< Tilbake til oversikten

Erfaring med databerging?

Ciss sa for siden:

Pc-en min har gått i koma og jeg trenger hjelp til å hente ut data fra den. Den er ikke helt død, for det går an å starte den opp, men den klarer ikke å starte opp windows, og dermed får jeg ingen tilgang til noen av dataene.
[color=blue][/color]
Jeg har vært i kontakt med et firma som driver med databerging men synes ikke jeg får svar på det jeg lurer på der og ville bli kjempetakknemlig derson noen kan dele erfaringene sine med meg.
[color=blue][/color]
Jeg trodde at jeg ville kunne få en liste over hva som kunne berges på pc-en og deretter velge ut de filene jeg ønsker, men har fått til svar at dette ikke er vanlig. Det vanlige er visst at kundene sier hvilke filer de ønsker?
[color=blue][/color]
Jeg svarte at jeg ikke hadde full oversikt over alle stier og hvor alle data lå, men det behøvde jeg visst ikke - kun hvilke filtyper jeg ønsket meg.
Jeg ønsker å få absolutt alt som er mulig å få. Når det gjelder bildefiler f.eks har jeg backup på en del av det men ikke på langt nær alt, veldig mange har jo kommet til nå i løpet av sommeren. Dermed må jeg jo for sikkerhets skyld få alt som er av bildefiler. Er det tilstrekkelig å si bildefiler eller må jeg spesifisere at jeg skal ha alle jpg, bmp osv. Tenk om det er noen typer jeg glemmer å liste opp/ikke vet ligger på annet format?
[color=blue][/color]
Likevel er jo både bildefiler, tekstfiler og regnearksfiler relativt 'enkelt'. Men jeg har også en del programmer jeg ønsker meg dataene fra men som jeg ikke aner hva slags filformater dataene lagres i. Betyr det at jeg ikke kan få disse filene? Jeg vet f.eks ikke hva slags formater regnskapsfilene mine lagres i. Her har jeg riktignok backup fra en tid tilbake og vil kunne rekonstruere, men det enkleste er jo å slippe.
[color=blue][/color]
Noen som har noen erfaringer å dele med meg?
[color=#0000ff][/color]

ecli sa for siden:

Sjekk ut det du har backup på! Der finner du jo ut hvilke filformater du har lagret bildene, regnskapsfilene osv på!

Forøvrig burde det vel fint gå an å si .jpg, .bmp og .gif... og "alle andre bildefiler" ;) Dessuten kan du vel spørre dem om hvilket filformat ulike filer pleier å lagres som når man bruker det-og-det programmet?! Eller så kan du forsøke å google det, hvis de ikke vet?

Skikkelig kjipt å miste (nesten) alt man har på maskina... Har vært gjennom det samme selv :( Ble i den sammenheng fortalt at det finnes bare 2 typer mennesker: De som tar back-up, og de som ennå ikke har hatt datakrasj :p
Fikk heldigvis gjenoppretta 99% av bildebiblioteket mitt! Håper det ordner seg for deg oxo!

nattfrue sa for siden:

Det kan være veldig mange grunner til at pc-en din ikke kan starte Windows, og i mange tilfeller trenger det ikke bety at noen av de lagrede dataene dine (som ikke er systemfiler) er skadet. Har de funnet ut av hva som er galt med den? Jeg har hatt tilsvarende problemer et par ganger, og da nappet jeg bare ut harddisken og lånte noe utstyr av en kompis så jeg fikk koblet den på som ekstern harddisk til en annen maskin, også kopierte jeg over alt jeg hadde bruk for.

Synes det høres ut som om dette databergingsfirmaet gjør seg vanskelige hvis du må spesifisere alle filtyper, først må de vel si noe om hvor mye av disken din de kan få tilgang til. Jeg ville sjekket med flere, hvis jeg var deg.

Fleskulf sa for siden:

Det første jeg ville prøvd er å starte opp maskinen men en linux-verson som kan startes direkte fra cd-rom. Den vil gi deg tilgang til hardisken din viss den ikke er fullstendig død. Så kan du brenne ut filene på cd eller kopiere de over på en ekstern harddisk.

Har ikke testet dette selv, men leste det her:
www.pcworld.com/article/114562/geektech_run_linux_without_installing_it.html

Ciss sa for siden:

Nå har jeg forsøkt både å starte opp maskinen med linux fra CD og å koble harddisken til en annen pc ved hjelp av eksternt kabinett. Begge deler uten hell. Det siste forsøket ga medlingen "Filen eller mappen er skadet og kan ikke leses".
Dermed blir det å sette min lit til et profesjonelt firma. Får vel helst velge et litt dyrere et. Man får vel det man betaler for her som i andre sammenhenger.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.