< Tilbake til oversikten

Karbo, sukkerarter-sukkeralkoholer?

MissMa sa for siden:

Sitter med et glass tomatsaus her som jeg tenkte å bruke til middag i dag. men på den står det 9.1 karbo pr hundre gram, derav 5.7 sukkerarter. Så.. skal jeg forholder meg til antallet 9.1 eller til sukkerartene? Vet at man kan trekke fra sukkeralkoholer, men dem er det jo ingen av her:confused:

nattfrue sa for siden:

Hvis det ikke er sukkeralkoholer, forholder du deg til det totale karboantallet, dvs. 9.1 gram per 100 gram i dette tilfellet.

MissMa sa for siden:

Ok, takk for svar:) Hadde jo et lite håp om at jeg kunne bruke denne, men da blir det for høyt innhold karbo..:(

nattfrue sa for siden:

Mye skjult sukker i ferdigsauser og sånt, dessverre. Men du kan jo lage tomatsaus selv? Denne er ganske enkel og smaker godt også:

Gni noen tomater med litt olje og sett dem i ovnen på 175 grader til de blir myke. Ta dem ut og fjern skinnet når de har kjølnet litt. Surr litt hakket løk og hvitløk i en panne til det blir mykt, tilsett tomatene og passende krydder (salt, pepper, oregano, basilikum, kanskje paprikapulver) og la det koke seg litt tykkere. Kjør stavmikseren til slutt for en helt jevn saus.

MissMa sa for siden:

den hørtes god ut, og ikke minst ikke så veldig avansert! Skal prøve den jeg. Takk for tipset:)

Runegutt sa for siden:

Såt ar vi guttevarianten av samme oppskrifta.
Dropp hele delen med ferske tomater.
Surr løk, hvitløk etc.
tilsett hermetiske tomater.
la koke til passe saus.

nellie sa for siden:

:heia:

Runegutt sa for siden:

Må bare nevne en del av fordelene med hermetiske tomater:
De er uten norsk importavgift så vidt jeg vet, så den støtter ikke norske produsenter.
Tomatene er billige og ferdig skrella.
Bokser holder lenge.
Innholdet er stort sett fra italia
plukka av ulovlige innvandrere
for dertil uanstendig lav sultelønn.

Altså et ordentlig gutteprodukt

nellie sa for siden:

hmmmmmmmmm

Photobscura sa for siden:

Så det du sier, Runegutt, er at gutter er mindre opptatt av sosial utjevning enn det jenter er? Samboeren min ble meget opprørt av en sådan stigmatisering :p

Runegutt sa for siden:

Er vel mere en tendens, Photo.
Det finnes heldigvis unntak

Jo, mulig! Jeg tror heller vi omgås forskjellige folk, for dette er en tendens som for meg er helt ukjent, og i alle fall totalt kjønnsløs ;)

marry-78 sa for siden:

Hei! Jeg er ganske fersk innen lavkarbo og må nesten spørre... Var inne på lavkarbopikene.no (tenkte at alt der var bra lavkarbo osv..)og så på bl.a lakris som viste 83 g kh og synes igrunn ikke det hørtes så sunt ut.. ser over her at man kan trekke fra sukkeralkoholer, kan noen forklare litt mer om det?? Er som sagt ganske fersk...:forvirret
Marianne

Fungirl sa for siden:

sukkeralkoholene går i prinsippet rett igjennom kroppen din uten å bli tatt opp, derfor kan disse trekkes fra. Men får håpe photobscura svarer deg for hun er kjempeflink å forklare og kan det aller meste :)

Står det sukkeralkoholer så kan man trekke fra, ja. Er ikke så mye mer med det, men det kan være lurt å begrense seg, ikke alle som tåler sukkeralkoholer like godt mtp vektnedgang. Det er jo ikke nødvendigvis sunt selv om det er få karber i det! Om den er søtet med maltiol kan man få masse luft i magen om man spiser for mye.

marry-78 sa for siden:

Takk for svar! Ble litt klokere ihvertfall :blomster:

Pearl sa for siden:

Jeg hadde spist sjokolade med maltitol før jeg gikk på kino igår. En ubehagelig opplevelse, men fikk gjennomført endel knipeøvelser. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.