< Tilbake til oversikten

Keto-stiks/ koffein og induksjon

karb-addict sa for siden:

Hei,

Kan noen svare på om colazero og kaffe må unnværes i induksjonen fordi detgjør at det ikke slår ut lilla på keto-stix eller av en annen grunn?

Takknemlig for svar :)

P.S. Håper ingen hisser seg opp hvis jeg har lagt inn spørsmål på feil sted:confused:

Skal ta induksjonen på nytt etter noen karbo-fylte måneder, skal bare ned fem-seks kilo, men må forte meg før det er + 30 igjen;)

veslejentadi sa for siden:

Heihei!

Det skal gå helt fint, men IKKE vanlig coca, og kun fløteskvett i kaffen, ikke helmjølk eller skumma.
regner med det er til helgekosen du unner deg cocazero, da syns jeg du skal bytte ut det med iskaldt deilig vann, ingenting er bedre enn det, og setter fart på magan også!

hilsen 'eksperten' veslejenta!

Smula sa for siden:

Vent litt - følger du Atkins eller ketolyse?
Det er ikke noe induksjonsfase på sistnevnte og i utgangspunktet kan man da innta koffein. NOEN stagnerer av koffein, men dette er individuelt og det må du isåfall nesten bare se an.
Selv har jeg drukket kaffe siden jeg startet og det funker greit for min del.

Nille sa for siden:

Cola har aldri og vil aldri - slå ut på ketostix.

Hei,

Takk for raske svar :) Jeg har alltid sverget til Atkns etter at jeg tok av 30 kg. etter siste fødsel, men sommeren er pasta og Italia for familien og nå er det skjerpings! Har litt problemer med å komme i ketose og trodde kanskje det var kaffen og zeroen sin skyld- er rett og slett avhengig av disse to drikkene, men må de kuttes for å oppnås optimalt vekttap? Klarer ikke lese noe svar ut av boka på hvorfor koffein ikke er tillat i induskjon eller introduksjon- hva er rett når vi først er i gang :)

Nille sa for siden:

Det er tvilsomt om koffein har noen effekt på selve ketosen. Det finnes noen studier som indikerer at koffein hos noen kan forårsake blodsukkerstigning. Det har effekt på insulinet. Studiene går ut på at man spiser 50 gram glucose, fulgt av en dose koffein. Dette er ikke en lavkarbo situasjon, som under induksjonen inntar kun 20 gram karbohydrater, - mest i form av grønnsaker, spredd utover hele dagen.

Mange lavkarbo tilhengere inntar koffeinholdig drikke uten noe problem eller stans i vekttap. Dessverre er det også mange som er ømfintlige. Personer med sterke insulinresistens kutte ned, eller kanskje kutte koffein helt ut. Hvis du har hatt en jevnt vekttap som så stopper helt opp, OG du følger planen etter boka, kan det være en god ide å kutte ut koffein for en periode for å se om det hjelper.

Takk igjen, men er det ikke også litt sånn med Atkins at jo mindre man skal ned (under ti kg.) jo vanskleigere er det? Altså det går retgt da?

Belseblubb sa for siden:

Det er dessverre slik for mange som ikke har så mye å gå ned, at kg ikke slipper taket like raskt som de som har mer å gå ned. Jeg har det slik, og det er jeg visst ikke helt alene om. Men jeg er ikke av de aller flinkeste heller da.. :rolleyes: Blir nok for mye alkohol og kaffe, men har tenkt å kutte ned på det de neste par ukene. Gifter meg 6. sept, og kjolen "passer", men det skulle gjerne vært litt lettere å puste i den.. Så et par kg ned, hadde vært perfekt!! :p

Men det er jo store individuelle forskjeller da. Noen popper jo ned i vekt selv om det ikke er mange kg de skal ned. Verden er urettferdig!! :cool:;)

Nille sa for siden:

Ja, de siste 5-6 kiloen sitter hardt ! Jeg sliter med dem enda jeg....
Må vel før eller siden akseptere at kroppen min ikke vil gi dem fra seg !

Og har du under 10 kilo å ta av kan du ikke regne med mer enn rundt 0.5 kg pr uke i snitt.... Tålmodighet betaler seg !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.