< Tilbake til oversikten

Syltetøy?

Inanna sa for siden:

er det noen som vet hvordan man kan lage syltetøy?
har så stor craving, men stoler ikke på det som er å kjøpe i butikker.

har lett på nettet, men klarer ikke finne noe:(

Photobscura sa for siden:

Fant en oppskrift her: nuftenoft.wordpress.com/2007/08/02/grunnoppskrift-syltet%C3%B8y-med-fruktose-istedenfor-sukker/ da jeg søkte på nettet. Om du har tenkt å gå på Atkins, så er ikke bær tillatt før en stund ut i vedvarendestigen.
Når det er sagt: Kravings går over! Det er ikke naturlig å ha dem, og om man klarer å stå løpet ut er de borte for alltid.
Men om du først skal lage, så ville jeg ha bytta ut fruktosen i oppskrifte i linken med splenda, natreen, eller stevia om du er så heldig å få tak i det.
Det finnes usukrede syltetøy i butikken; Heistad f.eks. Jeg ville holdt en knapp på de som inneholder sucralose (splenda), da jeg er skeptisk til aspartam.
Men kunstig sukker kan opprettholde søtsuget, ettersom hjernen ikke gjør forskjell på det og ekte sukker, og opplevelsen blir den samme.
Kunstig søtning kan også for noen være en partystopper.

Lykke til :)

JenJen sa for siden:

Lerum har også syltetøy uten sukker, søtet med isomalt og sukralose ;) 10 gr karbo pr 100 gr, så det går til nød.

Summer sa for siden:

Du kan kjøpe frosne bær, og røre dem med egnet søtstoff. Det har vi gjort ganske mye.

xeena82 sa for siden:

Ehm..... heistad syltetøy. Det er laget for diabetikere! det er syltetøyet for de som går på lavkarbo!!! Og godt er det også:)

dingpot sa for siden:

...og smaker nesten ingenting.... :o Det er bare 45% bær i heistad sine. Jeg foretrekker å lage mitt eget, for da blir det mer bær og mindre tilsetningsstoffer. Heller fryse dem i små porsjoner så de ikke "går ut på dato". Tar ikke lange tiden heller.

xeena82 sa for siden:

jeg synes de smaker godt jeg! men smaken er som baken; den er DELT!

Photobscura sa for siden:

Synes Lerum sitt uten sukker er ganske godt. Åtti prosent bær :)

JenJen sa for siden:

Enig med Photo :ja:

Inanna sa for siden:

tusen takk for alle svar =)

nå er jeg glad, kan få i meg syltetøy en gang i blant også.
dette føles ikke som en diett lenger:)

tusen takk igjen :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.