Kom tilfeldigvis over en artikkel på Lommelegen hvor det sto at man ikke måtte være i ketose hvis man hadde hematologisk sykdom. Jeg fikk diagnosen von Willebrand (lett blødersykdom) i våres, og jeg spurte vår alles kjære Dr. Torkil (glad han er tilgjengelig for oss!) og fikk bekreftet min frykt: Ketolyse er ikke noe for meg. :hylgrine:Jeg ser at det er riktig, for forrige menstruasjon var minst 4 ganger så stor som vanlig, og varte dobbelt så lenge. Måtte bruke tabletter (Cyklokapron) for å stoppe den.
Så nå er jeg litt deppa. Jeg har trivdes så godt med kostholdet. Jeg har ikke gått ned mer enn 6 kilo på ca 4 måneder effektiv tid, men de har vært helt smertefrie. Ingen desperat sult, lett å vite hvilke matvarer man skal holde seg unna, masse fett har holdt snopetrangen i sjakk. Brokkolibuketter og BaconCrisp med rømmedipp NAMNAM!
Så nå må jeg vel over på noe Lindbergsk. Prøver å se positivt på det. Kan spise en appelsin hver dag, en "sprekk" har mindre konsekvenser (ingen ketose å falle ut av). Men jeg må kutte fettet, og jeg er redd sulten kommer da.... Og viljestyrken min dropper under null når jeg er sulten.....:o
Så jeg drøyer og drøyer.... er fremdeles i ketose.... Prøver å lese meg opp på Lindberg, men kjenner motstanden i meg. Har prøvd Lindberg før og var forsåvidt fornøyd, men trives enda bedre med Ketolyse. Samboeren min lager nå bønner til middag og presser på fordi han er bekymret for meg, men jeg saboterer.... ;)
Takk for at dere hører på meg alle dere som har lest gjennom dette :) Godt å få ut litt frustrasjon.
:klem: Har vært der selv. Ketose er så enkelt å forholde seg til, det er vanskeligere med Lindberg ... Men prøv å spise ofte, så du ikke blir så sulten! Og så kan det hjelpe med krom :)
Huff - stakkars! Men det er vel ikke slik at Lindberg-kostholdet er fettfritt, er det vel? (Jeg kjenner ikke helt til detaljene der.) Også kan du vel regne med at magesekken din har krympet litt på Ketolyse, siden man gjerne spiser mindre mat da - slik at du ikke så fort blir sulten? Jeg vet ikke - prøver å finne lyspunkter :)
Men det aller viktigste er jo at du tar vare på helsa. Kanskje du kan se det fra det perspektivet - jeg mener, de fleste har vel helsetanken med seg når de velger å skulle gå ned i vekt, så sånn sett har ikke ting endret seg - du spiser det som er riktig for din helse, selv om du nå må spise litt annerledes enn før. Lykke til, i alle fall :)
Huff da, skjønner godt du er lei deg nå, men tror at du vil klare Lindeberg veldig godt jeg, spis ofte så skal du se at sulten holder seg vekke.
Masse lykke til iallefall og pass på helsen din :klem:
Huffda - så dumt siden du trives så godt med ketolyse :klem: Men du får garantert resultater med Lindberg også, bare at det tar littegranne lenger tid :ja:
Det var trist å høre, men som jeg sier; Helsa først.
Om du synes det er litt vanskelig, så kan du jo kikke litt her: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4338
Dette er en vedvarendestige utarbeidet av Atkins. Atkins er nogenlunde likt Ketolyse, men etter to uker begynner man en stigning i karbohydratmengden, og ved å følge denne stigen, kan du sakte tilnærme deg et Fedonkosthol, da Atkins Vedlikehold er ganske likt Fedon!
Det er jo fortsatt mer fett i Fedons diett enn det er i det vi refererer til som "vanlig kosthold", men man tilfører ikke maten så mye fett utenfra som man gjør på Ketolyse, og du kan fortsatt spise feit fisk og bruke olje i salaten din, men du får i alle fall et større spenn i hva du har å velge i å spise. De fleste faller ut av Ketose på 50 kh om dagen, men det vil fortsatt være nok til å gå jevnt ned i vekt, vil jeg tro :)
Håper du finner ut av det, og masse lykke til videre :)
Hei - det er ikke så ille i fedon-verdenen! Ganske så bra faktisk :heia:
Og det er et godt råd som Photo kommer med her, øk karbohydrater gradvis.
Det kan jo hende at du går litt saktere ned med dette kostholdet, men for meg er det nødvendig med stryketrening for å gå ned.
Lykke til - og velkommen :klem:
Skjønner at dette var ille, å være i ketolyse er jo behagelig og trygt på en måte. Jeg har tidligere slanket meg 17 kg på en kur av Montignac, samme filisofi som Lindberg. M. har enklere oppskrifter syntes jeg, litt lesing av boka før kuren satt, men enkelt å følge så snart en har fått satt "rytmen". Nå prøver jeg Ketolyse for å se om det er mer effektivt, iallefall enklere å forklare sambo'n at jeg "ikke" skal ha karber enn å fortelle om hurtige og sakte karber.
Tusen takk for støtte :) Det hjalp å få frustrasjonen skrevet ned.
Jeg regner med at det kommer til å gå greit tilslutt. Jeg må bare venne meg til tanken. Og jeg har stor tro på Lindberg-kostholdets sunnhetsfaktor, jeg er bare usikker på hvor slankende den er for meg :) Spiste bønnerett til middag, så nå er jeg igang :D
Du kan jo i hvert fall følge Lindberg uten nødvendigvis spise brødet hans, fullkornspasta, villris, frokostblanidnger etc. Bare konsentrer deg om REN mat!
Som sagt er det lurt med en langsom tilnærming, det er også til det beste for kroppen, så den kan venne seg til det gradvis. Pluss på fem eller ti gr kh i uka i form av lav GI-mat (som bønner, nøtter, frø og bær etc), så går dette kjempefint! Mange har et helt fint vekttap på Lindberg, selv om det ofte går litt saktere. Men hey, da er hudens elastitet mer på din side også :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.