< Tilbake til oversikten

Sauser etc

Nussenasse sa for siden:

hvordan lager dere brun saus f. eks. i går lagde jeg tomatsuppe som jeg fant her inne og brukte da johannesbrødmel(?)til jevning. Jeg gjorde kanskje noe feil for det ble så mye klumper....?

nattfrue sa for siden:

Johannesbrødkjernemel må røres ut i litt varmt vann før det has oppi supper og sauser. Da slipper du klumper. Jeg har ikke sett noen andre her nevne det, så det kan hende det bare er meg - men for min egen del liker jeg ikke å bruke jbkm til jevning, for jeg synes det gir sausen en slags gele-aktig kvalitet (selv om jeg bruker lite og sausen ikke blir særlig tykk) som setter seg på tennene. Kan hende det er bare jeg som er overfølsom :) Jeg bruker ikke noe annet i stedet, jeg bare koker inn ting litt ekstra til det tykner naturlig. Har du i fløte eller creme fraiche, for eksempel, vil det få sauser og supper til å tykne.

Nussenasse sa for siden:

aha, ja da skal jeg prøve å lage med bare fløte.

Jeg blandet ut først med vann ja, men trodde det stod kadt vann jeg. sikkert der jeg gjorde feil da. Skjønner hva du mener med gele aktig.

Takk for hjelpen!

Kitt sa for siden:

Jeg skal i hvert fall aldri mer bruke JBKM i sauser.:_oppgitt:
Klarer bare ikke den gelekonsistensen. Smaken er det ingenting i veien med, men den følelsen i munnen etterpå fikser jeg ikke.:eek:

norwegiana sa for siden:

Prøvd Fjordland peppersaus? ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.