Anne sa for siden:
Nå har det kommet en bok om barns kosthold, som jeg er sikker på er knallgod, av Fedon Lindberg og Merete Hansen-Møllerud :)
les mer....
Anne sa for siden:
Nå har det kommet en bok om barns kosthold, som jeg er sikker på er knallgod, av Fedon Lindberg og Merete Hansen-Møllerud :)
les mer....
Summer sa for siden:
Åja, den skal jeg ha, den er nok knallgod! Endelig er den her! :lykkelig:
Kula sa for siden:
Boken er kjøpt og lest. Burde vært obligatorisk pensum i alle barselgrupper.
Hvis man har lest seg gjennom mye annen "lavkarbo-litteratur" er det jo ikke noe nytt eller oppsiktsvekkende, men stoffet er lagt frem på en oversiktlig og pedagogisk fin måte.
Anbefales!
MHM sa for siden:
Tusen takk, Summer, Anne og Kula! :klem:
[color=navy][/color]
(Ja, det er "forfattaren sjølv som skriv"... ;) ) Noen av dere kjenner meg kanskje fra mitt forrige forumliv her på lavkarbo.no. Har noen tusen innlegg.
[color=navy][/color]
Boka heter "Barn i Balanse - smart mat til alle barn: Spedbarn, småbarn, skolebarn og tenåringer", og er utgitt på Gyldendal forlag. Boka har mange tips tilpasset hver aldersgruppe. Vi har ikke gått inn på hver enkelt sykdom eller plage et barn kan ha, men valgt ut to viktige temaer som har fått hvert sitt kapittel: "Overvekt og fedme hos barn" og "Mat for hjernen". I sistnevnte kapittel kan du lese om alt fra bedre læring og konsentrasjon, til adferdsproblemer og adhd. Vi tror mange foreldre er takknemlige for kapittelet som heter "Spisesituasjonen", som går grundig inn på hvordan man skal få barna til å spise det man vet er sunt!
[font=Arial][/font]
Det viktige med boken er å bevisstgjøre foreldre om at de ikke må la seg lure av dårlige produkter, og å gi dem praktiske råd for hvordan de kan hjelpe sine barn i å utvikle seg så bra som mulig ved å spise sunt.
[font=Arial][/font]
Jeg blir veldig glad for ris, ros, rettelser og spørsmål. Vi skal snart i gang med nytt opplag, og da bør eventuelle feil være rettet opp.
[font=Arial][/font]
[font=Arial][/font]
Jeg skriver inn innholdsfortegnelsen hvis noen lurer på hvordan boka er bygget opp:
[font=Arial][/font]
Forord
Trenger vi egentlig barnemat?
Kula sa for siden:
Så det er deg ja! Gratulerer!
Jeg syns spesielt kapitlet om spisesituasjonen med anbefalte "knep" om hvordan man burde og ikke burde håndtere vanlige "problemer" var interessant.
Det eneste (ubetydelig) negative jeg kan nevne er noen skjemmende orddelinger - bindestreker som heng-er igjen etter ombrek-king...
isbjørn sa for siden:
Og i kapittelet om amming - barnet ammes eller dier. Det ammer ikke. Det er det mor som gjør. ;)
Men ellers en superfin bok!
MHM sa for siden:
Tusen takk for både korrigering og ros. Da bør det endres til at barnet AMMES ja. Å die synes jeg er fremmed, og jeg tenker da mest på lam og kattunger... He-he. Nesten rart det gikk gjennom korrekturen (og nei, ikke jeg som har skrevet det kapittelet... :p )blå blomst sa for siden:
Jeg har kjøpt boka og begynt å lese i den i dag. Blir skremt når jeg tenker på hvor mye søppelmat barna mine får i seg. Henger jo sammen med at jeg alltid har hatet å lage mat. Nå er jeg på Eurodiet, og skal på sikt legge om kosthold til Lindbergs anbefalinger, så da må jeg dra barna med meg. Jeg synes det er veldig vanskelig med mat og matlaging og planlegging av måltider. Er veldig glad i restauranter;)Den største utfordringen vil vel være å venne barna til nye smaker, selv er jeg glad i mye av den maten som anbefales av Lindberg, og kan godt stå over både potet, pasta, ris og brus. Det er verre med sjokolade og for mye mat:o
Men, jeg er i gang, og skal klare dette. Og ved hjelp av min mann skal det bli god og sunn mat her i huset for liten og stor:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.