< Tilbake til oversikten

Forskjellig vekt med kun noen sekunders mellomrom?

wollafruen sa for siden:

Gikk på vekta i dagtidlig, 72.8 hurra og ble kjempeglad! Endelig under 73! (det går litt tregt om dagen) Så jeg måtte liksom sjekke at det stemte og gikk på vekta en gang til.

....og skuffelsen var da stor når den viste 73.7 (???)
Har digital badevekt, ca et år gammel. Kan de virkelig være så unøyaktige? Hvorfor? Og hva er egentlig den riktige vekta da? Før har jeg trodd at den viser så forskjellig når vekta er på tur nedover med et relativt stort hopp, som badevekta ikke helt kjenner igjen, og da blir den ikke helt enig med seg selv hva jeg veier...men det er en litt sånn...hehe..tullete teori ;)

mini me sa for siden:

Jo takk, jeg kjenner til det der. Jeg har desverre ikke noe godt svar til deg, men jeg har funnet ut at hjemme hos meg så kan det variere etter hvor stødig vekten står, hva den viser. Det kan variere ganske mye, så det er i grunn en farlig lek å begynne å dra vekta rundt i rommet og teste.

Fat lemmy sa for siden:

Vekta mi er også slik, varierer litt hvordan du planter labbene på vekta også. Men jeg veier meg til jeg får samme resultat 3 ganger etter hverandre, da føler jeg meg trygg på at resultatet stemmer. Minus en kg siden sist lørdag:) yeah!

Fungirl sa for siden:

Hei:)
Har lest, ikke spør hvor for det husker jeg ikke, og fått råd av venner som har slanket seg om at man skal gå på vekta minst 3 ganger. Den kan vise forskjellig. I dag gikk jeg på vekta og fra 1 -3 gang var det 1,5 kg i forskjell. Deretter sjekker jeg vekta flere ganger og den som kommer opp flest ganger. Har stort sett den samme vekta fra gang 3 og de neste gangene. Tror dette er en greie med digitale vekter....

Vibeke-67 sa for siden:

Har begynt å kalle det for "trene step på vekta" :heia: Men kjekt å høre at flere har det sånn da! Som regel så veier jeg mindre etter en liten treningsøkt på 5-6 ganger :lol:

arkine sa for siden:

er viktig at vekta står på stødig underlag og ikke blir flyttet på , har jeg lest

Sari sa for siden:

Dette "fenomenet" har irritert meg noe voldsomt i mange år. Vi kjøpte ny badevekt for 3 år siden og den har en variasjon på inntil 2 kilo! Møkkavekt. I tillegg slår den seg plutselig over på "pounds". :mad:

Så i dag var det nok, så vi har kjøpt en ny vekt som også måler bmi, fettprosent og vann i kroppen. Sikkert ikke 100 % nøyaktig den heller, men interessant å se gitt. ;)

Men ja - vi måtte også veie flere ganger på gamle vekta siden den varierte sånn. Har testa den nye, og den ser ut til å være mer stabil.

mini me sa for siden:

Ja det er noe herk at det skal være sånn! Vurderer seriøst å kjøpe meg en sånn gammeldags vekt, med gammeldags holdninger og som ikke lyver;) hihi
Nå har jeg veiedag i morgen, så jeg får prøve å veie meg mange ganger som foreslått her over.

Vibeke-67 sa for siden:

Tja - jeg har en sånn gammeldags vekt. Og på den veier jeg 3-4 kg mer enn på den digitale og på den hos legen. Den ble jeg irritert på da, og kjøpte derfor den digitale.

Tror disse tanitavektene er best - men de koster da.

Lykkelig sa for siden:

Vurdert å bytte batteri?
Vekta vår kan måle flere kilo forskjell på samme tid når den begynner å bli "sliten"

hanne42 sa for siden:

Noen digitale vekter blir unøyaktige hvis de står på et gulv med varmekabler. Prøv å flytte den til f eks soverommet i stedet.

Adaware sa for siden:

Hvilke vekter har dere da?
Jeg kan gå på vekta mi ti ganger på rad og den viser på hektoen det samme uansett, det er en type OBH Nordica kjøpt på Elkjøp :)

Sense sa for siden:

Har også digital vekt, sån som måler fett, vann osv. Har funnet ut at vekta varierer hvis jeg:

a) trør for raskt oppå vekta etter at den er klar (når 00 slutter å blinke). Gjør jeg dette veier interessant lite... :rolleyes:

b) hvis vekta står på ujevnt underlag. Her er det ikke så mye som skal til på ett og samme bad, men jeg har endelig funnet et punkt der den IKKE oppfører seg slik.

c) Hvis jeg plasserer labbene litt for langt frem eller bak. Må være nøye å stå på midten.

Jeg pleier også å veie meg tre ganger, og det blir det tallet som teller til slutt... ;)

MorStine sa for siden:

Jeg tråkker alltid kjapt på vekta en gang først, for å "skru" den på... Så setter jeg den på akkurat samme flisa hver gang, nøyaktig på samme sted...

lura sa for siden:

samme problemet har jeg også,det er forferdelig irriterende!hvor får man kjøpt vekt som måler vann å full pakke?mye koster dem sånn ca?:)

Lille-Lulle sa for siden:

Her er en vekt som måler "full pakke":www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=62770

Ikke akkurat noen "må ha"-greie, men sikkert mye mer interessant å føre statistikk med utgangspunkt i flere variabler en kun kilo og gram...?

Denne dingsen scanner hele kroppen din, så selv om den er dyr så kanskje prisen faktisk ikke er så ille teknologien tatt i betraktning?:rolleyes:

scartz sa for siden:

Ofte er det billigste vektene som er unøyaktige!
Vekter som veier under 500 kr, for å være mer presis. Jeg jobber på en elektrobutikk, hvor vi selger 3 vekter fra 195 kr - 499 kr - 1000 kr. Den billigste varierer på kiloene etter hver gang man trør på den innen sekunder..

Testa dette ut da det irriterte meg at den billige digitale vekta mi hjemme gjorde dette ! :P

har nå kjøpt meg en som er litt dyrere, og den viser en stabil/fast vekt hver gang jeg trør på den (innen sekunder) :)

Adaware sa for siden:

Vekter som måler vann og annet som kan være kjekt er ofte unøyaktige fordi at de baserer seg på og sende strøm igjennom kroppen via elektrodeplater på selve brettet man står på. Den finner ut diverse ting ved at strømmen reagerer forskjellig når den treffer muskler og når den treffer fett, vann osv. Tror nok ikke det er en så nøyaktig måte og måle fett prosent og muskelmasse på f.eks så jeg ville ha spart pengene og kjøpt en som kun måler kilo :)

Antoinette6 sa for siden:

... og jeg har en digital som kostet 299, - på Jernia. Den er meget stabil og viser nøyaktig på hundregrammet hver gang jeg går på den, - men sekunders og minutters mellomrom.

Veeeeldig fornøyd ! :D

energibunten sa for siden:

Legg fra dere mobilen et annet sted. Stråling og magnetfelt kan godt være årsaken til ville verdier.

Vibeke-67 sa for siden:

Flyttet vekta fra badet og til soverommet, og nå er den ganske så syabil.

mini me sa for siden:

Aha!!! Det skal jeg sjekke ut! Kanskje lurt å ikke veie seg på rommet der det trådløse nettverket og mobilen og en sattelittklokke puttrer hele tiden da :rolleyes:
Skal melde fra om resultatene i morgen

mini me sa for siden:

Javel.... klør meg i hodte Dette ble ikke noe mindre forvirrende. Nå har jeg flyttet vekten til et rom uten mobil og trådløs stråling og all tingen.... og da varierte veken fortsatt. Men så har jeg gått ned... så det gjør ikke noe! hihi

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.