< Tilbake til oversikten

Hva gjør vi med slike produsenter?

Sugarpill sa for siden:

Jeg var inne på sidene til Sukkerfritt i dag, og fant kjeks med 6 g netto karbohydrat pr. 100 gram! Hvilket, siden hovedingrediensen er hvetemel, og at, hvis man regner på tallene de oppgir, får bekreftet at de ikke er korrekte, er en herlig, blank løgn. Søkte, og fant denne tråden. Har skrevet mail selv også, siden jeg også fant surt sukkerfritt godteri (noe jeg virkelig savner) med 0 g fett og 0 netto karbohydrater pr. 100 gram, selv om det inneholder (små mengder, men likevel) hvetemel og vegetabilsk olje.

Jeg regner med at jeg, som Nøtta, kommer til å få til svar at dette er korrekt, selv om det umulig kan være det. Hva gjør vi med dette? Å oppgi feil næringsinnhold er jo ulovlig!

Utklipp fra Sukkerfritt.com:

Sukkerfrie Peanut Cookies [156]
Vekt: 170 g
Ingredienser: Hvetemel, vegetabilsk olje, søtstoff (laktitol), peanøtter (18 %), nøttearoma, salt, hevelsesmiddel (natriumhydrogenkarbonat, ammoniumkarbonat), kanel, søtstoff (acesulfam K).

Næringsinnhold pr. 100 g: Energi 469kcal, Protein 3 g, Karbohydrat 13 g (hvorav sukkeralkoholer 7 g), Fett 6 g.
[size=3][/size]
[size=3][/size]

Distrea sa for siden:

Utrolig at dem ikke innrømmer feil. Hva med å sende all dokumentasjon til forbrukerrådet eller no?
har ikke peil på sånt jag, men syns ikke det er riktig at dem skal få fortsette med feil info! håper noen andre veit

Iset sa for siden:

Da ville jeg sendt tallene i en mail til forbrukerrådet og hørt med dem. Vent på svaret fra Sukkerfritt, og om de ikke innrømmer feil, send en mail med tallene, dine utregnede RIKTIGE tall og svaret fra Sukkerfritt til forbrukerrådet og se hva de sier. De plikter vel til å gjøre et eller annet, i det minste gi firmaet en liten støkk?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.