< Tilbake til oversikten

Noen som jobber på NAV her?

Lindabtn sa for siden:

Jeg har noen spm :p

Jeg setter opp noen punker først

1- Jeg skal begynne på videregående, barne-og ungdomsarbeider, neste uke (er 23 år, så dette er "voksenopplæring" i Arendal som er 53 kilometer fra Risør hvor jeg bor
2. Butikken jeg har være fast ansatt i skal ikke være lenger, ergo jeg har ikke noen fast jobb lenger
3. Jobber som vikar i barnehage når jeg har mulighet
4. kan være det blir noen dager i mnd hvor jeg ikke jobber

1. Kan jeg få noe slags stipend for å gå på skole når jeg bor så langt vekke og er så gammel som jeg er?? Selv om jeg bare skal gå to dager i uka (har alle allmennfagene)
  2. Har jeg krav på dagpenger (lønn i løpet av året som har vært er stor nok for at jeg kan få)?? Og sa selv hvis jeg får stipend fra skolen (om jeg får det)??
  3. Hvordan er reglene når det kommer til fødselspenger om man bare er vikar, eller f.eks bare har en deltidsstilling (kan sikkert ordne noe i butikken til mamma) ??
  4. Det er da jeg kan få dagpenger, sant? :p

Noen som skjønner hva jeg mener?? :p

Narnia sa for siden:

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener, men jeg kan jo prøve meg.
(jeg jobber ikke i NAV, men på sosialkontor =vi skal inn i NAV neste år).

Ang stipend, må du nesten kontakte Lånekassen og høre. Men i og med at det er deltid, tror jeg rettighetene er begrenset.
Viss du har tjent mer enn inntektstaket, så kan du ha rett på dagpenger viss du blir mer enn 50% arbeidsledig (her kommer catchen). Herunder regner de så vidt jeg vet også om du er student/deltidsstudent. Det kan se litt mørkt ut, men du må rett og slett bare søke.

Fødselspenger tjener du opp rettigheter til uavhengig om det er deltidsstilling/vikar. Du må over en halv G (les mer her: www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel).
Du må ha vært i arbeid i 6 av 10 måneder før fødsel.