Jeg har en liten gutt på 5 måneder, og han har fått grøt i en måned nå (jeg har vekslet mellom Holle hirsegrøt og Hipp 4-månedersgrøt, begge økologiske), men jeg er egentlig litt skeptisk til hele grøten. Det hadde vel i grunnen vært bedre å gi ham middag? Altså moste grønnsaker og sånt? Men hva kan de ha i så ung alder?
Når kan de ha meierismør? Jeg ønsker jo å tilsette litt fett i maten, og vet at mange bruker rapsolje, men jeg ønsker å gi ham smør så fort jeg kan. Når kan jeg det?
Nå skal jeg ikke utgi meg for å være ekspert på barnemat, men jeg vil bare gi deg et tips om at enkelte jeg kjenner begynte med avokado. Det virker for meg som en sunn grønnsak å begynne med. Inneholder nødvendige fettsyrer og vitaminer. Den inneholder A, B, C og E vitaminer. Spesielt rik på kalium. :)
For jeg tror ikke babyer er beregnet for å begynne med grøt, korn har vi jo knapt hatt i 10.000 år, så jeg tror ikke babyer (eller voksne for den saks skyld) er helt genetisk tilpasset det. Og små babymager er jo enda mer "utilpasset". Så jeg er skeptisk. Potet vil jeg nok ikke introdusere heller, men avokado og gulrot kan jeg prøve. Banan og endel annen frukt har jo høy GI men det blir litt annerledes, synes jeg.
Da begynner jeg med smør om en måneds tid. :D
Du tar ikke litt av her når du tenke GI på babyer?
Er du usikker på mat til babyer vil jeg anbefale deg å snakke med helsesøsteren din for å få veiledning. Dette har de god greie på. Tarsystemet til småttisene er ikke klare for alle matsorter så tidlig i livet. Og det er jo skummelt å gi babyen ting vi tilfeldige ufaglærte råder deg til på nett.
Jeg synes ikke jeg tar av i det hele tatt når jeg er skeptisk til grøter. Jeg tror ikke babyer MÅ ha grøt (selv om jeg selvsagt ikke tror de dauer av grøt, jeg gir det jo selv) og synes det er greit å stille spørsmålstegn til det. Helsesøstre har jeg bare dårlig erfaring med, jeg kan mye mer om ernæring enn alle de jeg har vært ute for tilsammen, desverre. Min erfaring er at de aldeles IKKE har god greie på det.
Jeg kommer ikke til å gi alle matsorter på en gang, jeg tar det jo gradvis. Jeg tror ikke jeg får råd som ødelegger babyens mage her på nett, for å si det sånn.
Flott, da tror jeg jeg fortsetter med hirsegrøten (økologisk, fra Holle) til kvelds, men skal jeg tilsette noe olje i den? Jeg vil jo helst tilsette meierismør men jeg må vel vente til 6 mndr med det. Kaldpresset rapsolje? Eller kanskje linfrøolje? Udos?
Han har litt atopisk eksem, så fett må til. Han får Eskimo 3 Kids hver dag.
Jeg skal straks introdusere måltid nr. 2, og det blir ikke grøt siden han får det til kvelds, da blir det grønnsaksmos. Olje i det og? Og smør i stedet for oljen om en måneds tid?
Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, men hva er grunnen til at du ønsker å gi meierismør? Jeg tenker at å kombinere karbohydrater med meierismør blir ugunstig. Det er jo greit med smør til oss som går på ketolyse, men dersom vi hadde spist alt det fettet vi har i oss samtidig som vi spiste karbohydrater så ville blodårene våre bli tjukke av aterosklerose. Blir det ikke slik med små barn også?
Som sagt, jeg spør fordi jeg ikke vet.
Har ikke hørt om det er lurt med linfrøolje, men raps er i hvertfall sikker. Fint med olje i mosen også, det er jo ikke mye som skal til i hver porsjon, noen dråper er nok.
Om han har eksem så husk å være forsiktig med egg, mange eksembarn viser seg å reagere på dette mens de er små.
Jeg ville sjekket opp det med smør hos en med masse peiling og da fortalt at gutten har eksem, det kan være avgjørende for ja eller nei :)
Synes det var et godt spørsmål. :D Jeg har også vært usikker på dette en stund, men nå leste jeg i Bedre uten brød (skrevet av en lege) at så lenge man holder seg under 70-100 gram karbohydrater per dag (og det er jo en god del) så er det helt greit med mye fett, så mye man vil. Problemet kommer når man spiser mye mer enn denne "dosen" og når man i tillegg spiser mye raske karber. De langsomme karbene er ikke så ugunstige sammen med fett som det de raske er, visstnok. Dessuten er fett og proteiner viktigere enn karbohydrater, så jeg gir heller det sunne meierismøret og kutter ned på usunne karbohydrater.
Jeg er litt i tvil om dette atopiske eksemet, men har tro på at fett vil virke gunstig inn på det.
Jepp. Altså, kumelk kan gi små blødninger i tarmen hos de små, derfor anbefales det å vente med det til ettårs-alderen. Men i mat kan man bruke det fra rundt 8-10 mndr, samme med yoghurt og lignende. Men man begynner jo i det små.
Egg er det delte meninger om, jeg har lest at det er hvitten som kan skape problemer, og at plommen bare er bra for spedbarn. Kwasniewski sverger til eggeplomme som spedbarnsmat. Jeg har ikke prøvde enda, venter et par måneder til i hvertfall.
Min datter har atopisk eksem og hadde intoleranse for en rekke matvarer. Vi fant ut mye om hva hun tålte og ikke tålte ved å innføre en og en matvare om gangen. Lykke til fremover og gled deg. Det er en ganske kjekk og spennende tid å introdusere småen for nye smaker.
Jeg har absolutt tro på at du kan mye om ernæring. Bruk kunnskapene dine du med god samvittighet. :)
Ja det er spennende. :D Han har svært god apetitt. Datteren min var ganske småspist og likte ingenting da vi begynte med fast føde til henne, men han her er så glupsk at man skulle tro han aldri hadde sett mat. Foreløpig får han bare ett måltid daglig, altså kveldsgrøten, og så har jeg prøvd å gi ham litt ren frukt på dagen av og til. Han liker å tygge på litt frukt i babyfeederen. Nå ser det ut til at han er klar for et fast måltid nr. 2. Det blir lunsj eller middag.
Jeg kjenner at jeg er skeptisk. Det er jo forskjell på oss voksne og disse små. Vi voksne trenger jo minimalt med karbohydrater, men unger trenger mye mer pga den store forbrenningen og det høye aktivitetsnivået deres. Dette er jo et spennende felt, og jeg har tenkt å sette meg mye mer inn i dette med lavkarbo og barn etterhvert, men jeg hadde nok villet sjekket mye mer enn bare stolt på en bok skrveet av en lege. De lærde strides vel om dette som om alt annet.
Smør og mye fett til små barn skurrer bare veldig i mine ører.
Med egg mener jeg å holde barn unna egg også i mat mens de er så små. Spesialisten som minsten går til har opplyst at eksembarn er mye mer utsatt for og har mye større sjanse for å utvikle eggeallergi enn andre barn.
Minsten min ble født med eggeallergi og fikk jeg i meg mat med egg i mens jeg ammet så så han ut som en kjøttkake. Jeg har sett hvor ille det kan være og det er så enkelt å holde ungene unna egg mens de er små, nettopp ved å lage all mat selv fra grunnen av.
Maga Dutti: Det er jo ingen som skal sette ungene sine på lavkarbo og det er heller ikke tanken til Iset, men vi er nå en gang bygd av protein og fett og det er det voksende kropper trenger. Selvsagt skal de ha karbohydrat også, men jeg er overbevist om at de ikke trenger de mengdene de får i dag.
Skeptisk skal du selvsagt få lov til å være, men synet mitt kommer ikke bare på bakgrunn av en bok skrevet av en lege altså. Jeg har vært aktiv i "lavkarbomiljøet" i snart 5 år og har lest det meste av lavkarbolitteratur, ja også annen ernæringslitteratur. Jeg er helt fullstendig overbevist om at dette er bra også for barn, det er bare dette med spedbarn jeg er usikker på, og da i forhold til når de kan begynne med feks. smør og egg.
Fett og barn høres helt naturlig og bra ut i mine ører, det er karbohydratene som skurrer her. Men ikke alle karbohydrater, bare de raske. Og da mener jeg hvit ris, hvit pasta, poteter, sukker og lyst brød.
Jeg tenker bare på at det er en så vanvittig sunn matvare, men jeg kommer som sagt til å vente en god stund til og da kanskje helst introdusere bare plommen i første omgang.
Ok. Ja, jeg vet jo at de anbefaler helmelk framfor lettmelk osv pga fettet, men jeg er bare redd det blir for mye fett, og at vi egentlig gjør ungene en bjørnetjeneste ved å dytte i de for mye, slik at blodårene tetner. Men det er mulig jeg er preget av at jeg er ny i lavkarbomiljøet enda.
Eggeallergi og ekstrem hud pga dette har jeg også sett på nært hold. Det er ikke mye gøy for verken mor eller barn.
Min erfaring med et allergibarn er at jeg merket veeeeeeldig raskt på barnet om maten var bra for det eller ikke. Enkelte matvarer gav eksem og mageplager. Helsesøster hadde en fin kommentar: Disse barna er vår tids røkvarslere. De reagerer øyeblikkelig på stoffer som i de lange løp er skadelig for oss alle sammen. F.eks. reagerte hun på kjøpt brød med at hun hovnet opp og ble sår rundt munnen. Da de sluttet med transfett i brød, begynte hun å tåle det.
Jeg synes det er fint at du er såpass bevisst på hva du gir barnet ditt. Det går faktisk an å prøve seg litt frem. Jeg vet at du sitter inne med mye kunnskaper om ernæring. Ikke vær redd for å stole på dem. Jeg er overbevist om at dette blir et barn som får mye sunn mat og lite sukker og fint mel. :)
Det tar helt klart tid å omvende seg med tanke på synet på fett. Ta det fra en tidligere skeptiker; jeg var en av de aller største kritikerne mot lavkarbo for 5,5 - 6 år siden. Jeg mente man omtrent døde bare av å TA i en helmelk-kartong. :knegg:
Men etterhvert som jeg har brukt de siste 5 årene på å virkelig gå inn for å vite mer, og lest bok etter bok etter bok, har jeg endret synet mitt fullstendig. Men det var ikke lett, hele meg strittet imot i begynnelsen, for det hørtes så feil og unaturlig ut.
Ja det tror jeg nok, at de reagerer såpass kjapt at man vet hva de tåler og ikke. Med eldste har jeg også gått varsomt frem og prøve minimale mengder i begynnelsen. Hun har heldigvis tålt alt, så jeg tok bla. sjansen på malte nøtter da hun var 8-9 måneder gammel. Det gikk helt fint. Egg fikk hun også da, mener jeg å huske. Vi har ingen allergier i familien, bortsett fra litt pollenallergi hos min mann. Ja, og så har jo minsten atopisk eksem, så jeg prøver selvsagt å være forsiktig. Har liten erfaring med atopisk eksem. Jeg smører ham med Locobase Repair og gir ham Eskimo 3 Kids hver dag. :)
Først og fremst anbefaler jeg "Bedre uten brød", den er knallbra og full av henvisninger til vitenskapelige undersøkelser. Jeg kaller den "Bibelen". :cool:
Kwasniewski har endel gode bøker, men jeg har enda ikke fått tak i dem her i landet. Jeg foretrekker å lese slike bøker på norsk. Og så er det endel gode artikler på www.matoghelse.no som omhandler barn og ernæring. Kwasniewski har hatt endel artikler i det bladet, med menyforslag osv.
Innrømmer først og fremst at jeg ikke har lest alle innleggene over her.
Vi begynte med hirse med usøtet eplemos og rapsolje, samt frukt og grønnsakspureer. Kokte epler er en grei "blande"-mat, med vit C i.
Gulerotmos, kokte søtpoteter (en stooor hit!), kålrot, blomkål, brokkoli, gresskar om du gidder, de som er gule og avlange og markert tykkest i ene enden er lettest å mekke med. Etter koking så kjører du det i foodprofessoren til det er helt fint, ta vare på kokevannet og spe om det ellers er helt jelly. Man tager et par isbitebrett, har oppi fryser, og så heller du over i fryseposer og har 20ml-biter du kan tine som du vil...
Da hun ble litt større kokte jeg opp full "pakke" med kjøtt, grønnsaker, frukt etc. Kokte og hadde på gamle babymatglass, fryste og ferdig! En stor "mekk" ga nok mat til 10 store glass...
Husk å IKKE blande med mme eller annen melk før frysing...
Takk for kjempegode tips! Rapsolje skal jeg ut og kjøpe på mandag, samme med økologiske grønnsaker og frukter. Jeg ser du skriver kokte epler, men hva med friske revne? Helt finrevet altså.
Det at han har atopisk eksem betyr at han er disponert for allergier. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp så godt du kan, for det er enkelte ting du kan gjøre for å forebygge at det blir mer alvorlig. F.eks. være forsiktig med kontakt med dyr, teppegulv, enkelte matvarer etc. Min datter fikk først atopisk eksem, hun hadde intoleranse for endel matvarer. Etterhvert utviklet hun flere allergier og fikk alvorlig astma og elveblest i tillegg. Hvis du kan forebygge noe slikt skal jeg love deg at det er vel verd strevet å lære om dette. Jeg tror du kan ha rett i at fett kan være bra for eksemen. Det hjelper også med oljebad og det å ha en pose med havrekli i badevannet.
Huff så skummelt. :(
Dyr har vi ikke, og heller ingen tepper. Men mamma har både tepper, 5 katter og røyker inne. Så det er kanskje ikke så gunstig å være hos henne med barna for lenge. :rolleyes:
Jeg skal lese alt jeg kommer over! Min lillebror hadde atopisk eksem som liten, han var svært plaget, men vokste det heldigvis av seg (selv om han i alle år har slitt litt med sprukne hender høst og vinter). Eldste har heldigvis aldri hatt noe.
Auda. Det var ikke meningen å skremme deg. :nedfor:Det er ikke så mange som blir så angrepet som min ble. Men selv om plagene er mindre tror jeg at man har igjen for å forebygge. Å, ja det med katt og røyking ville jeg vært forsiktig med med et barn med atopisk eksem. Det at du er så bevisst på kosten tror jeg også er en stor fordel for barnet ditt i denne sammenhengen. Ønsker deg og poden alt godt og håper på et nytt Stavangertreff snart. :klem:
Nei herlighet, jeg setter enorm pris på rådene dine, er intet annet enn takknemlig! Stavangertreff er jeg meg på anytime, så lenge det er på kveldstid så jeg slipper å dra med ungene, hehe. :klem:
Mine barn tålte ikke morsmelkerstatning fordi det er laget av kumelk. Måtte bruke soyamelk. Dog i små mengder, for mye soya er jo heller ikke bra!
At vanlig fett som er flytende i romtemperatur skulle bli stivt i 37grader, er jeg nå i tvil om!
Det er ikke lett dette med denne maten, og man vil jo så gjerne gi barna sine et best mulig utgangspunkt. Barn trenger fett for å utvikle seg, det er i hvert fall sikkert! Tror jeg! :p (Neida, så pass fikk jeg da med meg på sykepleierskolen)
Ja akkurat dette med "hardt fett" som det snakkes så høyt om i ernæringsmiljøene, hva er nå dette for noe? De sier at mettet fett legger seg i årene siden det er stivt/hardt, mens myk margarin og oljer ikke gjør det. Men eh ... Er meierismør, kokosfett og lignende hardt og stivt ved 37 grader, som jo er det kroppen holder? NEI? Smøret blir jo omtrent flytende på kjøkkenbenken her om sommeren, selv om vi ikke har det særlig kokvarmt inne. Kokosfettet BLIR flytende, helt flytende. Og det er langt under 37 grader her inne.
Iset, dersom gutten din er atopiker, tror jeg jeg hadde villet satse på andre fettkilder enn meierismør... Jeg tåler ikke melk, og vet hva det kan gjøre med min kropp, og han som er så liten... Dersom du heller kan gi han most avocado feks, eller andre fettkilder så hadde jeg villet gjort det...
Men de fleste som ikke tåler melk tåler jo meierismør, men det er vel helst om det er laktosen de reagerer på. Men jeg kan som sagt bruke rapsolje foreløpig, og prøve SMÅTTå introdusere meierismør etterhvert, altså i ørsmå doser.
jeg tåler ikke smør i allefall... bedre å være forsiktig iom at han er atopiker. Er jo større sjanse for at han blir allergisk da, og da er det ikke laktosen han blir allergisk mot, men antagelig melkeproteinet, og det er det i alle melkeprodukter
Min tålte ikke kumelk, men det gikk fint med geitemelk. Hun elsket geitemelken, men jeg likte ikke så godt at det luktet geit av bleien hennes. Men, men alt ble en vane. :D
Heisann :)
Har et spm ang rapsoljen.. Hvorfor akkurat rapsolje??
Den er spekket med omega 6, som senker andelen av omega 3 i kroppen.
Omega 3 er betennelsesdempende, omega6 er betennelsesøkende. Omega 3 og 6 kjemper om plassen, og det er jo det som er en av de store feilene i samfunnet; at vi har for mye omega 6 istedenfor omega3. Det jeg har lært på skole osv er å holde oss langt borte fra omega 6fettsyrer. Olivenolje, inneholder verken eller, mer som en omega9olje og er stabil og vil ikke konkurrere om plassen til verken 3 eller 6.. Vi gav vår sønn økologisk olivenolje og udos choice i maten. Det var veldig ok:)Hvis du vil ha mere fett kan jo også kokosolje benyttes.. cocosa extra virgin:) Udos kan jeg tenke meg er veldig fint for den atopiske eksemen :)
Utenom det, vil jeg anbefale å gå til homeopat med barnet :)
Min sønn hadde atopisk eksem når han ble født, og det ble borte vekk med homeopati! Jeg er jo selv homeopat, og har sett utrolige ting som skjer med huden etter homeopatmedisin..
Du kan sjekke ut hjemmesiden min www.sandnes-homeopati.no hvis du ønsker det :) Eller gå inn på www.nhl.no for å finne nærmeste godkjente homeopat.. (jeg er ikke på lista før i desember, da jeg nettopp er starta..)
Jeg vil også si at Udos, olivenolje, Cocosa og fiskeolje/tran er førstevalget til babyer, pluss smør hvis de tåler det. Men det er ikke noe galt i å bruke rapsolje selv om den inneholder omega-6 fett. For det første så er det forskjell på ulike typer omega-6, for det andre er visse typer omega-6 essensielt for oss, og for det tredje så er bare 20% av fettsyrene av rapsolje av omega-6 typer (60% enumettet, 10% mettet og 10% omega-3).
For en voksen person som ønsker å rette opp sin omega-3/omega-6 ubalanse, er imidlertid ikke rapsolje egnet (heller ikke Udos), men som fett-tilskudd til en baby, synes jeg raps er fint.
Forøvrig har jeg sett og hørt om mange som har kurert vanlig bleieutslett med Udos! :)
Oki.. takk for forklaring på rapsolje :)
Hvis bare 20% av rapsoljen inneholder omega6, vil ikke det by på de helt store problemene så sant ungen får omega3 i tillegg :) Jeg vet at omega 6 er essensielt- dvs at vi må få det tilført utenfra. Det som er problemstillingen er jo at vi får i oss plenty for mye med omega6 idag pga behandlet mat. Når dette er sagt, så regner jeg ikke med (og håper for guds skyld ikke) at små babyer får så mye behandlet mat :)
Så da erklærer jeg at raps er ok, men ikke førstevalget!
Holder fortsatt en knapp på økologisk kaldpresset olivenolje, cocosa og meierismør(etter 8mnd og ved tolleranse)..
:D
Hei! Jeg har prøvd å finne noen om den "70-100g karb til dagen" teorien. Men finner desverre ikke noe på internett. Har du en link som jeg kan sjekke ut? Tette blodårer ligger i familien...
Litt på siden det her, men siden du allerede tenker "alternativt" i matveien, så kanskje du vil vite at Locobase er full av stoffer som kroppen ikke klarer å kvitte seg med. Sakset fra et annet forum:
"De fleste kremer i dag er basert på mineraloljer, parafin, vaselin, parrafinium liquidium + mange fler
Disse stoffene tetter huden igjen (før brukte man vaselin på skiskoa, de ble tette!!)
Mineralolje er en syntetisk olje som faktisk er ett slaggprodukt fra oljeutvininng, på huden bør man bruke vegetabilske oljer, oljer som tilfører huden næring og vitaminer."
Jeg har selv atopisk eksem og har veldig gode resultater av Agrosan som man får kjøpt på helsekost. En god og fet krem med naurlige ingredienser. Hvis han klør mye, kan peppermynteolje dempe kløen. Men husk at eteriske oljer aldri skal brukes direkte på huden, så du må blande det ut med en baseolje. (F,eks mandelolje) Kortison anbefaler jeg heller ikke siden det tynner ut huden, men blir det veldig ille kan du spørre legen om å få Protopic. Den er veldig effektiv og uten kortison.
Ellers forsvant ikke min eksem før jeg la om kosten og kuttet ut hvete og kumelk. Så Atopisk Eksem kan ofte bedres med riktig kosthold.
Kanskje du ikke vil ha så mange råd, men jeg skulle selv ønske noen hadde fortalt meg dette da jeg hadde det som verst, så hadde jeg sluppet flere års prøving og feiling og intens kløe. :p
Noen homeopater sier at hvis barn blir behandlet når de er små, kan autoimmune sykdommer forsvinne. Om det er sant, vet jeg ikke, men kanskje verdt et forsøk!?
Uansett ønsker jeg deg lykke til med barna dine!! :)
Du er en engel! Selvsagt vil jeg ha mange råd, dette setter jeg STOR pris på! Jeg som trodde jeg var så forsktig med de kremene, jeg prøver jo å unngå alt som har de skumle stoffene i seg og har vært opptatt av dette i flere år allerede. Kjøpte aldri inn et eneste Natusan-produkt da storesøster ble født i 2003, og har pleid å nilese på alt. Jeg har rett og slett bare ikke lest på denne, men tatt velmente råd som god fisk og brukt den. Huff. Jeg har ikke brukt den ofte da, heldigvis.
Agrosan har jeg, men den oransje. Jeg har brukt bittelitt av den på armene hans, men har egentlig ikke turt å bruke den mer siden den inneholder tea-tree. Det er kanskje for sterkt for små babyer. Den grønne er jo uten, jeg kan kjøpe den. Jeg har brukt den mye selv, den er FANTASTISK!
Jeg jobbet i helsekost i 5 år og var borti mange av de gode produktene der. Agrosan er ett av dem, og dette med oljene kan jeg endel om. Mandel- og jojobaolje er fast inventar i medisinskapet, det samme er lavendel, peppermynte og eukalyptus.
Legen nevnte kortison, men jeg nektet. Vil helst unngå det så lenge jeg kan. Nå er han faktisk ikke SÅ angrepet heller, heldigvis, og jeg håper det holder seg sånn om det ikke blir bedre. Det virker ikke som om han klør så veldig heller, bare litt av og til.
jeg har vært skikkelig plaget med eksem, men nå som det har roet seg litt bruker jeg bare A-derma serien de har på apoteket. Den anbefales også:) kan også brukes til små barn
Jeg har begynt å gi jenta mi en blanding som jeg fant i jan kwasniewski sin bok. Den består av kumelk (!!!!), fløte og en eggeplomme. Vet jo at kumelk er farlig... Men hun er bare 5 mnd, har sovet dårlig på natten, og er veldig interresert i mat. Synes d er litt for tidlig med fast føde, har ikke lyst å gi henne grøt, og morsmelkerstatning er ikke noe å satse på tenker jeg (er jo basert på kumelk den og).... Veldig i tvil altså.... Bør jeg kutte den blandingen fra Jan....?
Jeg begynte med grøt til mine barn når de var 2 1/2 mnd gamle....de skrek seg jo gule etter mer mat! Etterpå sov de så godt atte! Og aldri noe problemer!
For en flott tråd! Veldig interessange råd og tips :-)
Jeg har ei jente som var veldig plaget med atopisk eksem i sine første leveår. Hun var skikkelig dårlig og måtte ha flere antibotikakurer pga av hudbetennelser. Når hun var baby måtte vi smøre henne med oljer, også om natten. Bade henne i spesielle bad daglig (med kaliumpermanganat), og kortison var hverdagen.
Vi fant aldri at hun reagerte på mat. Men for sikkerhets skyld fikk hun maisgrøt helt til hun begynte med brødskiver. ( Hun begynte med grøt 3 mnd gammel. Da var hun sulten på mer enn melk).
Vann var noe av det værste faktisk. Og hun reagerte veldig på aloe vera og karbamid! Ja helt sant!
Løsningen for oss fant vi når hun var i tre-års alder. I et radioprogram om kjerringråd snakket de om eksem. Der fikk vi rådet om å koke friske einerkvister, og ha dette vannet i badevannet hennes.
Jeg må si jeg var mer enn skeptisk, men en bestemor løp ut i skogen og ordna avkok av einer før vi fikk sukk for oss:) Så prøvde vi da, og så bedring etter første forsøk! Hun ble merkbart mindre rød og hissig i huden.
Etter et par uker med frydefull plasking i vann med einer hadde hun hud på hendene! Og til slutt var kremene lagt på hylla. Vi måtte bare passe på at hun ikke ble tørr i huden.
Nå over 10 år senere ser vi at den atopiske eksemen aldri har kommet tilbake så sterkt som den var den gang. Det eneste hun reagerer på av det hun kan putte i munnen er Pepsi Max av alle ting:)
Men hun har alltid reagert på stress. da får hun utbrudd. Spesielt i ansiktet. Så vi har ingen bursdagsbilder uten at hun har utbrudd rundt øynene f.eks.:p Og hun tåler fortsatt ikke aloe vera eller karbamid. Og heller ikke solkrem. Har hørt at det er det som lager faktoren i solkrem som man kan reagere på. Heldigvis har hun hud som tåler sol og hun har aldri vært solbrent.
Men hun kan aldri dra noe sted uten fuktighetskrem og en liten tube Mildison for sikkerhets skyld. Hun må passe seg for å bruke for mye parfymerte produkter, og huden liker ikke å bli varm og klam.
Vi bruker rød apobase. Den fete kremen. Den har vist seg å passe best til henne. Det handler nemlig også litt om at kremen skal stemme med huden, slik at kremen trekker skikkelig inn, og ikke bare blir klissete.
Hun er nå i puberteten, og vi er forberedt på at det kan bli verre en stund nå. Men enn så lenge går det greit.
Huff da! Dette ble langt:) Vet ikke om det var til å bli klokere av, men det er nå vår historie.
Kan jo helt på tampen nevne at vi forsøkte homeopat. Men ingen ville behandle henne fordi hun var så ille angrepet.
Sånt er jeg skeptisk til, når vi ikke vet hvordan det virker i tarmsystemet. Jeg kommer ikke til å gi kumelk før ved ett års alder og hadde MYE heller gitt morsmelkerstatning. Den er basert på kumelk ja, men produsert på en måte som etterligner morsmelk. Ren kumelk er noe helt annet og de skal ikke ha det før ved ett år.
Her var det mange gode råd om atopisk eksem. Min datter på 11 er plaget med dette, og jeg skal jammen få tak i den salven som nevnes.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.