< Tilbake til oversikten

Sjokolade-Brulee! (Mmm ...)

Siss1 sa for siden:

Dette MÅ jeg bare dele....SJOKOLADE-BRULEE!

I dag, eller rettere sagt i kveld, fikk jeg så sinnsykt lyst på noe godt etter middag. Og det er jo alltid en del matvarer jeg alltid har for hånden, så jeg lagde SJOKOLADE-BRULEE (som jeg velger å kalle det!).

Den var fantastisk god, og bare 2,5 (maks) karbs pr porsjon! (Jeg spiste 2!!)

Slik gjøres det:

Sett ovnen på 125 grader.

Til 3 glass:
2,5 dl fløte
1 ss sukrin
fire dråper vaniljeessens
1 anton berg sukkerfri sjokolade (mørk)
1 stort egg eller 2 små

Kok opp fløte, sukrin og vaniljeessens. Tilsett sjokoladen og rør til det smelter. Tilsett så egg som er lett vispet sammen og sil over i porsjonsskålene. Settes inn i ovnen i vannbad i 40 minutter. Avkjøles 15-30 minutter og så bare NYTES!!!!!
Vanlig Creme Brulee er den samme oppskriften uten sjokoladen. Den er også fantastisk god og blir servert til gjester her hjemme! Alle skryter av den!!
Lykke til til de som vil prøve!;)

ecli sa for siden:

Hvor mange porsjoner fikk du da?

nattfrue sa for siden:

Jeg tipper 3 :p

xeena82 sa for siden:

kjempefint at du deler...;) Denne må prøves;) :D

quebec sa for siden:

nam, dette skal jeg garantert lage når jeg skal på vedlikehold :)

xeena82 sa for siden:

Vannbad? ok... du setter de små skålene i en stor skål som er fylt med vann... ok... men hva skal ovnen være på?

Siss1 sa for siden:

He, he,....man tror liksom at alle vet hva man mener når man skriver noe, men sånn er det jo ikke alltid!
"vannbad" betyr at du fyller enten langpanna eller en ildfast form med varmt vann (fra springen) til omtrent opp til et par cm opp på dessertskålene. den skal stå på midterste rille.... og på 125 grader. Lykke til!

ecli sa for siden:

hehehe, missa den lille detaljen :p

xeena82 sa for siden:

ok...;) Har forsøkt å lage de etter beste evne... Så får vi se hvordan det smaker...:) Takk for oppskriften:)

Siss1 sa for siden:

Så spennende! Du må jo bare dele med oss hva du syns! Jeg skal lage meg en ikveld også, (har mensen så er såååå fysen!!!) og jeg har vært å trent i dag så det har jeg god samvittighet for!:p

Så at jeg skrev at røra skal siles oppi formene, men når jeg tenker meg om så husker jeg at jeg syns røra ble en tanke for tykk slik at jeg bare helte røra rett i skålene. Og så kan man sikkert ha mer søtning opp, men jeg syns det ble søtt nok med sjokoladen oppi. Den opprinnelige Creme Bruleen har mer søtning i...

xeena82 sa for siden:

Hei:) Min ble bra, men litt for søt... hadde i litt for mye natreen jeg... men ellers bra. Men de stivna ikke før de var avkjølt i kjøleskapet... Er det meningen eller hadde jeg i for lite egg? Hm... Men etter å ha stått i kjøleskapet ble de god:) Da tyknet de litt til...

Siss1 sa for siden:

Ja, man får prøve seg fram med søtning....
Jeg brukte et egg (str XL) til 2,5 dl fløte, den sto i ovnen i 40 min og ble helt perfekt...omtrent vaniljekrem-konsistens, men litt tykkere. Og jeg spiste den lunka...men det er jo forskjell på ovner også da, neste gang lar du det stå litt lenger bare. Men jeg syns den er knallgod iskald fra kjøleskapet også jeg!! Hvis du er litt var for det søte, så trenger du kanskje ikke bruke søtning i det hele tatt, for sjokoladen er jo ganske så søt i seg selv.:)

snuppeluri sa for siden:

Heisann

Prøvde å lage denne, men uten sjokolade. Det smakte nydelig, men den stivnet ikke. Hva har jeg gjort feil?????????

Siss1 sa for siden:

Hei! Ja, uten sjokolade blir det vanlig creme brulee....veldig godt!
Nei, jeg vet ikke hvorfor den ikke stivnet, jeg lagde tre nye i går, og de ble som vanlig perfekte! Hadde du ett eller to egg oppi? Og 125 grader på ovnen i 40 minutter i vannbad? Du må kanskje la de stå lenger, ovnene er jo forskjellige....Men jeg lager disse OFTE og de blir helt perfekte hver gang, og det er gjort på 2 minutter! Hvis jeg spiser de lunka, så er konsistensen som vanlig creme brulee (karamellpudding), og hvis jeg lar de bli iskalde i kjøleskapet, så blir det tykkere, omtrent som litt stiv sjokoladeglasur! Prøv igjen og lykke til! La de stå 50 minutter, det går helt fint!

Siss1 sa for siden:

Ps. Jeg lar ovnen bli helt varm før jeg setter de inn....

Siss1 sa for siden:

HUsk også at dette er oppskriften til 3 glass (former)! Ikke en stor...

hanne42 sa for siden:

Lagde denne sjokoladebruleen i går, men det ble tjukk kakao med snerk:rolleyes:. I kokeboka mi er vannbad definert som 60-90 grader siden vannbad skal være under kokepunktet, men nå leste jeg kommentarene og så at det anbefales 125 grader. Får prøve det neste gang.

Siss1 sa for siden:

Hei! Det var da svært så vaskelig for dere å få til denne nydelige desserten...! jeg skjønner ingenting jeg! Mine blir helt perfekte hver gang og det er jo så lett! Men ja, ovnen må være på 125 grader. Alle oppskrifter (vanlige med sukker altså) jeg har på karamellpudding, creme brulee o.l så skal ovnen være på 125 grader. Vannet koker ikke for det...
Og det blir en snerk på, men det syns jeg er kjempegodt! Og mannen min, som er DEN godtegrisen (og urettferdig slank og flott som bare det!!!) syns også denne er nydelig. Spesielt ved siden av kaffen...

syma sa for siden:

Hei, skulle lage en sånn dessert, men bak på sjokoladepakken står det 40 karbohydrat pr. 100 gram. Hvordan kan det da bli 2 pr. porsjon ? Er det noe jeg har misfortstått ? Kjøpte den sjokoladen som sto i opskrifta.

Wilhelmina sa for siden:

Jeg skal lage sånn i morgen når jeg har fått kjøpt former. men jeg har tenkt å bruke cavalier sjokolade.

Siss1 sa for siden:

Hei. Anton Bergs sukkerfrie, mørke sjokolade inneholder ikke karber, så jeg vet ikke hvilken sjokolade du har kjøpt... Den inneholder kun sukkeralkoholer. Som ikke skal regnes med....

syma sa for siden:

Hei, den sjokoladen jeg kjøpte heter Anton Berg sugarfree, dark shosolate 55% cacao, og på baksiden bl.a. næringsinnhold pr.100 g:protein 5gkullhydrat 46g(herav sukker og maltio 43g, fett 36g (herav mettede fettsyrer 23g) kostfibre 7g og natrium 0,1 g. Og hele sjokoladen veide 45 g. Nesten så jeg spiste den opp i frustrasjon.
Noe annen sjoklade av Anton Berg var det ikke. Er nettopp begynt å spise lavkarbo, så jeg har liten erfaring, så denne her ble jeg nokså forvirret av.

nattfrue sa for siden:

Joda, den har karber, men ikke så mange :) 3 per 100 gram, er det vel.

Siss1 sa for siden:

Ja, det er riktig som Nattfrue sier, den inneholder 3 g pr 100, det blir ca 1,5 pr sjokolade....Det er veldig lite...Det blir da ca 3 pr porsjon.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.