< Tilbake til oversikten

Insulinresistens?

Megvel sa for siden:

Hei folkens!

Spørsmål om insulinresistens (må ha det inn med teskje).

Fattern tok forleden en fastende glukoseprøve, antar stikk i fingern (for han fikk resultatene med en gang) og det var på 6,5. Ser fra den andre tråden at et betydde noe at han hadde drukket vin kvelden før. Han skal tilbake til legen og "snakke om det" om noen uker. Ser at smørbrødlista under her er det han skal snakke om (det ble ikke nevnt da). Men med 6,5, betyr dette at han ser på fullblods D2, eller bare insulinresistens?
Han har en mage større enn den jeg hadde da jeg var høygravid... og han er arvelig belastet, hans far fikk dette i samme alder. Ja, høyt kolesterol og blodtrykk.

Han har forsøkt ketolyse men plagdes av lukten (han er i et yrke hvor det er uaktuelt). Hadde fedonklinikken vært noe?

Fedonisten sa for siden:

Jeg ville helt klart anbefalt ham å dra innom Fedonklinikken! Med stor mage, høyt kolesterol og høyt blodtrykk - og med arveligheten også i minne - så er det ingen grunn til å sette seg ned og håpe på god helse. Hvis den legen han har vært hos nå ikke har spesiell kompetanse på dette med kosthold og hormoner - knyttet opp mot hjerte-/kar-/diabetes, så vil han sikkert få beskjed om å redusere på fett og sukker og trene mer. Og kutte ut egg. Helt forelda råd. Det vet jo vi! ;)

Jeg har tidligere hatt personer på kurs som brukte mye medisin mot både høyt blodtrykk, høyt kolesterol og også diabetes - og flere kunne SLUTTE med medisiner, gikk betydelig ned i vekt - og primærlegen tok av seg hatten og innrømmet at det nok var mer lurt å LA VÆRE å følge de kostrådene han hadde gitt.

Klok lege.
Klok pasient.

:klem:

Megvel sa for siden:

Kan man henvises til fedonklinikker eller er det en "betal selv"-plass?

Fedonisten sa for siden:

Fedonklinikkene er private klinikker hvor man må betale alt selv.

Megvel sa for siden:

Takk for info! Er forresten fastende 6,5 "litt høyt" eller "oj"?

tommygutt sa for siden:

For å illustrere hele forskjellen: Kona fikk av fastlegen beskjed om "å lære seg litt om kosthold" for 3 måneder siden da hun slet med føling, slapphet og svimmelhet, samt en del andre klare symtomer på insulinsresistens.

En telefon til Fedonklinikken endret livet hennes totalt og i dag, 7 kg lettere med alle symptomer på insulinsresistens ute av verden, kan jeg bare si: RING FEDON I DAG :-)

Lykke til!

Fedonisten sa for siden:

Det er "litt høyt" og fører som oftest til at legen vil utføre en glukosebelastning. Resultatet av den prøven avgjør (som oftest) om legen plasserer deg i boksen "Diabetes" eller ikke.

Men "Fedon-kost" fixer jo dette vettu! :heia:

Adriane sa for siden:

Man kan måle c-peptid. Om verdien er høyere enn 400 er man sannsynligvis insulinresistent selv om det nå er bestemt at grensen skal ligge på 1200.
[color=#006400][/color]
Min verdi var 1765, men det affiserte ikke min lege. Jeg byttet fastlege nå i våres uten at det hjalp.
[color=#006400][/color]
Skulle gjerne hatt anbefalt lege med kommunalt tilskudd i Oslo som har litt kunnskap om lavkarbo. Fant en via Mat og Helse på Vindern legekontor, men hun hadde selvfølgelig permisjon til neste sommer. Noen som vet?

Petit Fleur sa for siden:

Hei

Jeg hadde fastende blodsukker på 6,6, noe som bekymret legen min. (Selvfølgelig en privatlege som jobbet med slike ting, ikke fastlegen min som mente jeg var helt frisk...) Men siden resultatet av min glukosebelastning var normal, har jeg 'bare' insulinresistens og ikke Diabetes 2. Men - som legen sa til meg - hvis jeg ikke gjør noe med kostholdet nå, vil jeg mest sannsynlig utvikle Diabetes 2.
Jeg har ikke kjennskap til Fedon-klinikken, som sikkert er veldig bra, men et annet bra alternativ i Oslo er 4M-klinikken. Så har dere noe å velge mellom.

Photobscura sa for siden:

5,8 sier noen, 6,1 sa legen min om hva som er øvre "akseptable grense". Jeg tror allmennlegene som ikke er mer enn normalt interessert i kosthold (selv om legen min anbelalte meg å kutte ut sukker og stivelse) har et langt mer liberalt spenn på hva som er innenfor normalen. Dessverre.
Jeg tok en glukosebelastning i dag, og den var på 6,6 fastende og 7,9 etter sukkerskvipet. For høyt selvfølgelig, men legen min sa at vi først måtte få tatt c-peptiden. Bra jeg fant denne tråden nå, jeg vil for alt i verden ikke skifte fastlege, men etter to år på lavkarbo, hvorav det siste året har vært vektstillstand tross for luking av kosthold og nulltoleranse for sprekker, så vurderer jeg å få en second opinion om han ikke skriver ut metformin til meg, uten at jeg tror det er en quick fix altså.

Jeg skal følge litt med i denne tråden :)

Megvel sa for siden:

ER det ikke utrolig at en produsent ikke kan få sånt sukkerskvip til å smake godt? Yæk. Fikk det i graviditeten (alle ble sjekka i Tyskland) og, ja, yæk.

De lager den selv tror jeg. Blander bare sukker i vann.
De var litt snille og blanda i sitron, sånn at det faktisk gikk an, om enn ikke godt, og siden jeg hadde fasta siden midnatt i går var jeg ikke minst gruelig tørst... :o

Nå ringte legen og syntes det ikke var noe samsvar i at fastende blodsukker var 6,6, og at det etterpå var 7,8 (skrev feil over her, ikke 7,9 altså, men 7,8). Det betyr at jeg må ta bealstninga igjen i morgen, og jeg har i dag mine første sure oppstøt på sikkert to år, om man ser bort fra whiskyshotting på tom mage :rolleyes:

Vibeke-67 sa for siden:

Sjekk hos Fedonlegen! Jeg var syk, ble sendt til Haukeland mm, ingen fant noe og jeg fikk diagnosen utbrenthet, mulig kronisk utmattelsessyndrom. Hos Fedonlegen fant de ut at jeg hadde insulinresistens. Men jeg drakk ikke noe sukkerblanding altså. Jeg målte c-peptin samt masse annet med blodprøve på fastende mage. Nå, 1.5 år etter, har jeg gått ned ca 15 kg og er helt frisk igjen. Skal sjekke insulinresistensen igjen i oktober.

Kjære Vibeke, du vet at det hadde vært førstevalget mitt, men jeg har overhodet ikke råd til det. Jeg har knapt penger til mat, heldigivis har foreldrene mine tilbydt seg å betale legeregningene mine, men Fedonlegen blir for dyrt for dem også, det krever jo som du vet oppfølging... :o

Legen min virker uansett fit for fight, og ønsker å følge dette tett opp ettersom jeg muligens ikke har blitt helt frisk av kostholdet alene, så får jeg se hva som skjer videre. Men jeg er sikker på at ut fra hans forutsetninger så gjør han det beste han kan, så får jeg se hvordan det forløper seg :)

Vibeke-67 sa for siden:

I know Photo :klem: - det var egentlig myntet på pappaen til Megvel :lol:

Ok... :rodme:
Men jeg har det jo forsatt i bakhodet jeg også da. Huff, kupper hele tråden her...! Men det står i hodet mitt om dagen dette skjønner dere!

Adriane sa for siden:

Mener jeg leste noe om dette på Sonja`s stoffskifteforum.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.