Hei! Jeg er ny her på forumet og har noen spørsmål vedr. ketolysediett.
Det har seg slik at jeg på ingen måte er overvektig, og er vel sånn sett utenfor målgruppen for ketolysekuren:rolleyes: For nysgjerrighetens skyld har jeg likevel gått noen dager på tilnærmet karbofri kost. Allerede på dag 2 viste ketostixen utslag hos meg.
Jeg har nå gått 6 dager på karbofritt, og velværet har bedret seg betraktelig:
mindre sultfølelse (fortere mett på mindre mat)
ingen søthunger (blir ikke fysen i tide og utide)
føler meg mindre "pløset" på grunn av lavere væskebinding i kroppen
bedre humør (har mer ro-følelse i kroppen)
Føler meg dog noe "tung i beina" og mindre kraftfull når jeg er ute på mine daglige turer i kupert terreng.
Kan jeg legge opp til en permanent kostholdsendring basert på tilnærmet ketolysekost selv om det ikke er noen kraftig fettreduksjon jeg er ute etter? Eller vil jeg risikere tap av livsviktige fettdepoter etterhvert?
Er på leit etter en lavkarbo livsstil (kikket litt på Linberg bl.a) , men må innrømme at Ketolysens sort/hvite regler i forhold til karboinntak passer meg så utrolig bra :o
Om du klarer å opprettholde en god form på ketogen diett så gå for det!
Men ta gjerne mer litteratur i betraktining, f.eks Atkins, og les gjerne boka "Bedre uten brød" av Lutz og Allen.
Om du er tung i bena, prøv å ta magnesiumtilskudd, og pass på å drikke nok vann da ketogene dietter er vanndrivende.
Og spiser du nok fett i maten så behøver du heller ikke å bekymre deg for å få for lav fettprosent.
Ta gjerne med i betraktning at flere urbefolkninger (f.eks inuitter) har levd ketogent store deler av året.
Det viktigste er at man trives med måten man spiser på!
Det er bra! Og det er mye gode mineraler farris, men pass på å drikke nok rent vann i tillegg:)
Jeg vil foreslå et multivitamintilskudd fra helsekosten, f.eks Solaray Spektro. Du kan også bestille fra Ketolyse.no, som er skreddersydd for ketogene koshold.
Boka "Bedre uten brød" gir en del aha-opplevelser i forhold til historie og forskning :)
Jeg misliker sterkt å forholde meg til måling og veiing av mat..
Om jeg går for ketogen diett, kan jeg da bruke "følelse av velvære" som en naturlig indikator på at jeg spiser riktig mat?
Er ikke kresen, og liker masse forskjellig mat. Liker dessuten å lage mat og å være kreativ. Så variasjon skulle ikke være noe problem..
Forutsetter da at jeg baserer meg på mest mulig ren råvare (spedd mat vil i størst mulig grad utelukkes), så må vel dette kunne bli ganske bra -eller? Med anbefalt kosttilskudd for ketogent kosthold, ved siden av selvsagt :)
Du kan gjøre en av to ting; Om du orker, så vei maten første uka, og vær veldig obs på mengde, sånn at du har en viss formening. Det er ingen vits i å gå under femten gr kh om dagen, du trenger mineraler og vitaminer og mange andre gode ting som er i de grønnsakene du kommer til å spise.
Nr to er å følge dl-målene som er ført opp i Atkinsdelen av forumet. Gå på kostholdsfilosofier>Atkins>Induksjon. Der står det ca hvor mange dl av forskjellige grønnsaker som gir så og så mange kh. De fleste trenger bare å veie og måle en liten stund før de får det i fingrene :)
Hm...ser at det kan spises ganske mye grønnsaker, ja!
Har til i morgen laget meg en 250 ml boks stappet med blandet grønt til lunsj. Litt isbergsalat, purre, ruccola, litt tomat, et par spiseskjeer kikerter, to egg, to spiseskjeer (8-10 terninger) feta m/olje, og en dressing av rømme og hvitløk.
Til frokost tenkte jeg å ta tre spiseskjeer cottage cheese. Hadde opprinnelig tenkt meg med noen banaskiver som smakstilsetning, men ser at banan har litt mye karb... Trolig smaksetter jeg med litt sukkerfri saft i stedet..
Til mellommmål: en spiseskje (sånn ca) med blandede rå nøtter/mandler
Til middag har jeg ikke bestemt meg enda, men trolig blir det en stekt kyllingfilet + broccoli
I stedet for sukkerfri saft, så kan du kjøpe frosne bær, og ta ut den mengden du skal spise i en skål og sette i kjøleskapet. Jeg synes bærene blir mer syrlige og saftigere når de har vært fryst, og er da ekstra ideelle i f.eks cc. Men det er det vel forskjellige meninger om. Bringebær har minst karber, og er mitt favorittbær :)
Jeg skal heller ikke ned i vekt men merker fort at kroppen stortrives på lavkarbo, og da spesielt kosthold tilnærmet Atkins/Ketolysekuren. Siden min mann skal ned en god del kg og stortrives på ketogene dietter både fysisk og psykisk, så er det jo helt perfekt! Jeg får helt ufattelig bra effekter av et slikt kosthold. Jeg sover bedre, mister ledd- og muskelplagene jeg alltid har når jeg spiser "normalt" eller usunt, får lengre lunte og mye MYE mer tålmodighet (ungene liker mamma på lavkarbo ja, hehe) og mye annet. :D
Jeg veier forresten ikke noe, for jeg ser ikke på det som så "farlig" om jeg ikke holder meg til et nøyaktig antall karber siden jeg ikke skal ned i vekt. Men så har jeg jo vært her på forumet i over 5,5 år og har det liksom inne nå.
Grunnen til at jeg oppmuntrer til å veie i starten er at mange får en tendens til å bli overivrige, og spiser en del mindre karber enn hva som er nødvendig!
Jeg veide ikke hele tiden i perioder, og når jeg glemte meg var jeg nede i alt fra 0 til 5 kh pr dag, og da følte jeg meg ikke så vel :o
Hehe ja, det var derfor jeg skrev at jeg jo er "veteran" når det kommer til lavkarbo og har det inne. Er man nybegynner får man ofte et lite sjokk over hvor mye karbo det er i endel ting, så man bør kanskje veie litt og lese litt den første uka, spesielt når det kommer til den maten man tidligere har brukt mest av. Mange får jo gærgesjokk når de ser hvor mye karber det er i feks. erter og gulrøtter, eller når de forstår at målet ikke er å komme mest mulig mot 0 i karbomengde. :D
Dette var en interessant tråd. Jeg følger opp med et spørsmål: Photobscura nevner at "hvis du spiser nok fett, skal du ikke bekymre deg for for lav fettprosent." Jeg tolker dette svaret som om fettet man spiser på ketogen diett blir på en eller annen måte værende i kroppen. Dette er helt motsatt av hva jeg har lest, nemlig at fettet man spiser enten forbrennes eller går gjennom kroppen (jfr fettdiare). Hvis man legger på seg mens man følger en ketogen diett er det enten 1)for mange karbohydrater i kosten eller 2) en annen tilfeldig bivirkning (stress, vann).
Har jeg forstått noe feil?
Fettet blir ikke værende i kroppen, men kroppen bruker fettet du tilsetter i maten som forbrenning om du ikke har overflod av fett på kroppen selv. Derfor blir ikke fettprosenten for lav.
Ketogen kost virker jo ikke bare slankende, men regulerende på kroppsvekten. I Bedre uten brød er det en mann som har gått OPP 20 kg med dette kostholdet, fordi han var særdeles undervektig tidligere. Så man kan både gå OPP og ned i vekt, det kommer an på utgangspunktet.
Ja, Hanne42, der svarte jo Georgine og Iset for meg. Det er også derfor vi fraråder å følge dietter a la Kimkins fordi den skjærer ned på det meste av fett og karbohydrater. Jovisst går du ned, men du blir syk også fordi du ikke har noe å gå på!
Ja, de linkene sier jo det meste. Man trenger noe å leve på, og når man kutter ut to av hovedenergikildene så setter du kroppen i en sultsituasjon. Joda, man kan leve på kroppsfettet en stund, men i lengden vil du ødelegge forbrenningen din, fordi ingenting nytt kommer inn.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.