Jeg ble så usikker da jeg kom over et innlegg inne på lavkarbo et eller annet sted, der det sto at det ikke var vits i å spise isbergsalat, fordi den ikke inneholder noe "nyttig". Det er jo denne salaten jeg spiser aller mest av, kanskje et halvt hode daglig på det meste. (Blandet med agurk, litt gul paprika, fetaost og olje, samt reker eller kylling.)
Er dette kun en uttalelse tatt ut av lufta, eller er det noe i det`?
Jo lysere salat, jo mindre næring og mere vann i. Det aller beste er å bruke salat med mer farge (grønn og rød)
Spiser mye iseberg selv jeg, den er veldig god :) har i gul paprika, løk, kylling, ost, olje... :sikle:
Jeg bruker masse frisk spinat, for den smaker godt, ser god ut, og har mye mer næring i seg enn isbergsalaten, som er nesten bare vann. Isbergsalaten er (desverre) den mest tilgjengelige. Synes selv at isbergsalat smaker godt, og er svært allsidig, men foretrekker kraftigere typer. Istedenfor isbergsalat så bruker jeg mye romanosalat. Den er mild og god, på størrelse med et kinakål, mørkere og kraftigere enn isbergsalaten. Disse frisee og lollo salatene kan kanskje bli litt bitre for noen, men ha på olje, salt, pepper og litt nøtter (valnøtter, pekannøtter eller pinjekjerner), så har du en meget fristende salat (som jeg bruker ofte). Ha gjerne litt brokkoli i salaten, den gir noe å tygge på, og er veldig næringsrik.
Mine typiske salater er:
Nr1: den greske med spinat istedenfor isbergsalaten: spinat, rød snackspaprika, agurk, cherrytomater, umarinerte grønne oliven, geite/saue-feta, olivenolje og krydder.
Nr2: en blanding av flere mørke salattyper, grovhakkede nøtter, salt, pepper, og linfrøolje/avocadoolje.
Hjertesalat i all hovedsak, ofte med ruccola i. Av og til kjøper jeg trippelsalat, men synes det er lite og dyrt.
Spiser isbergsalat når jeg får det servert eller ikke får tak i annet...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.