Det første tallet, ca. 12 kilo, er riktig. Det er verdt å merke seg at det her er snakk om TØRRSTOFF. Muskler består jo av mye vann, så 12 kilo er altså muskler uten vann.
men hva er resten av FFM? er det beina? virker veldig lite hvis jeg bare har en halv kilo bein i et av beina mine.
når det står:
FFM: 8kg
Predicted muscle mass: 7.5kg
hvis det ikke er bein,
går det ann å finne ut hvor mye bein jeg har i kroppen utifra de målingene?
Jeg har ikke disse "del-tallene" som du refererer til på min vekt, men kan hende legene/ernærings-folka har en nyere versjon enn min. Sånn sett kan jeg ikke forklare de tallene, men jeg kan prøve å utdype hva Tanita faktisk måler.
FFM er som du sier FettFri Masse. Altså ALT som ikke er fett. Dette inkluderer altså f.eks. indre organer og benmasse. Og muskler og vann. Når vi trekker fra TBW (vann) fra FFM, og kaller det muskelmasse - er det fordi indre organer og benmasse ikke endrer størrelse/vekt i en slankeprosess. Og dessuten må vi gjøre enkelte ting "for enkelhets skyld". Man kan jo bli smårar hvis man skal gå og tenke på alle disse tingene som foregår i kroppen.
Beklager at jeg ikke kan oppklare mysteriet med musklene i bena dine :lol: - men jeg tror faktisk bare du "sliter deg ut" av å gruble mer på det. Følg med på FM, TBW og muskelmasse (hvis du er i en vektreduksjonsfase). Det er DET som er viktig!!
jeg har en tendens til å analysere ting litt for mye =)
skal prøve å fokusere på det viktigste :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.