< Tilbake til oversikten

Ukesplan på mat?

linncha sa for siden:

tenkte å starte på ketolyse. har bestilt boken, men tar noen dager før jeg får den. har lyst å starte allerede i morgen, og lurte på om noen kunne gimed noen oppskrifter,matplan for å klare meg til jeg får boken?

Ista sa for siden:

Frokost : egg og bacon
Lunsj: salat med kyllig,feta og olje..Eventuelt Dressing
Middag: biff med smørdampet grønnsaker,kanskje en salat på siden!En fet å rik saus på toppen...
Kvelds:omelett med skinke toppet med ost!!!

Drikk MASSE vann...

Bare en liten sånn pang start!!!:) Les på oppskrift forumet hvis du vil ha litt tips å råd:) Lykke til...

Ista sa for siden:

Kvelds:omelett med skinke toppet med ost!!!

Hehe...Kom et smile fjes oppi der..Men det skulle stå:

Kvelds: omelett med skinke toppet med ost!!

nattfrue sa for siden:

Helt enkelt: Spis hva som helst av rent kjøtt, fjørfe og fisk/sjømat. Grønnsaker som vokser over jorden ved siden av, enten som salat, stekt, kokt eller smørdampet (eller most). Ha dressing på salaten (fortrinnsvis hjemmelaget siden det kan være mange karbohydrater i kjøpedressing), saus på kjøttet (lag selv, ikke fra pose eller noe med mel - som oftest blir det knallgod saus av å koke ut pannen med kremfløte etter at du har stekt kjøtt, for eksempel) - eller ha i en dæsj creme fraiche på slutten hvis du lager en gryterett av noe slag. Ost på toppen som får smelte er også godt til varme retter, eller bruk osteterninger i salater.

Bruk meierismør, gode oljer, kremfløte, creme fraiche og fete oster. Du kan spise litt nøtter, men vær obs på typen - det er varierende karbohydratinnhold i dem. Paranøtter har færrest karbohydrater med 3 gram kh/100 gram. Kjøp alle nøtter rå, ikke saltede eller lignende. Nøtter er også godt i salat. Velg gjerne fet fisk og kjøtt med naturlig fettinnhold, for eksempel biff med fett-marmorering eller koteletter med fettrand. Personlig synes jeg det er godt å spise naturlig fete matvarer fremfor å tilsette så mye fett, men man finner ut av hva man selv liker best etter hvert.

Styr helt unna mel (og dermed alle brødvarer - men det finnes oppskrifter på lavkarbo-brød her inne som du kan bake hvis du savner brød veldig), sukker, pasta, ris, rotgrønnsaker og frukt. Har du voldsomt lyst på frukt, kan du spise litt bringebær eller jordbær. Ferdigmat er stort sett utelukkende fy-fy. Vær obs på at krydderblandinger (f.eks. tacokrydder i pose) og buljongterninger kan ha høyt karbohydratinnhold. Gjør det til en vane å alltid lese næringsinformasjonen på pakkene. Etter et par uker går handleturen av seg selv :)

Drikk masse, masse vann! Og ta kosttilskudden som anbefales - du kan kjøpe ketolysetablettene, eller lage din egen miks (det står mye i boka om hvorfor du trenger de ulike stoffene i kosttilskuddene).

Boken er et uvurderlig hjelpemiddel, der finner du all informasjonen du trenger, og mye mer om hva slags mat du kan spise. Lykke til :)

Lindabtn sa for siden:

Veldig bra oppsummering :heia:

linncha sa for siden:

takk for gode råd:). tror jeg skal klare meg frem til boka kommer. et lite spørsmål til; kan jeg spise når jeg er sulten eller må jeg følge de fire måltidene(frokost,lunsj,middag, kvelds)?:confused:

nattfrue sa for siden:

Spis når du er sulten. Tror det varierer veldig hvor ofte folk spiser. Personlig spiser jeg to ganger om dagen, vanligvis. En del vil nok foretrekke flere små måltider, men ikke spis hvis du ikke har lyst på mat - å bli flink til kjenne på om man er mett eller sulten er en av de viktigste tingene man kan gjøre.

Gerd sa for siden:

Spis når du er sulten, og spis deg passe mett :ja:

Charl8 sa for siden:

Jeg har satt opp denne planen for ut uken. Begynner i morgen

Torsdag:
frokost - eggerøre med fløte og bacon, vann og kaffe
lunsj - salat fra salatbaren på skolen
middag - kyllinglår og stekt sopp med fløte

Fredag:
frokost - eggerøre med fløte og bacon, vann og kaffe
lunsj - rester fra torsdagens middag
middag- cheeseburger uten brød og salat

Lørdag:
frokost - egg og bacon og stekt sopp
lunsj - fiskekaker, litt majones og salat
middag - nakkekotelett, fløtesaus og blomkål/brokkolimos

Søndag:
frokost - hjertesalat med tunfiskblanding
lunsj - kokt egg med kaviar og majones
middag - hjemme hos mamma og pappa (som går på lavkarbo)

hva synes dere????

Charl8 sa for siden:

Denne uken:
Tirsdag
F: cc m splenda og kanel
L: salat fra salatbar på skolen
M: omelett med bacon og brokkoli

Onsdag:
F: eggerøre + baconskiver
L: salat fra skolen
M: hamburger med salat ved siden av

Torsdag:
F: lavkarbobrød
Lunsj: salat fra skolen
M: ut og spise (kjæresten har bursdag) - skal prøve å bestille salat ved siden av og få de til å ikke gi meg ris/poteter

Fredag:
Frokost: eggerøre + baconskiver
Lunsj: lavkarbobrød
Middag: biff stroganoff

Lørdag:
Frokost: omelett
Lunsj: skyr blandet med cc
Middag: rester fra fredag

Hva synes dere?????

Charlott sa for siden:

Blir du mett av dette? Og går vekta ned? I så fall er det bare å fortsette ;)

Gerd sa for siden:

Charl8:

Er det ketolyse du følger (som trådstarter er)?

nisse sa for siden:

Hei. Nå er jeg litt usikker her. Spiser du ikke litt for lite grønnsaker (karbo) ?:confused: og jeg spiser mye mere fett... Tar du vitaminer?
Lykke til

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.