< Tilbake til oversikten

Veiing ...

The Cat sa for siden:

:confused: Med min gamle badevekt måtte jeg veie meg flere ganger på rad for å få et ca troverdig tall...og nå klarer jeg ikke helt å slutte med det, enda jeg nå har kjøpt en bra vekt ("EKS gho! 9580 SI"). Greia er jo den, at hvis jeg går av og på vekta flere ganger (0-stiller imellom da), så viser den forskjellig vekt!! Ikke så mye som den gamle vekta, men inntil 300-400 gram, bare ved å gå av og på.
Noen som opplever det samme? Skal det være sånn? Må jeg bare la være å veie meg flere ganger kanskje, og ta det første tallet for god fisk??

Fungirl sa for siden:

Har nettopp skrevet i en annen tråd at det sies at man skal gå på vekta minst tre ganger. Og så kontrollsjekke etterpå. Hvis den viser forskjellig tre ganger så går jeg på flere slik at jeg den som vises flest ganger er den jeg forholder meg til. Viser alltid mest første gangen jeg går på den :)

JenJen sa for siden:

Jeg veier meg kun en gang, og tar det som en pekepinn på ca hvor mye jeg veier. Jeg ville nok blitt gal om jeg skulle veid meg flere ganger på rad :ja: men en må jo finne ut hva som er best for en selv.
For meg er det ikke så viktig, jeg veier jo nøyaktig det samme som for 20 sekunder siden, selv om vekta sier noe annet :)

Gracella sa for siden:

Pass på at vekta står på et helt rett underlag. Badegulvene pleier å skråne lett (ikke alle selvfølgelig, men noen), så det kan være en god ide å ha vekten på f.eks soverommet.
Vekten kan også vise feil hvis den står på et teppe.

The Cat sa for siden:

Takk for kloke svar. Jeg må egentlig bare bestemme meg for hva jeg gjør, og så gjøre det konsekvent :)

Photobscura sa for siden:

Oi. Jeg skal få vekt på mandag, og jeg bor i et gammelt og SKJEVT bygg. Altså, om man søler vann på gulvet, så renner det kjempefort mot vest..! Men, det er jo sånn hele bygget er. Så nå er jeg litt bekymra. Jeg har jo operert med målebånd, samt veiing hos legen.
Dette kan bli spennende... :o

Gracella sa for siden:

:D
Da vet jeg ikke annet enn at du får ha den på samme sted hver gang :D

Ja..! Det blir uansett ganske spennende. Min første vekt...!

Vibeke-67 sa for siden:

Du får finne den mest gunstige plasserinegn. Er du lettest når du veier deg med nesa pekende mot vest, eller når du står med stompen mot vest :lol:

:lol: Det blir litt nordvest, tenker jeg, i forhold til baderomsinnredningen, tenkte jeg. Men jeg har jo et ekstra rom, som vi bruker til oppbevaring/studio etc, der er det jo bedre plass :)

Iset sa for siden:

Men om man bare veier seg en gang på vekten og skriver ned det tallet man får da, og gjør det feks. en gang i uka, får man jo i hvertfall den riktige differansen for hver gang. :)

Jeg prøvde nå med matvekta mi, den står på samme sted og viser det samme hver gang, men da jeg flytta på den, så varierte det med opp til hundre gram. Essensielt at den står på samme sted i alle fall.
Men jeg er enig med Iset. Det var det samme jeg gjør når jeg måler meg med målebånd, altså bare en gang.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.