< Tilbake til oversikten

Noen som jobber på NAV her?

Lindabtn sa for siden:

Jeg har noen spm :p

Jeg setter opp noen punker først

1- Jeg skal begynne på videregående, barne-og ungdomsarbeider, neste uke (er 23 år, så dette er "voksenopplæring" i Arendal som er 53 kilometer fra Risør hvor jeg bor
2. Butikken jeg har være fast ansatt i skal ikke være lenger, ergo jeg har ikke noen fast jobb lenger
3. Jobber som vikar i barnehage når jeg har mulighet
4. kan være det blir noen dager i mnd hvor jeg ikke jobber

1. Kan jeg få noe slags stipend for å gå på skole når jeg bor så langt vekke og er så gammel som jeg er?? Selv om jeg bare skal gå to dager i uka (har alle allmennfagene)
  2. Har jeg krav på dagpenger (lønn i løpet av året som har vært er stor nok for at jeg kan få)?? Og sa selv hvis jeg får stipend fra skolen (om jeg får det)??
  3. Hvordan er reglene når det kommer til fødselspenger om man bare er vikar, eller f.eks bare har en deltidsstilling (kan sikkert ordne noe i butikken til mamma) ??
  4. Det er da jeg kan få dagpenger, sant? :p

Noen som skjønner hva jeg mener?? :p

Narnia sa for siden:

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener, men jeg kan jo prøve meg.
(jeg jobber ikke i NAV, men på sosialkontor =vi skal inn i NAV neste år).

Ang stipend, må du nesten kontakte Lånekassen og høre. Men i og med at det er deltid, tror jeg rettighetene er begrenset.
Viss du har tjent mer enn inntektstaket, så kan du ha rett på dagpenger viss du blir mer enn 50% arbeidsledig (her kommer catchen). Herunder regner de så vidt jeg vet også om du er student/deltidsstudent. Det kan se litt mørkt ut, men du må rett og slett bare søke.

Fødselspenger tjener du opp rettigheter til uavhengig om det er deltidsstilling/vikar. Du må over en halv G (les mer her: www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel).
Du må ha vært i arbeid i 6 av 10 måneder før fødsel.

Ble du noe klokere? Evt kan du utdype spørsmålene dine litt.

Lindabtn sa for siden:

Takk for svar :)
Men det med fødselspenger er et evig dilemma :p

Homer Simpson sa for siden:

Jobber ikke i NAV, men kan jo svare likevel.

Det går an å søke om unntak for regelen, men det ser dårlig ut med dagpenger hvis du går på skole.
Fikk ikke linka til denne siden hos NAV men her er et utdrag:

§ 4-6. Dagpenger under utdanning, opplæring, etablering av egen virksomhet m.v.
Det ytes ikke dagpenger til medlem som gjennomgår utdanning eller opplæring, eller deltar i ulønnet arbeid. (243) Departementet kan gi forskrifter om unntak fra denne bestemmelse når det gjelder

• utdanning eller opplæring utenfor normal arbeidstid, (244)
  • utdanning eller opplæring av kortere varighet innenfor normal arbeidstid, (245)
  • deltakelse i arbeidsmarkedstiltak (2005/3-3)
  • ulønnet arbeid av hobbypreget eller sosial karakter, (246)
  • ulønnet arbeid som pålegges etter sosialtjenesteloven, (247)
  • deltakelse i introduksjonsprogram etter introduksjonsloven. (2006/3-8)

Departementet kan også gi forskrifter om hvem som regnes som deltaker i utdanning eller opplæring.

Et medlem som mottar dagpenger, kan etter søknad beholde dagpenger i inntil 9 måneder under planlegging og etablering av egen virksomhet. Departementet gir forskrifter om dagpenger til etablerere av egen virksomhet. (249)

Det kan jo også være en god idé å ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor... :)

Lindabtn sa for siden:

thx :) men jeg mener ikke å få dagpenger de dagene jeg er på skole asså :p det er jo bare to dager, Men siden jeg bare er vikar ellers er det ikke sikkert jeg får dekt alle de andre dagene med jobbing, og da er det jo greit med litt stønad :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.