Er det 100% pålitelige? Finnes det noen sjanse for at de kan slå ut på farge selv om man ikke er i ketose? I dag har jeg spist litt potet(bittelitt) og litt sukker og en del sukkerfri sjokolade, og fortsatt lyser stixen sterkt rosa. Er det rett og slett sånn at jeg tåler mye karbs? Nesten for godt til å være sant altså.. I morra skal jeg begynne å veie maten for å finne ut om jeg faktisk spiser så mange karbs som jeg tror jeg gjør..
Så lenge de viser farge så er du i ketose.
det at du har spist litt potet i dag trenger ikke gjøre at du faler ut. Mulig du tåler helt opp til 40 karb og fortsatt være i ketose, men det er ikke dermed sagt at du forbrenner fett :)
Men jeg ville ikke tøyd grensene veeeldig. Plutselig faller du ut, sammen med motivasjonen :)
Å-- Men jeg har "skeiet ut" flere ganger, lettis og altmulig, og har ikke veid maten til nå. Sjekker stix hver kveld :o og har alltid hatt utslag. Det er jo flotters altså, men jeg er liksom bekymra for om de "viser feil" på en måte.
om de viser feil så er det feil ved at de ikke viser utslag når man VET man er i ketose. De kan lett gå i stykker ved at det kommer litt fuktighet til eller at de er gamle (de varer ikke såå lenge).
Men det er nok lurt å prøve å finne ut av hvor mange karner man tåler, men holde seg innenfor grensen. Noen tåler mer enn andre :) Går vekten din ned ved at du spiser lettis og og altmulig??
Åh- hehe nybegynner-meg-- Jeg trodde at jeg forbrenner fett så lenge jeg er i ketose jeg. Hva med fettet vi spiser? Er det ikke bedre å innta mindre fett=mindre å forbrenne - slik at kroppen kan brenne fettlageret isteden for nyinntatt fett hvis dere skjønner?
Og er det viktig å få i seg de 15 karbene, hva skjer hvis jeg spiser 5 for å ta et eksempel?
Har lest boka, men enten skjønte jeg ikke alt eller så trenger jeg info med teskje.. :rolleyes:
Det spørs hva du mener med pålitelig. Stixen forteller bare mengden av ketoner i urinen din, den sier ikke noe som helst om hvor mye karber du tåler eller hvor mye du går ned.[color=Purple][/color]
Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.
Ja vekten går jevnt nedover. Kom i ketose etter to dager med ketogen kost(før jeg hadde fått bok og piller) og har vært i ketose siden. Mulig jeg spiser veldig lite mat eller noe da.. Har ofte tenkt "damn, der gikk jeg garantert ut av ketose" men nei, stixene lyser rosa(midt i mellom mørkeste og lyseste fargen).
Å ja- Jeg har tenkt at så lenge stixen er rosa er alt fint og jeg forbrenner fett. Men så begynner jeg å forstå at jeg må spise bedre kontroll på mat + trening øker forbrenningen ytterligere?
Kan jeg ha rosa stix og ikke gå ned i vekt fordi jeg feks. spiser for mange kalorier..?
Kalorier spiller ikke så veldig stor rolle når du er i ketose. Og er stixen rosa er du i ketose. Men hva slags matvarer du spiser har veldig mye med saken gjøre. Du skal IKKE spise karber i form av stivelse som poteter, ris og pasta. Heller ikke sukker eller hvitt raffinert mel.
Karbene dine skal bestå hovedsaklig av grønnsaker. Dvs. at et fullverdig måltid bør inneholde en proteinkilde, en fettkilde og en antioksidant/grønnsakskilde. Holder du deg til denne tommelfingerregelen kan du ikke gjøre mye feil.
De fleste er i ketose et sted mellom 20 og 30-40 karber pr dag. Noen må under for å komme igang, men det er skjelden. Noen tåler over 40 uten å gå ut av ketose, men det er også få. Nærmere 50 er det få som er i ketose. Da er du mer på Lindberg nivå og ikke lenger på ketogen diett.
Velger du å vøre i ketose er det viktig at du gjør det etter en plan, som f.eks. Ketolysekuren eller Atkins eller lign. Det er mye lettere når en har et sett med "regler" å holde seg til. Etterhvert som du blir kjent med maten og hva din kropp tåler kan du lage din egen versjon.
Jeg stilte noe av det samme spørsmålet her inne for en tid tilbake.
Jeg lot nemlig mannen min prøve en (han gikk ikke på noen diett) og den gav utslag på han også!
Photobscura (tror jeg det var) svarte da at stixsen kan bl.a gi utslag etter at man har spist et fettrikt måltid eller hvis man har drukket for lite vann.
Så stixsene er kun indikatorer på om det er ketoner i urinen, ikke egentlig på om kroppen er i ketose (selv om kroppen nok oftest vil være akkurat det).
Om du selv føler at du er i ketose og stixsen gir utslag, så er du nok i ketose ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.