< Tilbake til oversikten

Bindingsmiddel

pegasus88 sa for siden:

I dag var jeg i Sverige for å handle inn masse mat til jeg skal begynne på Ketolyse på mandag :D Jeg var å letet etter Johannesbrødkjernemel overalt, men de hadde det ingen steder. Fant det heller ikke her i byen jeg bor. Men jeg så på noe som jeg har hjemme som heter Fiberhusk, bruker det i glutenfri bakst for både jeg og min samboer er glutenallergikere. På det stod det at man kan bruke det som bindingsmiddel og det var 0 karbo i det. Noen som vet om man kan bruke det istedenfor Johannesbrødkjernemel?

pegasus88 sa for siden:

Ingen som vet?:(

nattfrue sa for siden:

Fiberhusk har jeg ikke personlig erfaring med, men det kommer vel litt an på hva du skal bruke det til? Er ikke Fiberhusk sånt man bruker for å få bakst grovere (uten gluten)? Johannesbrødkjernemel har ikke den type egenskaper, det er bare et fortykningsmiddel. Jeg tipper at det går greit å bytte ut det ene med det andre sånn med hensyn til å gjøre rører og deiger tykkere, men da får du vel ikke helt det samme resultatet smaksmessig, kanskje?

Forresten kan du kjøpe noe som heter Nestargel på apoteket, det er 97% johannesbrødkjernemel og såvidt jeg vet en del billigere enn de små glassene med johannesbrødkjernemel du får på helsekosten. Hvis de ikke har det inne, kan apoteket bestille for deg :)

pegasus88 sa for siden:

Glutenfri bakst, sånn som brød og kaker har en tendens til å bli "gummi" aktig, fiberhusk skal hindre det. Leste på baksiden at det skal også binde. Tror jeg skal ta å prøve det ut, er jo ikke karbo i det så kan ikke skade :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.