< Tilbake til oversikten

(Planlagt) sprekk i går. Hva er deres erfaringer da?

wollafruen sa for siden:

Vi arrangerte dåpsselskap for minstesnupp i går, og da gikk jeg over karb.mengden, men hadde gitt meg selv "lov". Vet om at det ikke er anbefalt å gå inn og ut av ketose, og gjør heller ikke det til vanlig. Jeg forsynte meg godt av både eggerøre, salatbuffeten og kalkunkjøtt og var så langt fornøyd - ingen stor sprekk her akkurat. Er jo mye det samme jeg spiser på ketolyse - men det ble jo både ett og to kakestykker til kaffen etterpå. Men, som sagt, dette hadde jeg jo gitt meg selv lov til;)

Regnet da med at jeg sikkert hadde gått opp 1/2 - 1 kg fra forrige mandag til i dag (sånn samlet sett), men neida...:eek: NED 0,8 kg!??! DET hadde jeg ikke trodd...noen som har en god forklaring på hvorfor en dag med karber ikke gjorde at jeg stoppet, eller gikk opp? Når dere har gått på en sprekk, eller gitt dere selv en karbodag, har dere da fortsatt gått ned?? Jeg må si jeg ikke helt skjønner dette...

Kitt sa for siden:

De to gangene jeg har hatt planlagte sprekker som de du beskriver, har jeg også gått ned, med et lite hopp til og med.
Aner ikke hvorfor, men er ikke noe jeg har tenkt å prøve ut så ofte akkurat!

Adaware sa for siden:

Jeg hadde sprekk på fredag men kan ikke si jeg er skuffet over nedgangen min selv om jeg mista mye vann i første uka mi i ketolyse.
Er noen som sier det (når jeg sier noen, har jeg lest det på andre foraer dog har jeg ikke link) at det kan være bra og gi kroppen et kort opphold fra ketose for at den skal tro at det begynner og bli normale tilstander igjen. Kan vel kansje sammenligne det med en spisedag når man er på en generel lavkalori diett f.eks?
Andre sverger til at det er best og holde seg i ketose fordi det blir vanskeligere og vanskeligere og komme seg inn i den etter en sprekk.

Våre kropper er jo så indeviduelle så kan hende ting fungerer for noen men ikke for andre :)

Aner ikke men skal eksperimentere med dette hver fredag fremover var planen min....

wollafruen sa for siden:

Det er dette jeg har hørt/lest også, altså begge deler... Vanskelig å bli klok på.

Jeg skjønner det med at man helst bør holde seg i ketose når man først er der, og ikke gå ut og inn - men jeg regner det liksom ikke som å ustanselig gå inn og ut av ketose når det er snakk om kanskje en gang hver 3. mnd - om ikke sjeldnere.

Men samtidig har jeg jo hørt om dem som har "karbodager", men det gjelder kanskje som du sier på mer generelle lavkarbodietter, og ikke på en så ekstrem variant som ketolysekuren.

Hvis andre har innspill, så takker jeg for det :)

Megvel sa for siden:

Personlig så tror jeg at stresshormoner spiller inn også, det ligger bak det jeg sier om å NYTE evt sprekker! God samvittighet, nyt hver smule, ikke stresse. Tar man helt på vei og stresser i vel, klart man går opp! Stress er fetende ;)

Gerd sa for siden:

Da jeg gikk på ketolysekuren hadde jeg (som de aller fleste) en sjelden gang hvor jeg ikke "helt spiste etter boka"... Noen ganger påvirka det ikke vekta, noen ganger var det vektbrems. Men jeg har aldri kalt det en sprekk eller utskeielse, men en del av livet :ja:
[color=darkgreen][/color]
Og det Megvel sier her er veldig viktig :ja:

Ista sa for siden:

Hvis du planlegger sprekker en gang i uka,er virkelig ketolyse noe for deg da???Er ikke fedon mer passende...For har du lest ketolyse boken så er ikke sprekker anbefalt.Og ihvertfall ikke i form av kaker,snop å søtsaker..Over tid vil dette få en revidert effekt,selv om du nå har gådd ned i vekt.Tror kroppen blir forvirret og til slutt setter seg på bak bena....Som det står i boka og som Torkil pressiserer gang på gang,er du på kur,så er du det 100%!!!
MEN,jeg skal ikke fortelle deg hva du skal å ikke skal gjøre,jeg tenker bare på om dette kommer til å få en negativ effekt for deg etterhvert..Du vil hele tiden ha "søthunger",og vil ha mer å mer godt,så er du plutselig inne i en vond spiral.Vet ikke hvor lenge du har holdt på,men jeg fraråder deg å planlegge sprekker på ketolyse...

Kanskje noen andre drevene damer kan gi et innspill her også(?)

Uannsett hva du bestemmer deg for å gjøre,masse lykke til med kuren!!:)

Ista sa for siden:

Wollafruen...Siterte feil innlegg..Beklager :P

Ista sa for siden:

HERREFRED DA!!!Har ikke brilla på nesen,det var rett ilikavell :):)

Sorry altså...Håper du ikke ble forvirra over tullet mitt her...

wollafruen sa for siden:

Ista: Hvor står det at jeg planlegger sprekker hver uke!??! Jeg har skrevet at jeg hadde en i går, og i grunnen ikke har sprekker som en del av ketolysekuren, det kan hende det skjer hver 3. MÅNED, om ikke enda sjeldnere. Skjønner ikke helt hva du sitere meg på, men det er nå så.

Jeg har og hadde aldri planlagt å ha sprekker som en del av kuren, jeg bare lurer på hva andre har erfart, og sitter ikke her med dårlig samvittighet for kaken jeg spiste i går;) Bare nysgjerrig på andres erfaring rundt såkalte karbodager, i og med at jeg trodde det ville bremse vekttapet, men ser at det gjorde det ikke. Får kanskje bare slå meg til ro med at folk er forskjellige, kropper likeså, og vi vil derfor alle ha ulike erfaringer?

ecli sa for siden:

opplevde det samme i tanteungen min sin dåp. Jeg spiste både brød, kaker og noe frukt. Og når jeg kom hjem igjen, og skulle starte opp veide jeg meg - for å se hvor mye skade det hadde skjed... men jeg hadde gått NED over 3kg!!!
Har ikke hatt så stor nedgang noen gang hverken før eller siden. (Har ikke eksperimentert med karbo-dag eller planlagt sprekk siden den gangen da heller) Men kanskje min kropp fungerer best på en variasjon?! Uansett så går jeg jo jevnt og trutt ned når jeg er i ketose...

Ista sa for siden:

Ai ai ai...Tror jeg har ordlagt meg en smule feil her,å det var jo ikke menigen i det hele tatt!!!Beklager...Den der siteringa mi ble det også bare tull med..Skal lese skikkelig neste gang jeg prøver meg på det altså...Jag shems!!!
Jeg har lest alt for fort her,å det skal jeg straffes for...Beklager at jeg skrev HVER uke,for det står det jo ikke i det hele tatt!!!Huff...Beklager igjen...Det hele er MIN feil...Skal lære meg å lese skikkelig før jeg svarer... :(:(:(

wollafruen sa for siden:

Jeg eksperimenterer heller ikke, syns det er best å holde seg til det jeg vet fungerer: Ketose = minus i kilo :) Noe annet syns jeg blir så usikkert, men et selskap i kvartalet tillater jeg med litt mer karber. Ingen fråtsing, langt i fra;) Takk for svar!

wollafruen sa for siden:

Hahaha!! Helt i orden, må bare innrømme at jeg ikke skjønte så mye av svaret ditt lenger oppe :p

Ista sa for siden:

Ble sikkert bare tull hele greia...Håper jeg ikke forvirra deg max nå,skylder på at det er sent på kvelden og jeg var oppe kl 7..Da er man ikke så lur som man tror!:P

wollafruen sa for siden:

Hehe, det er godtatt vet du ;)

Ista sa for siden:

Takker og bukker!!!Neste gang jeg skal svare på innlegg skal jeg LESE skikkelig så jeg slipper en sånn her drit ut en gang til....rødme

Fungirl sa for siden:

Har opplevd det samme som deg Wollafruen, var i bryllup og hadde bestemt meg på forhånd for å ta ett aldri så lite kakestykke, var kun invitert til kaffi og nattmat :)
Tok to bittesmå stykker av to kaker, vil ikke kalle de stykker heller siden det var litt kake på to skjeer så var den vekk....hehe
Nattmat var betasuppe og der var det iallefall masse poteter og gulrot i. Siden jeg ikke hadde spist noe på nesten ett døgn (ja veit at den planlegginga gikk til h) så valgte jeg å spise ei skål og den smakte himmelsk. Dagen før vi dro hjem var det fellesfrokost så jeg spiste to skiver siden jeg var ihjelsvolten og måtte ha mat. Var fremdeles i ketose i dagene etterpå og når lørdagen kom så hadde jeg gått ned.
Det jeg gjør nå er at en dag i uka spiser jeg litt mer karbs, sliter nemlig normalt sett med å komme opp i 15 gr, og en dag i uka prøver jeg å ligge over 15. Ikke får at det skal få fart på vekta, men for å venne kroppen gradvis til å få flere sunne karbs i kroppen. Men vil jo for alt i verden ikke kalle dette en karbodag da, altså i mitt tilfelle :)
Men jeg har ei venninne, hvis bror akkurat har utdannet seg til lege og som er helsefrik i tillegg, og han har en dag i uka der han spiser mye mer enn han gjør på normalt sett for at kroppen ikke skal bli vant til samme matmengde.
Han går riktignok ikke på lavkarbo, men det funker iallefall på han :)
Men som blir sagt her i tråden, vi er alle så forskjellige og jeg tror at man må prøve seg litt frem for å se hva kroppen tåler og ikke....

Gracella sa for siden:

Det stod bl.a i en "tulleartikkel" om ketolyse (forfatteren ante ikke hva hxn snakket om og artikkelen ble grundig kommentert av veteranene her inne :)) at det var lurt med en karbodag i uka.
Det er det ikke - hvis man bruker 1 1/2 til 2 dager på å komme seg inn i ketolyse, så er det ikke mye vits i å gå på denne kuren.
Eterhvert vil man bruke mer tid (2-4 dager??) og da er det ikke mange dagene igjen av uken hvor man er i ketolyse.
I tillegg vil man ikke ha noen fettforbrenning de dagene kroppen bruker opp glykoselagrene og heller ikke gå ned i vekt...

Det er nok viktigere i begynnelsen av kuren å gjennomføre den siden det er mye som skal legges om i kroppen.
At man fremdeles går ned etter en høykarbodag i ny og ne, er nok ikke mystisk, men det er ikke å anbefale.

Mange opplever jo også etter en fuktig kveld på byen at vekta har gjort et hopp nedover - da er det stort sett vann som har forsvunnet. Kanskje det er noe av det samme som skjer når man har spist for mange karber??

Fungirl sa for siden:

Er absolutt ikke for en karbodag jeg heller, jeg har bare økt de sunne karbsene en dag i uka sånn at jeg kan venne kroppen min til litt mer av den sorten. Har jo leeeenge igjen til jeg er ferdig på kur, men er greit å vite at man ikke går ut av ketose om man sier ett par gram mer for dagen. Målet er at jeg skal komme opp i 20 g pr dag om ikke så lenge...

Belseblubb sa for siden:

Når man spiser karber, er det vel det motsatte som skjer. Glykoselagrene blir fyllt opp og man samler vann. Derfor mange kan oppleve å gå mye ned i vekt igjen med en gang de er i ketose igjen, fordi vannet de har samlet under karbingen forsvinner igjen. Men som andre har nevnt, så er det jo flere som har opplevd å se en lavere vekt enn de hadde før karbingen, så, ja, alle kropper er forskjellig. Jeg har i alle fall ingen positive opplevelser med sprekker. Har gått opp en kg el to og har hatt problemer med å gå de ned igjen (her i gården går det jo ikke fort uansett da.. :().

Og for å klare opp i misforståelsene tidligere i tråden. Det var en som skulle eksprimentere med karbedag en gang i uka, men det var ikke wollafruen ;).

Lykke til uansett, og kom gjerne med erfaringene dere evt har gjort etter planlagte/uplanlagte sprekker. :)

Ista sa for siden:

Hehe...Takk for den...Ble sent for meg i går her,svarte i hytt å vær..Men jeg mente å se det,men feil person:P ( Har på meg brilla fra nå av)

Cyan sa for siden:

Akkurat dette ble jeg anbefalt å gjøre av en ernæringsfysiolog på NIMI, som jeg var til konsultasjon hos. Av nettopp den grunn for å gi kroppen et sjokk og for å stimulere forbrenningen :)

Fungirl sa for siden:

Men sånn jeg har forstått det så gjelder dette ved ett vanlig kosthold, er iallefall ikke noe jeg har tenkt å prøve, da resultatet er at kroppen samler vann og man må jobbe for å komme i ketose igjen :)
Har det bra nå jeg :) I min lille ketoseverden...hehe

Cyan sa for siden:

Neida, ikke nødvendigvis ved bare "vanlig" kosthold, men dersom man ellers har et sterkt redusert kaloriinntak. Altså, jeg skulle i utgangspunktet ligge på ca 1400-1500 kcal daglig, for så 1 dag i uken øke inntaket til ca 2200-2500 kcal. Han der ernæringsfysiologen min var i utgangspunktet han som satt meg på lavkarbo (ca 30-40 gr karbo om dagen), så hvis man skal stole på hans kunnskap (hvilket jeg velger å gjøre ;)) burde det i utgangspunktet ikke spille noen rolle om man lever på lavkarbo eller ikke med en sånn dag med ekstra inntak av mat :)

MEN hvordan det påvirker ved et KETOGENT kosthold vet jeg ikke, han sa ikke noe om det spesifikt :)

Fungirl sa for siden:

Oki,enig der, men siden jeg holdt på med ketolyse så tenkte jeg i forhold til ett ketognet kosthold. Men er mange som er i ketose selv om de spiser 30-40 g karbs for dagen da, men uansett så tror jeg at dette igrunn er noe folk må kjenne på sin egen kropp. Jeg vil personlig ikke ødelegge ketosen min for så å stresse med å komme inn igjen i den pga en dag med mer karbs. Jeg har bevist lagt meg på rundt 20 karbs en dag i uken, men spiser for lite karbs resten da. Det er ikke bevist. Men den ene dagen gjør jeg det for at kroppen skal venne seg til det. Kan jo ikke leve på 15 g resten av liver ;)

Cyan sa for siden:

SÅ absolutt! Det er en klisje, men en veldig sann en, vi er alle forskjellige :) Det skjønner jeg veldig godt. Og jeg har heller ikke lyst til å stresse med det nå som jeg har fått mer kunnskap om ketose og hele den prosessen rundt :) Men sett fra et lavkaloriperspektiv (som jeg da hadde den gang jeg fikk høre dette), ga det meg en gylden mulighet til å kunne stappe innpå med ostepop og pizza med god samvittighet :D Skjønt, det var vel strengt tatt ikke de matvarene han mente jeg skulle bruke mine ekstra tillatte kalorier på ... hehe ;)

Fungirl sa for siden:

hehe nei var nok ikke det :) Men vi lærer så lenge vi lever ;)

Adaware sa for siden:

Jeg har på følelsen av at det var mitt innlegg nesten helt i begynnelsen av tråden du kommenterte hvor jeg skrev at jeg planla og ha en sprekk hver fredag når jeg er på en ketolyse kur?
Det er kun ett måltid da og det innebærer ikke godteri men ofte slike fy ting som lapskaus, pizza, pølse med brød o.l.

Jeg har boka til Torkild og har lest hva han skriver om og sprekke men jeg skal prøve det likevell, han var litt kontroversiell når han skrev boken så kan jeg være litt kontroversiell ved og sprekke en dag i uka :D

Men det skal sies at jeg får et enormt søtsug etter en slik sprekk men den går fort over, jeg pleier og være i ketose igjen på lørdags morgen etter det jeg ser på sticksen og jeg veier meg ikke før mandags morgen. Så får jeg se hvordan det går fremover så får jeg rapportere om hva som skjer og hvilke innvirkninger det har for meg ;)

Edit:
Forøverig skjønner jeg ikke helt hva dere mener med og "jobbe" dere tilbake til ketose igjen. Det skjer jo av seg selv og det er vel ingen spesiell måte man kan fremskynde dette på?

arkine sa for siden:

jeg kjenner at jeg blir litt asosial på denne kuren , fordi jeg er livredd for og få smaken på noe søtt , for da er jeg solgt , det vet jeg alt om ,,en liten bit sjoklade= hele sjokoladen
Lite kakestykke= blir til flere store
ut på byen .. 1 irisch ,,blir fort til 3 ,, 4 ,,,, beste jeg vet
så dette resulterer i at jeg helst holder meg hjemme
har gått ned nå 4 kilo på 12 dager ,, og er overhode ikke sulten,, spiser sikkert for lite ,men får ikke i meg mer,,men gi meg en stor sjokolade ,da kommer sulten sukk
det samme skjer med vanlig brød
fikk ketolyseboken og resten av pakka for 12 dager siden

marry-78 sa for siden:

Det er vel en del av livet, men som "ny" på lavkarbo får man fort dårlig samvittighet og hvor mye man nyter da er vel en annen sak... Kunsten er å lære seg å nyte :p

Therese888 sa for siden:

Er i sterk tvil om jeg skal ha en planlagt sprekk til lørdag, har nemlig planer... Er så redd for å falle tilbake i sukker-rus. Hvis man spiser bittelitt popcorn og 70% sjokolade er vel det ikke så altfor ille?? Eller er det da like greit å "kjøre på" med potetgull og melkesjokolade?

marry-78 sa for siden:

Sitter her med dårlig samvittighet (veiing til mandag) har nemlig smakt på hjembakte rundstykker to ganger på ei uke... :( Hvor ille er det?? Har hørt at karber binder mye vann og spesielt hvetemel Lever på lavkarbo rundt/under 50-60 karber om dagen tror jeg. Tåler dårlig hvete har jeg funnet ut også, blir hoven i magen. Hmmmm spent på den veiingen :confused:

marry-78 sa for siden:

Hva er forresten de VERSTE sprekkene?? Er det værre med gjærbakst en masse sjokolade, sukker osv??
Sikkert siden det er det jeg er mest glad i :nedfor:

Heksehilda sa for siden:

Jeg tror det aller viktigste er å ikke se på utskeielser som en "sprekk", men som et "midlertidig tilbakefall". Da, syns jeg, det er letter å hente seg inn neste dag.

Det er ikke så farlig om man plumper innimellom, bare man kommer seg opp igjen, ikke sant? :)

scartz sa for siden:

Iløpet av den lille tiden jeg har drevet med lavkarbo, har jeg merket at jo mer jeg er i ketose, jo mindre sensitiv er jeg til karbs. Og karbsene har ofte ikke gitt utslag, om jeg har spist et fetende måltid før. (dvs har en liten karbsdessert). Når jeg har hatt planlagt sprekk, og detter ut av ketose i en del dager, skal det ikke mange karbs til for å dette helt ut igjen..

Mener det står noe om dette i skalderman boka, at planlegger man karbs, skal man stappe i seg mye fett først :P

Skippy sa for siden:

Hadde det litt sånn, men fant ut at jeg tåler kunstig søtningsstoff greit. Så nå drar jeg på byen med Splendastix i lomma til Irish'en, eller bestiller drinker med vodka og lettbrus. Har også alltid en Atkinsbar med meg, da føler jeg meg trygg i tilfelle sjokoladenød. Den bar'en begynner å bli ganske skrukkete, så behovet har visst ikke vært stort. Har opplevd at søthungeren er nesten borte. Så til hovedsaken her; karbssprekk. Blir så sulten at jeg holder på å gå i spinn og vekta stagnerer et par dager. Har hatt noen nybegynnerfeil i grønnsakene.

Lasse sa for siden:

Min erfaring er at en sprekk setter fart på fordøyelsesprosessen (spesielt om man spiser gjærbakst), vekttapet er altså ikke fett. Er gjerne plaget med mye luft i systemet et par dager etterpå, og det veier som kjent lite.

Har ellers et par mislykkede perioder på ketolyse bak meg hvor jeg har latt likegyldigheten overvinne fornuften litt for ofte og sprukket nesten hver helg. Da gikk jeg opp, raskt og brutalt. Denne gangen har jeg bestemt meg for å slutte å være slave av badevekta, og heller konsentrere meg om å beholde moitivasjonen på andre måter.

Badevekta er en fin venn og motivator når det går riktige veien, men blir fort en kilde til fortvilelse og uproduktive spekulasjoner om det stopper opp litt.

Anitra sa for siden:

Jeg skal i begravelse i morgen, og vet det blir servert snitter og kaker. kakene skal jeg nok klare å holde meg unna, og jeg skal ta med oopsie rolls til pålegget. Jeg er ikke klar for en karbo dag enda, føler meg for ny til det.

screwball sa for siden:

Mine erfaringer med sprekker (svært overlagte, planlagt sådanne).

1.) Berlin, Mai 2008
3 dagers karborush. Snakker om sugar frenzy. Ferske rundstykker til frokost, med syltetøy på, skylt ned med appelsinjuice. Utover dagen masse forskjellige kaffer på Starbucks, og enorme mengder med Dunkin' Donuts (kanskje en årsak til at jeg var overvektig før???). Pløyde også igjennom flest mulig ølsorter. Rakk et par turer på Mæccer'n også.
Resultat: Dårlig form, hodepine og masse luft i magen. Og ned 900g.
Gikk jo som vanlig på feriene våre masse masse, så det bidro vel kanskje til at jeg ikke smalt opp i vekt.

2.) Bryllupsdag + åpningshelg i Premier League, August 2008
2 dager med noe mindre karbofråtsing enn i mai, men like fullt en skikkelig sprekk. Full English Breakfast med chips, tomatbønner, toast, egg & bacon. Ostekake (sånn Toro-pakke tror jeg), og sjokoladesmåkaker. Øl, (vanlig, ikke LITE). Fløtegratinerte poteter. En diger Toblerone-bar. Nachos. Smågodt. Masse fotball på TV og ellers totalt i ro.
Resultat: Luft i magen, følte meg veldig oppblåst. Opp 300g men de forsvant igjen etter en dag eller to.

Begge gangene var dette gjort for å teste ut hvordan kroppen reagerer. Jeg vet nå at jeg kan skjeie ut en helg om det skulle være (f.eks at man er på besøk hos folk som serverer mye godt), dessuten merker jeg at jeg nå begynner å bli klar for en liten sprekk igjen. Jeg synes det er lettere å leve lavkarbo hvis jeg vet at jeg kan spise endel av det jeg liker så godt, en gang i blant. Hvis jeg har 4 slike helger iløpet av ett år tror jeg ikke det bidrar til at jeg går opp i vekt i nevneverdig grad. Hvordan er det ordtaket igjen - "det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår du legger på deg av, men det du spiser mellom nyttår og jul".

Hvorvidt dette opplegget er noe jeg kan fortsette med er jeg usikker på. Jeg prøver meg litt frem nå, men er egentlig mest bare livredd for å gå opp igjen, så det blir nok uansett månedsvis mellom sprekkene...

StineK sa for siden:

Jeg spiser vanligvis ca 15 karber om dagen. Men har vært i familieselskaper og tatt brunsaus jevnet med mel på kjøttkaker laget med potetmel, og drukket en munkholm. Beregnet at jeg spratt opp i ca 30 karber da - og mesteparten "usunne" karber. Men har ikke merket noe på vekten.

Dette skjer ikke ofte - måneder mellom hver gang.

Tulla 81 sa for siden:

JEG ER SÅ LEIIIIII....

Jeg har vært i ketose 2,5 måneder fra mai til midten av juni. Deretter karbet jeg meg gjennom ferien i juli og etterdønninger i august (mangel på motivasjon). Deretter lavkarbo (ikke ketose) i september og ketose fra 1. oktober.
Nå er jeg allerede dritt lei. Jeg henger meg opp i at jeg spiser egg til frokost (pirker litt i eggene, så går de i søpla), salat til lunsj (bare de kjedelige grønnsakene vi kan spise og noen ganger litt kjøtt, fisk eller annet fra kantina) og middag kjøtt med salat.

Jeg tror jeg begynner å bli sprø.
Alt jeg ser av reklame er om sjokolade, McDonald's, knekkebrød, epler ++++

Hvor finner dere andre motivasjonen?
Jeg skulle gjerne holdt ut til 13. november, men det kan hende jeg skal legge inn en sprekk til helgen...???? For å stagge det store behvoet for andre ting?

Jeg har gått ned 1. oktober fra 69 kilo til 65 kilo. Det er ikke fremgangen det står på heller, men denne uken har jeg ikke gått noe ned!!! På stedet hvil... FRUSTRERENDE!

Tips? Sprekk? Hva annet kan jeg spise?

Takker for svar

Lasse sa for siden:

Vet ikke hvordan det er med dere andre, men mine sprekker ble etterhvert kontinuerlige. Jeg klarte lenge å motivere meg med vektnedgang når jeg begynte på kuren, men så falt jeg for fristelsen til å sprekke litt. Da var forsvaret ødelagt, og tankene kretset mer rundt hvor ille jeg hadde det på lavkarbo og hvor deilig det ville være å fylle magen med sukker og mel igjen. Jeg synes synd på meg selv fordi jeg ikke kunne ditt og ikke kunne datt, istedet for å se på alle mulighetene til variasjon et lavkarbo-kosthold faktisk gir.

Motivasjonen gikk fra positive resultater på vekt og utseende og glede over at jeg faktisk kunne spise meg mett til hvor lenge det var før jeg kunne unne meg en sprekk igjen. Hadde mange bortforklaringer når jeg sprakk, hadde jo bl.a. lest her inne at det kunne føre til vektnedgang. Veide meg tidlig om morgene for å være sikker på at pila ikke viste oppgang slik at jeg ikke fikk dårlig samvittighet. Men etterhvert gadd jeg ikke engang å veie meg etter sprekkene, jeg skjønte at jeg gikk opp. Er vel kanskje ikke nødvendig å si at trøstespisinga tok over når jeg hadde svikta meg selv så innmari.

Jeg lærte faktisk litt om egen hang til selvmedlidenhet, og hvordan jeg faktisk lurer meg selv til å ødelegge for egen lykke. Når tankene går fra å tenke på at dette går rette veien til å kretse om at det er synd på meg som slanker meg og at jeg fortjener noe går alarmklokka. Da er det ut og gå seg en tur, eller ta en titt i speilet - både fysisk og mentalt.

Tulla 81 sa for siden:

Meget bra poeng. Fikk meg til å føle meg litt dum her jeg sitter og synes synd på meg selv!
Jeg skal klare å holde ut til 13. november. Jeg har i minste en sluttdato å forholde meg til...
Takk for åpenbaringen!

StineK sa for siden:

Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaasse! Se i oppskriftsbiten på forumet. Spiser du samme mat hver dag sprekker du garantert.

Lasse sa for siden:

Om man trenger litt trøst er det lurt å unne/ønske seg noe annet enn mat og godteri. Belønn deg med å kjøpe klær, klipp håret, ta en tur på spa - så får man samtidig bedre selvfølelse og motivasjon til å stå på videre.

PS! Det virker kanskje dyrt å spandere på seg en hårklipp versus å skeie ut en dag med sjokolade og pizza. Om du imidlertid tar i betraktining at det junket du spiser også må slankes vekk igjen blir prisen for snop fort mangedoblet. For hver "karbodag" du har forlenger du slankekuren med x-antall dager på lavkarbo. Personlig ville jeg gladelig betalt tusen kroner dagen for hver dag jeg slapp å slanke meg.

Tulla 81 sa for siden:

Kunne ikke sagt det bedre selv!
Det er bra med noen fornuftige innspill av og til. Man kjører seg litt fast i sitt spor og tenkemønster.

Ha en fin kveld

Oban sa for siden:

Mine erfaringer med sprekker (har bare hatt planlagte) er at de koster mer enn de smaker. Spesielt om de varer flere dager.
Verst for meg var da jeg hadde 7 uker "sommerferie" fra ketolyse. Har ennå ikke kommet ned på det nivået jeg var i slutten av juni.
Gutteturen til Berlin i vår, langhelg fra tordag til søndag var ikke så verst. Her kom karbohydratende mest flytende i øl, men jeg hadde også hamburger m/pommes frites, pizza og litt poteter til maten. Og frokost var med brød og appelsinjuice.
Her gikk jeg opp 2 kg, som var borte en uke senere.
Har også hatt andre sprekker enn nevnt her, og min erfaring er helt klart at det sjelden er verdt det.

Heldigvis har jeg ingen flere planlagte sprekker før jul....:o

Gro Anita sa for siden:

Jeg ble så glad da jeg fant dette forumet her, for jeg har lurt så fælt på hve som skjer om jeg har en liten sprekk i 1 års dagen til bebbisen min:-) Og jeg har fått mange svar ved å lese innleggene deres:) Takk!!!
Jeg skal faktisk ta meg et kakestykke på bursdagen hans, også er det tilbake til ketosen igjen etter det kakestykke... Sal skrive og fortelle hvordan det gikk...
Klem:-)

Tulla 81 sa for siden:

Jeg hadde egentlig planlagt en sprekk denne helgen, da motivasjonen var lav på mandag. I dag er saken en helt annen. Jeg skal IKKE sprekke og jeg skal ketose meg til 13. november som er min sluttdato for denne gang.

Takk for hjelp til nye taker og innspill fra dere.
GOD HELG

Tulla 81 sa for siden:

Huff og huff...
Denne helgen har jeg hatt en skikkelig sprekk... Fredag, lørdag og søndag.. Nå er jeg tilbake på den smale sti, men denne sprekken svei....
Jeg var på 64,7 kilo da sprekken startet, og i dag (tirsdag) gikk jeg på vekten igjen... 66,2... Grøss og gru!!!! Det er sikkert bare vann, men det er så utrolig demotiverende.
1,5 kilo opp!!!

Håper dette er tatt inn innen fredag. Da må jeg jobbe på!
Å sprekke er ikke verdt det!

Faen!

Elizabeth sa for siden:

Har ei venine som driver med bodybuilding, er med i konkuranser og sånn og hun har en spis så mye du vil og hva du vil dag. Det har hun hatt lenge og det fungerer kjempe bra. Det er en grense for hvor mye kroppen klarer å ta opp på en dag og spesielt når du er flink resten av uka. Broren min er begynt med det samme og det går veldig greit.

scartz sa for siden:

Jeg er i samme situasjon som deg! Hadde en "sprekkehelg", resulterte i 2,5 kg opp! Er ganske sikker på at det er bare vann, samt jeg drakk den helgå, så kroppen trenger nok bare litt tid til å "samle seg igjen" :)

Tulla 81 sa for siden:

Jeg kan vel knapt sammenligne min treningsmengde med de som driver med bodybuilding. De trener ikke akkurat lite styrke. Tror ikke jeg skal sammenligne med med den gjengen der for å si det slik.

Jeg trener 4 dager i uken, men de trener sikkert hver dag og flere timer hver dag!

Elizabeth sa for siden:

Det var bare et eksempel. som sagt har min bror også begynt med det og han er IKKE bodybuilder!! Men det går helt supert! Han er gått ned 15-20 kg. Han trener 4-5 ganger i uka ca 1-1,5 time. Når han er på foretningsreiser kan det gå 1-1,5 uke der han ikke trener..

Nangijala sa for siden:

Huff, sprakk i går jeg og....Valentines dag og middag på fab restaurant. Hadde planlagt å være flink, men da første rett med kongekrabbe og risotto kom ut, måtte jeg bare innse zt det her ikke var holdbart. 5-retters middag....åååååååh så godt. Idag spiste jeg i tillegg kålrabistappe og poteter til pinnkjøtt...huff :nei:
Idag ligger jeg på sofaen og har bare SÅ lyst på smågodt...!!! :sikle:

Huff!! Vanskelig å være flink på en søndag, hehe!:rodme:

fjanni sa for siden:

jeg har aldri gått ned på dager/weekender jeg har hatt karbo-kosthold. jeg er av typen som tåler det særdeles dårlig og kroppen lagrer vann som gal. øker gjerne 1.5 - 2.5 kg på et par dager. sinsykt! snufs.

Schmoopy sa for siden:

Men om du ikke hadde veid deg siden mandag, så kan det jo bare være det du har mistet i vekt fra da til sprekken?

Du gikk vel ikke ned 0,8 på å sprekke en dag tror jeg

Jabba sa for siden:

Jeg hadde en planlagt sprekk i dag - den første siden julaften. Spiste 1 pizzastykke og et lite stykke gulrotkake. Tissa på en stix når jeg kom hjem og den viste utslag - hurra! Så da regner jeg med at jeg ikke datt ut av ketose pga dette.......
Skal bli spennende å se på torsdag (veiedag) om sprekken min har noen negativ innvirkning på vekta! Hvis jeg husker det skal jeg rapportere her i tråden......

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.