< Tilbake til oversikten

Mandelsjokoladekake

Enid sa for siden:

Hadde denne med på bursdagsfest i går, og det var skikkelig suksess!
Dette er en kjempegod og saftig kake som både er
melkefri og glutenfri :)

Mandelsjokoladekake

Ingredienser:
250 g mandler
250 g 70% sjokolade
100 g fruktose eller tilsvarende mengde splenda (bare å smake seg fram)
250 g smør
6 store egg
2 ts bakepulver
1 ss kakaopulver

Framgangsmåte:

Mal mandler og sjokolade fint hver for seg i foodprocessor. Sett til side.
Rør smør og fruktose hvitt, og tilsett ett og ett egg i blandingen.
Rør inn kakao, bakepulver og mandel-/sjokoladeblandingen.
Hell røren i en smurt pg bakepapirkledd springform (diameter 24 cm.). Stek kaken i ca. 1 time og 10 minutter ved 150-160 C.

Glasur:
150 g 70% sjokolade smeltes på lav varme med 1 ss smør og en ts splenda. Rør godt.

Siss1 sa for siden:

Høres supergod ut...og lettvint! Det er alltid deilig!
Har du regnet ut karbinnholdet?

sirimor sa for siden:

Åå den må jeg prøve. Jeg er helt kakegal:D
Takk for oppskrift.

quebec sa for siden:

namse :)

Enid sa for siden:

Den er virkelig god :ja:

Jeg teller ikke karber, så beklager!

Polka Doris sa for siden:

Etter mine beregninger blir det ca 70 karb på hele kaka pluss glasur 150 gr 70% sjokolade med ca 19 karb pr 100 gr. Full pakke ca 98 karb. 10 kakestykker....20 kakestykker.....4,9 karb i ei lita flis..kortvarig lykke.
Mulig jeg tar helt feil. Er helt ny i gamet og bruker Mat på Data som hjelpemiddel for å regne ut karb bla.

nattfrue sa for siden:

Sparer vel en del på å byte ut 70%-sjokladen med en eller annen maltitolsøtet variant, da. (Og 100 gram Splenda tror jeg ingen vil bruke i en kake, det er jo hele boksen, tilsvarende 1 kilo sukker :p)

La oss si at man bruker sukkerfri sjokolade med 4 g kh/100 gram, og 120 gram Sukrin (litt mindre søtt enn sukker, så derfor er det nok lurt å bruke litt ekstra). Sukrin har ikke karbohydrater. Da blir det 16 gram kh i sjokoladen (både inni og i glasuren), 2,5 gram kh i smøret, kanskje 5 gram kh i eggene (hvis vi tar i litt for å være på den sikre siden) og cirka 18 gram kh i mandlene (skåldet). Burde bli 41,5 gram kh i hele kaka. Sleng eventuelt på en ekstra karb for kakaopulveret og si 42,5. En vanlig kake deler man vel gjerne i 16 biter, så da snakker vi 2,65 gram kh per bit. Burde vel være helt fin-fint for de fleste, forutsatt at man ikke spiser hele kaka :D

For å få ned karboinnholdet ytterligere, går det sikkert an å velge en annen nøttetype også, med færre karber enn mandler.

Lindabtn sa for siden:

mener du virkelig 100 gr splenda :eek: ??
oioioi
Det er jo 98 karber i en pakke på 100 gr :rolleyes:

Enid sa for siden:

Hehe, mente seff ikke 100 gram splenda! 100 gram fruktose eller tilsvarende mengde splenda skulle det vel stå. Retter det nå!

Enid sa for siden:

Og dette er vel mer en Lindbergvennelig kake, tipper at den ikke er så lur på Ketolyse ;) I vedvarende, kanskje?

sirimor sa for siden:

Enig, veldig søt:p

Men over til kaken... Jeg har ennå ikke kommet så langt som til å bake denne da, men i helgen SKAL det testbakes! Tror denne vil gjøre seg meget bra på neste bursdags-kakefest..eller før.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.