< Tilbake til oversikten

Vi kan jo lage pølser selv

Adriane sa for siden:

Nå har jeg altså prøvd meg som pølsemaker. Siden det var første gang, så var det jo litt styr. Og det var valgets kval siden jeg satt der med massevis av oppskrifter...

Måtte starte et sted, og brukte en blanding av 1 kg medisterdeig og 1/2 kg karbonade som fantes i frysern. Siden dette var ferdig vare, så fikk jeg ikke prøvd malingsgraden på de to skivene på denne gamle Kenwoden fra 1980.

Kjempediger orange Kenwod Major med stålbolle, kjøttkvern, pølsehorn, grønnsakkutter og kaffekvern. Veier et tonn.

Halve farsen ble blandet med 1 raspet løk, 1/2 ts ingefær, 1/4 ts allehånde, 1 ts pepper, 1 ts salt, 1 ts oregano, og 2 ts kalvefond blandet i litt vann til farsen
var passe fast.

Resterende 750 g ble blandet med 50 g fersk finkuttet ingefær, 1 ts pepper, 1 ts salt, 2 egg og 2 dl fløte. Tok i litt vann til slutt for å få passe konsistens.

Så kom moroa med å tre på svinetarmer på pølsehornet, men det gikk litt bedre etter tredje forsøk:D

Resultatet var 24 pølser ala størrelse bratwurst. Så var det valgets kval igjen. Skulle de stekes, trekkes, røykes eller henge kaldt en uke. Valget falt på å trekke pølsene (sultne) Begge typer ble trukket ved ca 90 g i 25 min og smakte utmerket.

Og det var gøy!! Og det er lettvint å ta opp av frysern og servere med blomkålstappe til, eller blomkål/løksalat. Og alle liker det:ja:

Kom med flere oppskrifter så kan vi danke ut fårikål og lutefisk:)

s530.photobucket.com/albums/dd343/Zhivas/?action=view&current=Bilde036.jpg

Pearl sa for siden:

Jeg er målløs. Jeg er imponert. Du får det nesten til å høres lett ut.
:D

Adriane sa for siden:

Ikke så lett akkurat, men morsomt var det, ja. Og jo eldre jeg blir jo mer tenker jeg over hvilken mat det er verdt å spise.

Pearl sa for siden:

Hvor får du tak i svinetarmer og pølsehorn og hvordan vet du hvordan du bruker det pølsehornet. Hvordan ser det ut forresten. Kan forestille meg hvordan tarmene ser ut.:D

Adriane sa for siden:

Jeg kjøpte 5 m svinetarmer 30 mm hos Jacobs på Holtet i Oslo for 10 kr pr m. Ringte slaktermester Strøm Larsen på Torshov og der skulle de ha kr 8.50 pr m for alle typer og størrelser. Der hadde de både fåre og oksetarm.

5 m tarm lå i en liten plastpose og så ut som noen rester av hvit sytråd. Kan ikke ha veid mer enn et par gram, og var helt luktfritt. Var litt plundrete å finne åpningen for så å holde den under springen for å skylle igjennom. Jeg delt tarmen opp i fire deler og tredde den inn på pølsehornet som monteres ytterst på kjøttkvernen.
Om du ser på bildet så ser du at jeg har knyttet tråd mellom hver pølse. Det gjorde jeg helt til slutt.

Leste i en oppskrift om en som hadde brukt en brusflaske, delt den i to, tredd tarmen over tuten og stappet farse inn i flasken. det går jo kanskje an:stortsmil

Pearl sa for siden:

Pølsene dine på bildet ser kjempegode ut. Kanskje jeg kan våge meg på noe sånn en gang, jeg også. Må sjekke om min maskin har pølsehorn. :)

Paradis-Oscar sa for siden:

Fantastisk bra tiltak, jeg bøyer meg i støvet! :meditere: ([size=1]

Kitt sa for siden:

Jeg fant, jeg fant!
Inni den greia jeg bruker til å stappe kjøttet ned i kverna på Kenwooden lå det jammen meg to(2) pølsehorn!
Nå må jeg jo bare prøve dette en gang!

Adriane sa for siden:

Nå er ikke jeg småbarnsforelder lenger, så jeg har jo litt bedre tid. Og hytta ligger en halv time fra Svinesund.
[color=#008000][/color]
Kjøkkenet er faktisk veldig lite på hytta, det var der pølsene så dagens lys denne helgen. Det er likevel en fordel å være to før man egentlig vet hva man bedriver:D
[color=#008000][/color]
Yngste barnet hadde første arbeidsdag i går som helt fersk lærer på ungdomskolen. Ringte i går ettermiddag og spurte åssen vi hadde klart
å handle mat, lage mat, vaske klær og gjøre rent samtidig som vi jobba:stortsmil
[color=#008000][/color]

Zincite sa for siden:

Er ikke helt klar til å lage egne pølser ennå - skylder på utstyret :D
men legger inn en oppskrift jeg fant på klikk.no på lammepølser. Ser godt ut, og tror jeg lettere finner den igjen her inne :rolleyes:
Sto oppskrift på litt mere fingermat av lam også.

Ja- lompene er med bare fordi det er direkte kopiert altså :)

Runegutt sa for siden:

Er folk "steike tullatt" Lage pølser av gode lammelår

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.