Hva gjør man når man er alene hjemme en ettermiddag og har rester av litt av hvert som man bare må bruke opp? Jo, man finner på en oppskrift. . . Det er jo vi her inne blitt rene eksperter på! Bare mikser litt av ditt og litt av datt, og så blir det noe.
I dag ble det altså sjokolademuffins!
Hadde 3 eggehviter stående, og brukte dem, men neste gang bruker jeg sikkert hele egg. Pisket dem stive, hvilket jeg sikkert ikke hadde trengt, for da jeg siktet i kakao ramlet de helt sammen.
Sånn ble mine:
Sjokolademuffins.
3 eggehviter (evt 2 små hele egg)
ca 3 ss vanlig kakao, siktes i
100 g malte mandler
1,5 ts vaniljeekstrakt (går sikkert med vaniljedråper etter smak)
ca 2 ss Splenda (men jeg syns de ble litt lite søte)
1 ss rapsolje
1/2 beger crème fraîche
1 ss glutenmel
1 ts johannesbrødkjernemel (eller var det litt mer? Konsistensen var i alle fall til slutt som vanlig formkakedeig, liksom.)
1 ts bakepulver
Rør sammen, stek i muffinsformer ved 180 grader i ca 20 min.
Jeg fikk 9 store muffins.
De ble saftige og gode, men som sagt litt lite søte - men her er jo smaken forskjellig. Konsistensen var helt "kake" og lignet ikke lavkarbo!
Aner ikke hvor mange karber, men det er jo ikke så mye her som inneholder veldig mye karber, så det kan ikke være så mye per muffin. Kanskje noen som vet hvordan man gjør det, kan legge det inn et sted og regne ut?
. . . og her er festvarianten: Del muffinsene i to (som en lagkake) og smør litt Heistad aprikosmarmelade mellom lagene. Smelt litt av yndlingssjokoladen din og smør på toppen.
Mini-sachertorte! Litt mer karber så klart, men nå er det jo helg. . .:D Det ble vanvittig godt!
Det eneste problemet er at jeg pleier å måtte lete for å finne den aprikosmarmeladen, men det går sikkert an å lage noe selv som antakelig er mye bedre.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.