Sitter her med en flaske Imsdal lime & fiber.
I innholdsfortegnelsen står det at den inneholder dextrin, som her er modifisert stivelse fra hvete.... Er den no-go på ketolyse?
I næringsoversikten står det 0 karber og 0,6g kostfiber, ellers ikke noe mer enn 0,002g salt pr 100g.
Jeg vet jo at jeg ikke skal ha stivelse, men nå er det altså bare denne flasken jeg har her - og det er laaaaangt til butikken fra her jeg er nå :(.
Farsken at de skal putte så mye rart i alt de lager! :hjelp:
Noen som vet om jeg bare skal helle den ut (eller i en av mine karbovenner)??
Hei
Ettersom jeg forstår etter å ha søkt på Dextrin, så er det faktisk rene karbohydrater, se sitat:
Når vi beveger oss rundt i vanlig gåtempo, står fettforbrenningen for en stor del av energibehovet. Det samme gjelder når vi sakte øker tempoet opp mot 60% av maksimalt oksygenopptak (= maks prestasjonsevne). Men dersom vi gjør hurtige endringer i tempo, og når vi driver aktivitet med intensitet over 60-65% av maks yteevne, klarer ikke fett-omsetningen lenger å henge med. Karbohydratforbrenningen står da for hovedomsetningen av energi! Det er også størrelsen på glykogenlagrene (altså karbohydrater som ligger lagret i kroppen) som avgjør prestasjonsevnen din på slikt intensitetsnivå. Dersom du bruker opp glykogenlagrene dine, når du utmattelse, evnt tvinges til å redusere tempo betraktelig. Det er derfor nesten ironisk for en idrettsutøver at kroppen har en meget begrenset evne til å lagre karbohydrater, mens den har en tilnærmet ubegrenset evne til å lagre fett (hvilket vi har sett mange synlige bevis for..). Alt etter ca 1,5 – 2 timers trening med intensitet over 75% av maks yteevne er disse karbohydratlagrene tømte. Dersom vi ikke tilfører karbohydrater via mat/drikke, vil vi nå utmattelse rimelig raskt.
Vi kan altså tilføre karbohydrater undervegs i en treningsøkt for å spare på de knappe glykogenlagrene. Kroppen vil nemlig prioritere de tilførte karbohydratene framfor egne lagré, og således varer glykogenet lenger. Ettersom det pågående fysiske arbeidet krever umiddelbar tilgang til energi, vil det altså være en FORDEL å tilføre kroppen karbohydrater i form av enkle sukkerarter. Glukose, fruktose, dextrin og maltodextrin er eksempler på slike enkle sukkerarter, som vi også finner i de fleste kommersielle sportsdrikker. Det vil være en fordel å bruke drikker som er basert på en miks av de ulike sukkerartene, ettersom karbohydratene tas raskere opp i en slik kombinasjon. Opptakshastigheten av karbohydrater er begrenset, så det vil være tilstrekkelig med 30-60g karbohydrater pr time (gjerne fordelt på mindre inntak).
Dersom du har trent en økt og skal gjenta en ny før det er gått et døgn, vil det være en fordel å sikre rask restitusjon av de tømte karbohydratlagrene. Slik kan man sikre en tilsvarende optimal treningsøkt nr 2. Ettersom kroppen har et tidsvindu på ca 2 timer etter en treningsøkt, hvor den meget effektivt tar opp karbohydrater, vil det være en fordel å benytte seg av dette. Derfor anbefales man å ha et hurtig restitusjonsinntak med karbohydrater umiddelbart etter treningsøkten, for deretter å følge opp med regelmessige karbohydratrike måltider fram mot neste økt. Restitusjonsinntaket bør igjen være basert på hurtig omsettbare karbohydrater (enkle sukkerarter), og i mengden 1 – 1,5g karbohydrater pr kg kroppsvekt.
Det ser jo ut som man da IKKE skal ha dextrose på ketolysekuren spør du meg...men som du sier..det står jo 0 karber på flaska..så jeg vet ikke jeg..
Not all forms of dextrin are digestible, and indigestible dextrin is sometimes used in fiber supplements.
Jeg behøver vel ikke oversette/forklare "idigestible", så da ser det ut som om den er temmelig ufarlig. Står det 0 karbohydrater på flasken, så betyr det i 99% av tilfellene at innholdet er helt safe for dem som ikke reagerer negativt på kunstige søtstoffer.
Det må nevnes at så lenge en vare inneholder mindre enn 1 karbohydrat pr. 100 gram, kan de skrive 0 g karbohydrater- selv om det er 0.9 g i den. Men når det kommer til drikkevarer, opplever jeg at det oppgis svært nøyaktig karbohydratinnhold. Om du er nyskjerrig/usikker, skriv en mail til produsenten. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.