Hei. Lenge siden jeg har lagt inn noe innlegg her nå, men nå må jeg bare :) Det har seg slik at jeg startet opp igjen med lavkarbo 01.08. Tenkte at jeg ikke skulle gå så lavt ned i karber for å unngå å komme i ketose, men det hjalp ikke. Jeg gikk inn i ketose likevel på grunn av treningen antar jeg i og med at jeg til å begynne med spiste for mange karber, men likevel kom i ketose. Etter noen dager testet jeg bare for å være på den sikre siden og fikk selvfølgelig godt utslag på stixen. Jaja tenkte jeg så får jeg bare fortsette slik da, og redusert litt på karbene slik at det ikke ville bli noe sånn som å gå inn og ut av ketose annenhver dag.
Igår skulle jeg dra meg ut av ketose tenkte jeg, og spiste en stor porsjon grøt midt på dagen. Men herlighet sier jeg bare, jeg ble jo nesten syk. Kvalm, generell uvellfølelse, uggen i magen og svettet som bare det. Ikke noe sjakktrekk med andre ord.
Nå lurer dere sikkert på hvorfor jeg gjorde dette, og her er forklarringen: Da jeg sto opp i går morges testet jeg for å sjekke om jeg er gravid, og gjett hva? TO streker lyste mot meg med en gang!! JEG ER GRAVID!! :D Nå er det jo ikke sikkert det holder for det kjennes ut som det er like før jeg får menstruasjon hele tiden så er litt redd for å miste det. Men likevel tenkte jeg at da kan jeg jo ikke være i ketose lenger, og skulle komme meg ut av dette både fort og enkelt. Enkelt sikkert, men ikke helt behagelig nei. Men i morges da jeg sto opp var jeg fremdeles i ketose. Nå vet jeg at du ikke skal teste på morgenen, men da blir et av spørsmålene mine: Kan fosteret ta skade av om man er i ketose på nettene, men ikke på dagtid?
Hm. Det blir en del spørsmål her nå. Hvordan skal jeg spise? Tenker å prøve å forholde meg til lavkarbo, men jeg dras mot det kostholdet jeg har hatt de siste 14 dagene og da blir det for lite karber. Kunne spist frukt, men spiser generelt lite av det og synes det blir nok av grønt også. Så hva skal jeg spise for å få opp karbene på et akseptabelt nivå, hva nå det er da.......:confused:
Hei. Joa, jeg vet at lindberg kan være noe. Men tenkte jeg kunne spise som på ketolyse/Atkins, men tilføre noen ekstra karber slik at jeg ikke kommer i ketose. Synes det ville vært enklest. Men klarer liksom ikke helt å finne ut hvilke matvarer jeg da skal spise iom at jeg må spise en god del mer karber da for å ikke være i ketose.
Gratulere så utrolig masse med graviditeten :) Blir spennende å høre fra deg fremover :)
Jeg sendte en mail til ketolyse i går, ang at jeg skal operere vekk mandlene og da ikke skal være i ketose. Torkil anbefalte fullkornspasta og fullkornsris, brød av lavkarbosorten og frukt.
Kan ofte ta noen dager før man er ute av ketose når man har spist noe med masse karbs.
Ang om barnet tar skade av å være i ketose om natta tror jeg egentlig ikke siden man kan skille ut ketoner selv om man ikke går på noe lavkarbo pga at man ikke har gått på do hele natta. Men anbefaler deg selvsagt å øke karbs, så du kanskje ikke er i ketose i det hele tatt.
JESS!!!!
Gratulerer, jeg vet dette var viktig så lenge!
Melk er bra for gravide og det er det ganske så en del karber i. Helmelk? Og frukt selvfølgelig, bananer er bra!
gratulerer:D
jeg leste her om dagen at det kan føles sånn i førsten av graviditeten!! sånn "nå kommer mensen" følelse i kropp (og kanskje litt i sjel)
Det går så bra så!!
Lykke til!
Eneste begrunnelsen jeg har hørt for å ikke være i ketose når man er gravid, er dersom man ikke har vært det lenge nok til at kroppen er kvitt avfall fra prossesert mat etc, sånn at det kan påvirke fosteret.
Synes ikke du skal tenke at det er vanskelig å gå over til Lindberg, i prinsippet så spiser du bare mer karber (f.eks med mer frukt, bønner, linser etc) og litt mindre fett.
Takk takk! :D
Skjønner at jeg bare må prøve meg fram. Har et lite håp om å ikke la kiloene komme på i lange baner, men det er vel også slik at det ikke er alt jeg kan bestemme selv. Men skal ihvertfall prøve å leve etter lavkarboprinsippet i sånn noenlunde grad så får jeg gjøre opp statu innimellom:)
Gratulerer så masse da! Koselig.
jeg vet ikke noe om ketose og graviditet, men jeg vet at skal du øke karbohydratene bør du gjøre det gradvis. gjerne over en periode på en måned eller to, f eks en ekstar frukt i en uke, føy til en youghurt i en uke, så en skive rug brød/fullkornbrød etc. Da reagerer ikke kroppen så sterkt.
Lykke til!
Ps: kan anbefale lindberg, du trenger ikke oppdatere deg på all den filosofien, bare se på oppskrifter og hva du skal spise til hvert måltid. ikke så annerledes enn atkins/ketolyse. Men en god måte å øke karbogydrater på.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.