< Tilbake til oversikten

Om noen søte snille gidder regne ut dette for meg?

h.e.l.e.n.e sa for siden:

tenkte å prøve denne oppskriften, men hvor mange karber blir det totalt i dette?? er så mange av ingr jeg ikke har her hjemme nå, så får ikke sjekket alt..

1 boks Cottage cheese, moset
1 boks creme fraiche
120g kruskakli
8 ss linfrø
12 egg
3 ts bakepulver(for mye gir bismak)
2 ts johannesbrødkjernemel
1 ts seltin

tenkte å prøve å lage meg noe brødaktigt, som er enkelt og uten for mange mystiske ingredienser.. begynner å bli litt lei egg til frokost.. er dette et greit alternativ?

Distrea sa for siden:

matportalen.no/matvaretabellen

Orker ikke lete frem alt, men du gjør lurt i å lære deg dette selv :ja:
der inne finner du karbeinnholdet på det meste, så da er det bare å sette i gang å regne :D

hvis ikke det kommer noen villige mattegeni :p

Gracella sa for siden:

Jeg får ca 15 g karbohydrater pluss det som er i kruskakli, den fant jeg ikke nå.
Ellers bør du lære deg dette selv :).

"Mat på data" er greit å bruke, du finner det på matportalen.no

ja, bruker den mat på data, men det er så mye som ikke stemmer med innholdsfortegnelsen på produktene syns jeg.. feks Creme fraiche, står det 2,9 på pakken, men kun 2 på det programmet. hva er rett liksom? og egg, har nesten ingen karb på det programmet, mens i torkild sin bok står det 0.8-0.9 pr 100 gr. på programmet rener det 0.2 pr egg, dvs ca 0.4 per 100g.

Gerd sa for siden:

Det som står på boksen er rett :ja:
Og egg er 0,9 pr 100 gram. Grovt regna veier et egg ca 55g. (First price)

mat på data har en del feil, siden leverandører har endret sin innholdsfortegnelse på varer, men programmet er ikke oppdatert.

:)

Fungirl sa for siden:

Pr egg er det ca 0,9 g karbs og det som står må ting du kjøper er rett. Ville heller stolt på det enn på diverse regnetabeller. Er veldig lett å regne ut slike ting selv også.
Har du 50 g creme fraiche så er regnestykket sånn: 0,5 * 2,9=1,45

Har du 70 g: 0,7 * 2,9 = 2,03g

Håper dette var til litt hjelp :)

Fungirl sa for siden:

Jeg regner alltid 0,8-0,9 pr egg, bruker store egg da, men tar du litt mindre så går det nok bra. Er iallefall ikke 1 pr egg og det er jo bra....hehe

takk folkens.. må vel bare lære meg å finne det frem selv ja, tør bare ikke stole helt på disse programmene.. får finne frem kalkulatoren heller..hehe

Distrea sa for siden:

matvarene du har med å gjøre har så lite karber i seg at det holdet med å telle på fingrene :p

Også står det innholdsfortegnelse på pakka :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.