Har nå gått på ketolyse siden 1. april og tatt av 24kg, noe jeg er veldig fornøyd med:) Men etter å ha bodd hjemme et år har jeg flyttet for å studere. I den anledning skulle jeg gjerne hatt noen tips om billige matvarer, plutselig ble dette kostholdet mye dyrere enn jeg har tenkt over før! Har liksom ikke lyst til å skli over til studentkosthold med billige nudler og bønner:eek:!
Nope! Vil anbefale å IKKE basere seg på å spise i kantina! Det blir faktisk dyrt i lengden...
Dessuten trenger du ikke å tenke på at det blir så fryktelig dyrt tror jeg. Min erfaring som student fra før ketolyse/lavkarbo, er at det ofte blir ferdigmat, som pizza, Fjordland osv. Det koster ganske mye det oxo...
Bruk kjøttdeig og kylling, kan være ganske rimelig. Fisk (frossen) er billig! Fiskegrateng (noen av merkene har ganske lite karbs, husker ikke hvilke).
Dessuten tror jeg nok du vil spare endel på mindre snop/snacks ifht dine medstudenter ;)
Hvis kantina der er noe likt den på Blindern overhodet, så...stay away, med livet som innsats! :p
Dårlig varmebehandlet mat, veeldig prosessert, dermed nesten null vitaminer og næring igjen i maten, så man blir raskt sulten igjen og utilfreds - og lite proteiner i forhold til karbs. :cool:
Trøst deg med at lavkarbo mat gjør hjernen din i mye bedre stand til å lære og ta inn + huske informasjon da! :D
Gratulerer med stort vekttap forresten, og lykke til som lavkarbo student! :)
Kjøp deg fryser!! En sånn liten sak vet du. På 100 liter eller noe. De koster 1400kroner og det tjener du inn om du unngår kantinemat. Det kan enhver hybel romme. Da kan du hamstre billig kyllingfileter, kyllingklubber, vinger osv f.eks (first price) Annet rent kjøtt kan du stikke til Sverige å handre. Det settes faktisk opp busser fra Trondheim og over grensen har jeg hørt. Og stek opp mye kjøtt som du har liggende.
Da kan du også ha store poser med frosne grønsaker i fryseren. Kjekt og kjapt å ta opp og lage mat av.
Masse lykke til med studiene forresten. :) (Jeg er også student)
takker og bukker for alle svarene:) jeg har en sånn liten fryser inni kjøleskapet, får klare meg med det foreløpig. Får faktisk endel inni den hvis en stabler godt;)
vektnedgang ja, hmm...hvor mye jeg har tenkt å ta av vet jeg ikke helt enda, ihvertefall 10kg til men kanskje det blir flere:D
Det kan også være lurt å planlegge måltider en uke av gangen, sånn at du ser hva du trenger av mat og vet nøyaktig hva du må ha i kjøleskapet til enhver tid :) De fleste kjedebutikker har oversikt over tilbudene på internett, lurt å følge med der også. Og datovarer er et kjempegodt tips, mye penger å spare der :ja:
Velkommen så masse hit til byen, håper du vil trives her :D Hva skal du studere?
Er ikke lange veien her over til Sverige nei, så om du har en dag fri så kan du jo ta buss/tog over til grensa og handle kyllingfilèt, bacon osv :D
Er faktisk et godt tips å kjøpe kjøtt til halvpris som går ut på dato ja. Kjøtt holder seg myye lengre enn den anbefalte holdbardhetsdatoen, så det er ikke noe "farlig" å kjøpe. De beste tidspunktene å sjekke butikkene på er enten sent på kvelden, rett før stengetid, eller tidlig på morgenen rett etter åpningstid.
Hei Johing! Gratulerer med et flott vekttap! :blomster:
Jeg har selv erfaring med lavkarbo-studentliv. Det kan være tøft, men jeg sier bare: store meierismørpakker og olivenoljer! :) Der får du masse metthet for pengene. Kjøp store (18pk) kartonger med egg på den rimeligste plassen du kan oppdrive. Tunfisk på boks (3pk) er også billig. Hadde mye tunfisksalat med olje og krydder på jeg... Kjøp store pakker med kyllingfilet og frys ned når du har mulighet. Tipset med frosne grønnsaker nevnt tidligere er bra, bare styr unna gulrotmixene. Sjekk priser hos innvandrerbutikker, de har ofte svært god pris på grønnsaker og krydder!
Skriver også under på tipset om å holde seg borte fra ferdigprodukter (barer, godteri, kantinemat) da det ofte ødelegger mer både for lommeboka og helsa enn hva godt er... Bruk heller noen kroner på et godt vitamintilskudd, i fall du er redd for at ikke alt blir dekket gjennom et noe ensidig kosthold. Men det er bedre med et ensidig sunt lavkarbo kosthold, enn et ensidig usunt ferdigmat/studentkosthold. ;)
Og du: det er lov å hamstre med seg litt fra foreldrenes frys/kjøl/skap når du er hjemom på besøk ;) Evt om litt økonomisk støtte underveis, om de har mulighet for det. Det er ikke så mye som skal til alltid.
For all del ikke stable for mye inne i den innebygde fryseren, maten holder nemlig langt kortere tid i sånne enn i en vanlig fryser. Frossenfisk skal f.eks. ikke oppbevares der i mer enn 3-4 døgn!
I vår kantine betaler en iallefall en 30-40 kroner for en salat. Det er vesentlig mye dyrere enn å kjøpe grønnsaker på butikken og lage salaten selv. :)
Jeg vil nå poengtere igjen det med fryser jeg altså. Lavkarbo kosthold er kjempedyrt i forhold til et havregryn og nudler basert kosthold og om man ikke har mulighet til å hamstre billig kjøtt innimellom kan det bli litt utfordrende tror jeg.. Frysere selges jo brukt også og da kan man få en til en veldig billig penge.
Dessuten handler det om å kunne planlegge og være i forkant og da må man ha litt mat på lager.
Jeg flyttet inn på en hybel uten en innebgyd "kjøleskapsfryser" engang, og investerte i en fryser etter ca et halvt år. Det angrer jeg ikke på. Så bruk litt av studielånet på en fryser, trådstarter!
Ang å ha mat tilgjengelig er det lurt å sprøsteke maaasse bacon og så fryse ned i posjonspakninger. Det tiner på et øyeblikk og er SÅ godt å ha i salater!! Det gjelder også hvitost som man rasper forresten.
(ikke kjøp ferdig raspet "hvit ost" med mindre det faktisk står OST på pakken. Det er nemlig ofte slett ikke ost, men en eller annen melgreie som ligner på ost)
Jeg anbefaler også å kjøpe lukkeposer. Det får man kjøpt kjempebillig på diverse kontorvareutsalg. 30 kroner for 100 stk og slik. Tar liten plass i kjøleskap, fryser og i sekken. Og maten, tilogmed salaten holder seg superfrisk lenge. Det gjør det mye lettere å håndtere litt større mengder av f.eks bacon. Jeg bruker dem f.eks til å fordele 100 grams posjoner med frosne grønnsaker. Da slipper jeg å veie hver gang jeg skal ha grønnsaker på maten. Lurt!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.