av karbohydrater.

Jo, altså, du blir jo ikke dum eller hjernedød! Men hjernen fungerer desidert bedre på glukose og glukogen enn den gjør ketoner.

Sansyneligvis kommer det av vektnedgang, og ikke lavkarbo. Karbohydrater er ikke noe farlig eller usundt eller unaturlig. Tvert imot. Men muligheten er jo tilstede for at du kanskje er intolerant ovenfor noe som finnes i mye typisk karbomat?

Jeg har overhodet ikke tvil om at et høyere inntak av proteinrik mat og grønnsaker er sundt. Problemet kommer når ting tas til det ekstreme og man skal langt på vei eliminere karbohydrater ifra dietten sin.

Karbohydrater er faktisk det mesteparten av kosten skal bestå av normalt, og i f.eks en sultsituasjon som er det en diett er, det beste man kan få i seg for å sørge for normal og sunn funksjon av menneskekroppen.

Carbohydrates are the body's ideal fuel for most functions. They supply the body with the energy needed for the muscles, brain and central nervous system. In fact, the human brain depends exclusively on carbohydrates for its energy.

With no glucose available for energy, the body starts using protein from food for energy. Therefore this protein is no longer available for more important functions, such as making new cells, tissues, enzymes, hormones, and antibodies and the regulation of fluid balance.

When carbohydrates are lacking, the body cannot burn fat in the correct way. Normally carbs combine with fat fragments to be used as energy. When carbs are not available, there is an incomplete breakdown of fat that produces a by-product called ketones. These ketones accumulate in the blood and in the urine causing ketosis, which is an abnormal state. Ketosis does cause a decrease in appetite because it's one of the body's protection mechanisms. It's an advantage to someone in a famine (which the body thinks it's experiencing) to lack an appetite because the search for food would be a waste of time and additional energy.

Due to the lack of energy and the accumulation of ketones, low-carb diets are often accompanied by nausea, headaches, dizziness, fatigue, bad breath, and dehydration.

Because of dehydration and a lack of fiber, constipation can result.
Exercise and fitness performance is reduced on a low-carb diet. Do not be surprised if your energy level is so low that you cannot make it through your normal workout routine."

Hvis noen har i det hele tatt gidda å lese gjennom dette, kan jeg få noen fleres tanker om dette?
Jeg er så ufattelig dårlig når det gjelder ordvalg og hvordan jeg skal få fram min mening om dette..
Håper noen av dere som kan mye om dette, kan hjelpe meg å få fram ting her:)

Photobscura sa for siden:

Ja, dette tok sin tid! Men uansett, det er ikke alltid like populært å få utfordret sine godt innarbeidede ideer om hvordan ting fungerer, som din diskusjonepartner her.
Oppfordre vedkommende om å ta seg en tur inn hit på forumet, og bare lese litt rundt, sjekke ut artikler etc, så kanskje det er mulighet for å få et litt mer nyansert syn på det :)

Lava sa for siden:

Vi spiser jo karbohydrater! Fra grønnsaker bla.
Det må jeg stadig fortelle folk..
men sier ikke mer, Photo klarte brasene så bra :heia:

Skippy sa for siden:

Jeg syntes du svarte bra jeg, det er ikke lett å skulle diskutere med noen som åpenbart er ute etter å terge på seg folk. For mange er lavkarbodietter og hvordan de virker ukjent, strever selv med en samboer som ikke forstår dette. Ikke lett å forklare for noen som blir litt usikker i blikket når ord som karbohydrater dukker opp :). Du må kunne litt om kosthold og hvordan kroppen fungerer for å forstå hvordan dette faktisk er mulig. Mange sier; det er jo bare å spise litt mindre og røre litt mer på seg! Ja takk, det skal jeg prøve når jeg har gått ned 25 kg, da virker det sikkert.

Ista sa for siden:

Det man ikke skjønner 100% trenger man "krangle" på har jeg fått oppfattning av,man prøver å forklare,men blir møtt av negativitet.Da driter jeg i det personlig,gidder ikke forklare noen som allerede har bestemt seg.Det er som å prøve å fly.Fånyttes!
Men heldigvis finnes dette forumet,og hadde mange giddet lese skikkelig å sette seg inn i hva dette dreier seg om før dem begynner å krangle så hadde man vært spart for mye...Det er bare min mening om små krangle fanter :P

Iset sa for siden:

Photobscura. :love:

Sesti sa for siden:

Flott svar Photobscura:D

Jeg skjønner jo godt at vedkommende er skeptisk, jeg var selv skeptisk veldig veldig lenge, og hvis noen bare nevnte "ketolyse" var jeg ikke interessert i å høre noe som helst, for det var bare tull...
Men det gikk over den dagen jeg fikk vite mer om det, og innså at alt jeg var blitt fortalt tidligere ikke var helt rett..

Jeg syns forumet her er til fantastisk mye hjelp, jeg hadde ikke trudd det når jeg kom hit første gang!:)

Brukernavn sa for siden:

Bøyer meg i støvet over hvor kunnskapsrik du er photobscura!

Sesti sa for siden:

Sku bare slenge med at vedkommende har ikke svart på dette....
Men fikk et annet spørsmål om det fins noen langtidsstudier som beviser at dette ikke er farlig. Mener å ha hørt at det enkleste er å vise til inuittene?
Stemmer dette?? veit jo at de levde på fisk og sånn, men jeg veit jo ikke så mye om helsetilstanden deres:S

løpe og google inuittenes helsetilstand

Gjør det!
Nå kan man alltids vise til steinaldermennesket, og så vil alltid noen si at "jammen de levde jo gjennomsnittlig til de var førti", men så kan man jo også tenke på at nå sitter vi trygt i våre samlede menneskesamfunn med tak over huet, vi går ikke lenger rundt som nomader og jakter maten vår selv hvor vi hele tiden er utsatt for farer fra rovdyr, uvær etc.

Inuittene er et glimrende eksempel. Om du leser "Bedre uten brød" av Allan og Lutz så vises det til en studie gjort av en Islandsk forsker (husker ikke navnet akkurat nå) som levde sammen med inuitter uten vestlig kosholdspåvirkning. De hadde ikke våre livsstilsykdommer som f.eks angina og diabetes, kvinnene hadde lettere fødsler etc. Står mer om det, og mange andre interessant ting i nevnte bok. Du vil sikkert ikke ha noen problemer med å finne noe om det på nettet heller :)

Sesti sa for siden:

Du har en fantastisk måte å ordlegge deg på Photobscura!!
Det kommer ingen svar på det jeg nå har posta på det andre forumet, så ser ut til at de ikke gidder å krangle med meg:)

Tusen millioner takk:)

nattfrue sa for siden:

Photo-damen kan sine ting :)

Hihi!
Bare gøy å hjelpe :)

Kula sa for siden:

Jeg tror muligens du mener Vilhjalmur Stefansson? Til tross for det islandsklingende navnet, var han canadier (men av islandsk opphav). Boken hans "My Life with the Eskimo" er interessant lesning!

www.bokkilden.no/SamboWeb/sok.do?enkeltsok=Vilhjalmur+Stefansson&rom=MP

Det er også en norsk lege ved navn Arne Høygaard som brukte tid på å leve sammen med og studere eskimoer/inuitter. Paal Røiri har skrevet en artikkel som baserer seg på arbeidet til Høygaard.

www.nfhm.org/artikler/eskimo.pdf

For de av oss som har lest mye litteratur omkring lavkarbokosthold er det jo ikke noe nytt, men svært interessant er det jo uansett!

Bra linker! Fikk umiddelbart lyst til å bestille bøkene, men må vente til økonomien er på stell :)
Ja, jeg må innrømme at jeg bare antok at han var islandsk på grunn av navnet :p, men når du sier det så husker jeg faktisk at han var kanadier.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.