Jeg startet på lavkarbo diett for en og enhalv uke siden. Jeg har gått ned 2,5 kg til nå. I dag føler jeg meg skikkelig dårlig, er vanvittig svimmel og vondt i hodet. Går på Reductil ved siden av, er dette en dårlig kombinasjon? Trenger jeg tilskudd av vitaminer? Spiser 1-3 ryvita knekkebrød om dagen, mye ost, mye kjøtt, noe egg, endel salat, brokkoli, blomkål, drikker te, litt kaffe, vann, litt pepsi max.
Kanskje jeg bare begynner å bli syk også:pFullt mulig det.
Takk for svar. Jeg har vært mer en uggen i dag. Holdt på å besvime med en gang jeg står. Men jeg spiste en bolle med puffet havre med melk + eplejuice og nå er alt mye bedre. Sov en time også, nå er jeg mere sånn uggen da, klarer å gjøre ting. Kanskje det var en kombinasjon av ting som ble litt galt i dag. Har trent mye de siste dagene og sovet lite, spist veldig lite karbohydrater. Jeg kutter ut Reductilen i morgen for å se om det funker.
Hvor lenge har du gått på Reductil? Hvis du har gått på det lenge uten å ha bivirkninger er det ikke noe poeng i å slutte nå. Da er det mest sannsynlig ikke Reductilen.
Og så vidt jeg forsto er det bare i dag du har vært uvel? Ingen grunn til panikk ved bare et tilfelle, etter all sannsynlighet var det bare litt uheldige omstendigheter. Foreslår at du gir det et par dager før du begynner å endre på ting. Det at du ble litt bedre etter å ha spist kan jo tyde på at du rett og slett har fått litt for lite mat i dag.
Glemte å si at jeg også går på Reductil, og legen min har anbefalt lavkarbo, så den kombinasjonen burde gå helt fint.
Men vær forøvrig oppmerksom på at enkelte vitamintilskudd faktisk ikke er så heldig når man går på Reductil. Spiser du variert så er det strengt tatt ikke nødvendig med tilskudd (men mindre du går på f.eks. ketolysekuren o.l.) ;)
takk for svar. Har gått på Reductil siden mandag forrige uke. Godt å høre at lavkarbo kan kombineres med Reductilen. det var det jeg begynte å bli nervøs for. Jeg har ei lita jente som holder meg våken flere ganger i løpet av natta. Og nå når jeg tar Reductil så bruker jeg lang tid på å sovne igjen. Mye mulig jeg har spist for lite i dag. Skal spise litt mer etter klokka i morgen.
Problemer med å få sove var hovedgrunnen til at jeg måtte slutte med Reductil. Holdt på å bli psykotisk av søvnmangel, og det var det ikke verdt!
Og så ble jeg veldig forstoppet, ikke ok det heller.
Kanskje du burde kutte ut Reductilen til lille snuppa sover natten gjennom? Hun trenger jo en mamma på dagtid også.:)
Gi Reductilen litt tid. Som regel forsvinner bivirkningene i løpet av 2-3 uker, å panikkslutte på medisiner er ikke bra. Da vil jo kroppen få den samme belastningen det er å starte på et nytt medikament igjen hvis man bestemmer seg for å starte opp igjen senere. Dersom du er bekymret foreslår jeg at du tar kontakt med legen din og spør. Regner også med at du får tett oppfølging av legen nå i første tiden grunnet faren for økt blodtrykk? Man bør inn til kontroll ca hver 14. dag i begynnelsen for å sjekke blodtrykket.
Angående bivirkningene av Reductil: Hvis du sliter veldig med søvnmangelen kan du ta Reductil på kvelden i stedet for på morgenen. Effekten vil nok gå litt ned, men ikke i altfor stor grad. Bivirkningene jeg fikk på det var hjerteklapp/angstlignende symptomer den første tiden, kombinert med svimmelhet hvis jeg anstrengte meg. Dette er også relativt vanlige bivirkninger. Det ga seg etter ca 2 uker (nå skal det sies at jeg er bipolar, så da er jeg nok mer disponert for akkurat den bivirkningen. Det anbefales ikke at bipolare tar Reductil, så jeg får ekstra tett oppfølging av legen grunnet det).
Jeg nevner ikke for legen min at jeg går på Reductil, har egentlig ikke høy nok BMI for å gå på de. Men hadde en pakke her i huset fra en tidligere tid. Jeg har gått ned mye på "egenhånd" etter to tette svangerskap, men de siste 5 kg sitter så sinnsykt godt. Planen var å bruke Reductilen som starthjelp og det har fungert kjempebra hittil. Fettprosenten min er nok ganske høy, og magen har lagret en stor del av det. Blodtrykket mitt ligger normalt på 95/60 så det er et godt utgangspunkt. sjekker blodtrykket mitt selv jevnlig. Men men, jeg skjønner at dette ikke høres helt bra ut. Men dette er mitt opplegg da;). Jeg skal kun gå denne mnd på Reductil og så forsette med lavkarbo etter det, jeg vurderer ketolyse.
Reductil er en slags "slankepille". Det fungerer på hjernen slik at sultfølelsen blir litt "hemmet". Det var egentlig et antideprisiva før de fant ut denne virkningen av den. Den øker også stoffskiftet litt slik at forbrenningen øker. Man må ha en BMI 30 for å få det skrevet ut av lege. Blodtrykket må også følges opp av lege. Og det kan ha endel bivirkninger.
Veldig kort forklart: Det er et medikament (respetpliktig) som hjelper til med å holde forbrenningen oppe under vekttapsfase, og som kan hjelpe til ved å redusere appetitten (dette har jeg ikke merket noe til da... hehe). Det kan ha tildels stygge bivirkninger, og oppfølging av lege er derfor viktig. Må ha BMI over 30 for å få det, eller ha forhøyet risiko/ er arvelig belastet for fedmerlaterte sykdommer.
Hei!
Jeg lurte på.. Jeg er ungdom da.. men jeg har så sinsykt lyst til å slanke meg. Er det mulig for meg å følge et sånn " slankeopplegg" selv om jeg enda er i utvikling?
Isåfall. Gidder noen å hjelpe meg litt igang? Jeg er HELT blank når det gjeller ting som er bra å spise osv..
Du skriver ikke hvor gammel du er, men hvis du fremdeles vokser og kroppen din utvikler seg, vil jeg påstå følgende: ungdom i vekst skal ikke slanke seg. Spesielt ikke med slankepiller, med mindre en lege skulle mene at dette er helt nødvendig for å bekjempe et ekstremt problem. Men et sunt, sammensatt kosthold uten hvitt mel, sukker og andre høykarbo-varer, tror jeg ikke noen har vondt av, uansett alder. Du kan for eksempel prøve å kjøpe (eller låne på biblioteket) en bok av Fedon Lindberg, der vil du finne mye god kostholdsinformasjon som ikke er ekstrem, men sunn og passende for de fleste.
Vær aktiv og spis sunt. Det er bra for alle :) Kroppen din jobber fremdeles med å finne ut hvordan den skal formes. Gi den best mulig forutsetninger ved hjelp av en sunn livsstil, men ikke tenk på slanking. Er du veldig overvektig, tror jeg det kan være lurt å snakke med en lege.
Husk på at det er lett å være misfornøyd med egen kropp når man er i puberteten, fordi det skjer mye rart med kroppen som man ikke har kontroll over. Jeg husker selv at det var mange som hadde et trøblete forhold til kropp da jeg var i tenårene, jenter som trodde de var tykke selv om de slett ikke var det og så videre. Hvis man utvikler et problematisk forhold til mat og kropp i ung alder, kan det henge i lenge, lenge. Prøv heller å være sunn, og glad i deg selv og din egen kropp - det får du massevis igjen for resten av livet :)
Nå har jeg fått svar på hva som er galt med denne kroppen:). Jeg er faktisk syk. er aldri syk så skjønte det ikke helt i går. Men i dag har jeg feber og har så vondt i halsen, nakken, hodet, ryggen og ørene. Var hos legen nå og jeg har streptokokk infeksjon. I dag skal jeg spise litt karbs for å bli litt kvikkere i hodet. og så forsetter jeg opplegget mitt når jeg er feberfri:)
Man skal da alltid spise karber selv om man er på lavkarbo, selv på en ketogen diett. Å spise høyraffinert mat og hvitt mel ganger ikke noe uansett. Melk (eprodukter) og sukker er begge slimdannende, så de er det fint å holde seg unna nå, med halsen. Med streng diett får man heller være på når frisk :)
Husk på å få i deg masse væske da! Riktig god bedring til deg :)
tusen takk:). Ja vet at jeg skal ha litt karbo uansett. Mente egentlig litt mer enn det jeg pleier nå. det jeg spiser av karbo om dagen er ryvita knekkebrød og grønnsaker. siden jeg er syk og slapp har jeg nå spist(ikke behagelig) en brødskive av helgrovt havrebrød med servelat på og drikki appelsinjuice. Orket egentlig ikke tanken på mat i det hele tatt,og hvertfall ikke egg, ost, salat etc. Men man må jo få i seg noe for å bli frisk igjen. Ja drikke er viktig, må minne meg selv på det rett som det er for jeg glemmer å drikke.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.