Lurer på om jeg har gått meg litt vill i søtstoff-jungelen jeg..er det noen som har boka til Torkil som kan ramse opp hvilke vi kan bruke? Flytende og strø-varianter.. Jeg har lånt bort boka nemlig...og har falt litt ut - husker rett og slett ikke!
Lurer på om det ikke er enklere å liste opp hva du ikke kan innta.
I boka tror det bare sorbitol er nevnt som det søtstoffet du skal styre unna, men både xylitol og aspartam har det blitt nevnt her at man skal være forsiktig med.
Fruktose tror jeg også noen har brukt ved en feiltagelse, men det går heller ikke.
Ellers mener jeg at de fleste andre søtstoffer går an, men alt bør absolutt inntas med forsiktighet for det kan være ganske tøft mot magen.
Jeg har blitt mer sensitiv ovenfor søtstoff det siste året, det skal ikke mye til før jeg blir uvel.
Sukrin smaker da ingenting...men skal vi trekke både sukkeralkoholer og sukkerarter fra tot karbo? Blir litt sprø av alt dette. Tror å at mye av søtstoffene har dårlig effekt på forbrenningen.Det "lurer" kroppen til å tro at det det kommer sukker når det er søtt,å så spyr kroppen inn insulin for å bryte ned glukosen.Men siden kroppen ikke får sukker å ikke gjenkjenner søtstoffet så blir dette lagret som fett.Slik jeg har lært det ivetfall....non som vet?
Er det virkelig sånn at når kroppen "smaker/registrerer" søtsmaken fra ett-eller annet sukkeralkohol (sukrin, sukett, maltitol, splenda o.l.) så går insulinproduksjonen i været? Er det sånn?
Må bare kommentere.
Den eneste fordelen med Diabetes 2 er blodsukkermålern. Har målt alle mulige matva.rer, før og etter, alene og i kombinasjon, så har rimelig oversikt over hva det gjør med blodsukkeret:
Splenda: Ikke utslag, smaker bra, men ser ut som vaskepulver
Natren: Ikke utslag, smaker vaskepulver og ser ut som vaskepulver
Fruktose: Noe utslag, smaker bra og rett konsistens, (Brukes til Julaften etc)
Sukkeralkoholer: Noe utslag, kun funnet i godteri, smaker greit nok.
Sukrin: Ikke utslag, bra konsistens, smaker som sukker med isbiter.
Jeg foretrekker Splenda til alt mellom himmel og jord, og Fruktose til julaftensdessert/kake.
Glukose: Smaker bra, bra konsistens, får blodsukkeret i himmelen og meg i dørken.
Sukker (farin) Bra smak, gir stor blodsukkerstigning.
Malt (i øl) Gir en sykohøg blodsukkerstigning, En gammel Ølhund har sortert ned sortimentet til rødvin og Single Malt (kjøpte CD med Sekkepipeorkester i London)
Men nå er ikke alle helt like på det punktet her, det er der det ligger, og dette må alle finne ut av selv. Grunnen til at en del sukkeralkoholer (altså ikke sukkerarter, som helt riktig er sukker, det gjelder både vanlig rørsukker (altså det vi vanligvis kaller sukker), fruktsukker, og forskjellige sirupstyper som f.eks malt).
Grunnen til at noen kan spise så mye kunstig sukker som helst, er at det ikke taes direkte opp i tarmen, noe som gir blodsukkerstigning. Det virker som om dette ikke gjelder alle
Men uansett, jeg ser det sånn at noe av poenget med å kutte ut søtt er også å få bukt over søtsuget. Om du spiser kunstig sukker så skrur du ikke av produksjonen av f.eks dopamin (såkalt lykkehormon) i hjernen, den registrerer bare at det kommer noe søtt i kroppen og responderer likt som om det skulle være noe naturlig søtt. Kroppen ønsker å opprettholde dopaminnivået, og man opplever dermed gjerne å få kravings etter mer.
Takk runegutt for gode forklaringer:) Akkurat slik jeg og føler det med søtningene.Men alt er med måte. Har holdt meg unna alt som er søtt å er aldri søthunger mere...utrolig men sant;)
Eeeeh. Ler litt i skjegget nå. Nei, røykeslutt er ikke for alle :lol:
Poenget her er vel det at alle må selv finne ut om de tåler søtstoff for vektnedgangens skyld. Det virker som om sukkeralkoholene som i prinsippet skal gå ufordøyd gjennom kroppen tas opp i tarmen hos enkelte, i alle fall så pass mange at det er noe å bemerke seg.
En annen ting er at enkelte erstatter søtbehovet de hadde i utgangspunktet med tilsvarende mengde kunstig søtning. Hjernen reagerer likt uansett, kunstig eller ekte sukker ;)
Starta med å erstatte et hvert søtbehov med kunstig, og vel så det. Vekta ramla.
Har helt av meg selv redusert søtbehovet over tid. Dekker større del av søtbehovet ed frukt og bær.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.