Må forresten minne om at det bare er de siste årene som lavkarbokosthold har blitt "populært"
Folk har slanket seg på den andre måten (innta, mindre enn du forbrennermåten) i maaange år og det finnes maaaaaaaaaaange suksesshistorier der. Og folk klarer det støtt og stadig nå om dagen også!
Lavkarbo er ikke den eneste veien. (banner veeeeeeeeeeeldig i kirken nå, men)
Men det er jo helt klart den beste veien da:D Både for kropp og sjel!
Jeg pleier også å føle at jeg banner i kirken når jeg påpeker at lavkarbo ikke er den eneste muligheten, og jeg vil også gå så langt som å si at lavkarbo nok ikke er det beste for absolutt alle heller. Jeg synes vi generelt er litt trangsynte og for lite åpne for synpunkter forskjellige fra våre egne her inne.
Vet forresten ikke hva du mener med "de siste årene", men ketogene dietter var temmelig populære i utlandet lenge før Celina begynte å importere Atkins-barer og Torkil skrev bok. Jeg husker at jeg allerede rundt årtusenskiftet snuste på Atkins (siden jeg bare hadde sånn ca 0 kg å gå ned ble det ikke noe av det), og vanket på et atkinsforum som var temmelig stort en kort periode). Og selv i Norge har jo lavkarbo vært populært i noen år nå.
Selvsagt er ikke lavkarbo eneste måten å slanke seg på, men jeg vil utelukkende påstå at lavkarbo er det beste for kroppen for alle. Og da snakker jeg ikke om ketogene dietter.
Vel. Når jeg sier at det er blitt populært de siste årene, så snakker jeg om Norge.
Av folk jeg kjenner, så var jeg først ute med å prøve meg på noe slags lavkarbo. (bortsett fra ei på et annet slankeforum jeg var på, som prøvde seg på south beach)
Nå er jo brått "alle" på lavkarbodietter.
Klart det er mange som har prøvd seg før, men det kan ikke være så feil at det nå er blitt mer populært?
For meg er ingen av "ytterpunktene" passende. Det går ikke med lavkaloridietter og det går ikke med lav-lavkarbo (som ketolyse, atkins osv) Derfor ble det Fedon. Fin blanding.
Føler at folk har blitt litt lite åpne for andre muligheter :ja:.. Evt så blir man så revet med fordi at det funker og man føler seg bra. Viktig å ikke få helt tunellsyn. Uansett hva det gjelder. Mange veier til Rom osv.
Hvem VI ? Det er kun Skaldeman som hevder å ha sett lyset og har den eneste løsningen for alle. Torkil er helt med på at det finnes andre måter, Atkins likeså. Det finnes en del tílhengere med skylapper, men det er nok fordi de har lykkes og trives med kostholdet selv. Ellers passer vi hele tiden på å si at lavkarbo ikke passer for ALLE. Forskjellige kroppen trenger forskjellige ting. Jeg har levd lavkarbo siden 1982 og har en enormt kontaktnett over hele verden av både Atkins, Stillmann, Protein Power, South Beach og en haug med andre mer eller mindre lavkarbo varianter. Det er det som er så flott med lavkarbo, når du blir kjent med dietten kan man lage en versjon som passer akkurat for DEG. Men det betyr da ikke at det er rett for andre. Jeg kjenner mange som har prøvd lavkarbo men som ketogen kost rett og slett ikke funker for.
Jeg er helt enig i at vi må være litt mindre påståelige, litt mere ydmyke og litt mer åpen for andre varianter !
Når det er sagt, så finnes det i hvitt raffinert mel, sukker, pasta, ris og poteter ikke et eneste næringsstoff som kroppen vår trenger, - snarere tvert i mot. Og spiser man ikke disse stoffene vil ALLE kropper ha det mye bedre. Men hva annet man spiser har jo også litt med saken å gjøre..... Det finnes ingen fasit !
Celina trykket importere en masse barer og kunstig (unnskyld ordet) dritt og trykket opp en gammel utdatert versjon av Atkins boka (1992 utgaven), og fotsatte selv om hun ble klart informert om alle feilene i oversettelsen og at 2002 utgaven inneholdt en del endringer. (Jeg sendte mail til henne personlig). Hun var kun opptatt av å tjene penger og har skadet saken/Atkins og medverket til en masse feilinformasjon !
Jeg synes ikke dere skal være redde for å banne i kirken, jeg.
Jeg synes dere skal si og mene og argumentere for akkurat det dere egentlig mener, og ikke liste dere rundt på tå fordi noen kanskje kan bli støtt av det, når det er noe så viktig som ernæring vi snakker her ;)
Først da får argumentene våre brynt seg, og vi lærer alle mye mer!:heia: i Isteden for at vi sitter hver for oss med masse antagelser eller spørsmål som aldri blir bekreftet eller avkreftet ;)
Hvis noen ikke tåler motargumenter, så er det deres problem - dette er et forum.
Forøvrig deler jeg ikke oppfatningen av trangsynthet her inne, men jeg har heller ikke akkurat din erfaring, selvsagt. Om du oppfatter det sånn, så argumenter i mot :)
Synes ikke at folk her er trangsynte:)
Vi er bitt av lavkarbobasillen og synes det er så fantastisk. (for det er det jo, når det funker)
Og da er det lett at man ikke klarer å se noe andre muligheter.
AKKURAT som det er når svorne lavkalorislankere hører om lavkarboopplegget. "spise masse fett og gå ned????"
Svarene i denne tråden er vel for det meste et svar på hovedinnlegget..
Jeg mener oss her inne på lavkarbo.no, synes ofte at tonen her inne ofte blir litt aggressiv når vi snakker om eller med noen som ikke er lavkarbo-displer. Jeg har sett folk på andre diskusjonforum kommentere dette, vi har faktisk greid å skremme vekk brukere med vår ekstreme "entusiasme".
Nellie og Iset: Har jeg sagt at raske karbohydrater er bra? Når jeg sier at jeg ikke tror at lavkarbo er det riktige for absolutt alle, mener jeg akkurat det- lavkarbo. Da går jeg ut i fra at grensen mellom lav- og moderat/vanlig karboinntak går ved rundt 150 kh om dagen. Jeg snakker om mer karbo, ikke å stappe i seg sukker. Jeg tror fortsatt at lav GI er det ideelle for alle.
Vel, jeg har vært her, under forskjellige brukernavn, i fire-fem år, så jeg har vel sett litt mer enn deg...jeg synes vi har en tendens til å til tider være litt trangsynte og påståelige her inne.
Bare for å ha sagt det: Nei, jeg mener absolutt ikke at lavkarbo er den eneste måten å slanke seg på!! Håper ikke jeg fremsto slik, for det var i så fall ikke tilsiktet.
Det er drøssevis av veier til Rom, og alle fører de heldigvis dit - for den enkelte. Noe funker for noen, som igjen ikke funker for andre. Jeg er veldig for å prøve ut ting, og så velge det som passer en best. Lavkarbo funker supert for meg, men ikke dermed sagt at det passer for nabo'n ;)
Mine kommentarer om hvorvidt vi kan være litt trangsynte her inne hadde ingenting med ditt innlegg å gjøre. :) Denne tråden burde forresten vært delt, siden den debatten tok over hele tråden.
Jeg skjønner hva du mener, men er ikke helt enig med deg. Jeg var også en av de første medlemmene her inne (forumet åpnet i januar 2004) og har i egenskap av moderator og admin lest de fleste postene her inne siden da. (Jeg vet ikke hva du het før så det kan jo hende vi har snakket om dette før)
Det ER enkelte som er lideskaplig opptatt av lavkarbo kosthold og ikke ser andre måter, men å si "vi" og at det er en "tendens" er absolutt å generalisere. Det er heller ikke riktig. Dessuten har mange av de mest påståelige inneleggene kommet som følge av at lavkalorifolk eller folk som ikke aner hva lavkarbo er uttaler seg om ting de ikke har greie på. Det er også visse mer eller mindre offisielle personer som nyter å trashe lavkarbo i media og i egne kanaler. Da kommer man i forsvarsposisjon og man blir lett litt overivrig. Man har jo lov å forsvare seg på begge sider. Og vi behøver absolutt ikke finne oss i alt. ;)
Vi vet alle at det finnes andre forum hvor lavkarbo diskuteres. Med få unntak er det dessverre mye feilinfo ute og går. Det handler om kunnskap, og det er nok der problemet ligger. Dette er ert rent lavkarbo forum, amn kan ikke vente å komme inn hit å få støtte til lavkalori dietter. :)
Om det skal diskuteres hva folk i eller utenfor forumet syns om forumet oppfordrer jeg heller til at startes en egen tråd - om noen finner det interessant nok. I denne tråden blir det en avsporing som tar fokuset bort fra temaet.
Som sagt, jeg betviler ikke din oppfatning at all. I hear ya sista'! :)
Trodde du mente forumkulturen her og nå for, det var den jeg kommenterte.
Klart, er folk firkantet og n*zi i overfor andres løsninger, så gagner det vel ingen.
Men samtidig er det dagligdags med grov feil-informasjon rundt omkring i aviser/media ift. lavkarbo, så det gjør kanskje at det er lett å gå fort i forsvarsposisjon, når man har sett hvor bra dette kostholdet er for kroppen - ikke vet jeg.
Jeg sa faktisk "vi" i et (åpenbart ikke spesielt vellykket :o) forsøk for å være diplomatisk, men jeg holder fast på bruken av "tendens". Vi får heller leve med at vi er uenige. :)
Akkurat den kommentaren forsvarer jeg til min død, og du greide ikke akkurat å komme opp med et veldig godt eksempel... Dette dreide seg om fakta som ikke handler om hvilket kosthold som er rett, men om hvordan dét å kutte drastisk i karbohydratinntaket virker inn på vannivået i kroppen. Det er ikke noe man kan ha forskjellige meninger om, og diskutere det er fakta.Med mindre noen faktisk også tviler på om 2+2 virkelig blir 4.
Og at man bør innhente kunnskap (altså lese boken) før man endrer kosthold er vel heller ikke noe noen kan protestere på.
Ser du virkelig ikke forskjellen?
Kommentaren du har klippet ut er for øvrig et krasst svar på et innlegg fra en bruker som hadde provosert meg med å skrive et krasst svar til meg da jeg forsøkte å hjelpe henne.
Hvis du skal finne noe å "ta" meg på, prøv litt hardere enn det der. Og jeg sa jo "vi", så jeg har jo ikke utelukket meg selv, har jeg vel?
Oj, oj, oj. Her går det unna.
Det finnes hundrevis av måter å gå ned i vekt på, og alle funker!
Selv har jeg gått ned 20 kilo med Grete Roede. hadde jeg fulgt stabiliseringsopplegget hadde jeg sansynligvis ikke gått tilbake til mine gamle vaner og lagt på meg igjen.
Poenget er vel bare at man må velge den som funker best for den enkelte.
Her får jeg en følelse av å være tilstede på en fest eller noe, og lytte til samtalen men absolutt ikke få med meg innholdet :lol:
Jaja - mange av dere har holdt på lenge her, og kjenner hverandre, så det bunner vel i tidligere gnisninger.
Men uansett ville jeg kommentere at for meg passer det godt at forumet fungerer støttende på lavkarbo. jeg synes det er flott at man kan spørre, undre seg og få hjelp til å finne sin lavkarbo-vei. For meg var det en enorm støtte da jeg fant veien til forumet i mars 2008. Jeg hadde møtt masse spørsmål og undring på min lavkarbo-stil. Og nå er jeg mye tryggere, kan si at jeg "kjenner" mange som lever på lavkarbo. Det har gått fra "meg" til "oss".
At man samtidig skjønner at dette ikke er eneste veien for alle, er jo greit, men det får vi nok av out there.
Så at vi er litt "halleluja" over dette synes jeg er helt greit.
Eh, jeg (som er bitt av lavkarbobasillen) sier da virkelig litt oppi her at vi ikke må glemme at det er andre ting som funker..... Så da ser jeg vel andre muligheter da?
Og jeg sutrer heller ikke over lavkalorifolk som ikke er interesserte i lavkarbo. Bare sier at det blir litt av det samme. (altså lavkarbofolk som ikke anerkjenner lavkalori og lavkalorifolk som ikke anerkjenner lavkarbofolk)
Det er faktisk ingen tidligere gnisninger i bunnen her, jeg har aldri hatt så mye som en opphetet diskusjon med noen av de andre deltagerene i denne tråden før. Men sånn som dette utviklet seg, skulle man virkelig tro at det lå ting i bunnen.
Jeg leste her inne at etter en stund så finner man ofte sin egen lavkarbovei. Og man finner ut hva som passer for en selv. Vi er jo alle sammen ulike! og det likte jeg så godt. Selv har jeg funnet min lavkarbovei. En livsstil jeg kan leve med. Jeg teller ikke karber, jeg teller ikke kalorier, og jeg teller ikke fett (om dere forstår). Men på denne dietten så fungerer jeg. Jeg kan jobbe, har energi, føler meg vel, går ned i fett. Og det er det som er hovedpoenget for meg. Jeg bryr meg katten i om andre teller karber eller kalorier. Så lenge alle og enhver får hjelp og støtte til å finne sin vei! Så jeg heier på "deg" - dvs alle som vil, uansett valg - bare du er fornøyd og det funker! Og om det ikke funker kan jeg godt prøve å hjelpe hvis jeg kan, eller i det minste støtte.
Og forumet her er genial på det!
I tillegg til det andre som er galt med tittelen denne tråden har fått (d.v.s ALT), var det vel her snakk om hvorvidt folk her inne på dette forumet kan være trangsynte (ikke hjernevaskede!!!!), ikke hvorvidt folk som spiser lavkarbo er det.
Enig der gitt.
Tar jo ting helt ut av sammenhengen og setter akkurat den tittelen man føler for på det...
Synes ikke at jeg fortjener å bli stilt i det dårlige lyset, som jeg blir, når det ser ut som at jeg har lagd en tråd hvor jeg spør om folk her er hjernevasket..
Menmen.
Overskriften er valgt med vilje ... Det er er spørsmål satt på spissen. En av kritikerne våre skrev en gang her at vi er en hjernevaska gjeng. Det var faktisk det jeg hadde i tankene. Altså ironisk ment. Det står heller ikke noe sted at Etheral har sagt hjernevasket, så jeg vet ikke hvor det kommer fra. Det er Nellie som har grunn til å være irritert, siden hun står som første poster !
Beklager Nellie at det ble gitt inntrykk av at du hadde lagd overskriften. Det var ikke meningen !
Men nå overskriften endret da... uten at jeg syns det ble så mye bedre. Heller tannløst og uprovoserende. Men det er en annen sak. Det er ikke min tråd eller min diskusjon og jeg burde vel vite bedre
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.