Hei igjen,
Mange spørsmål som dukker opp underveis. Har vært igang med ketolysekuren i litt over en uke nå, og er i fin ketose(stixen er rosa). Spiser godt med fett(ost,cocosa,olivenolje,nøtter mm), litt grønnsaker hver dag og drikker masse vann(3-4 liter). Spiser også vitaminene som følger ketolysekuren.
Har dog ikke gått ned som mye som 1 gram den første uka, og det er vel litt uvanlig? Hva kan dette bero på? Kan det være at jeg spiser for mye? Får nok i meg 2500 - 3000 Kcal hver dag. Hovedsaklig gjennom fett(75-85 %).
Fint med litt forslag angående dette da jeg har 20 "kontor kilo" som jeg gjerne skulle hatt vekk til jul:)
Hva spiser du da? Teller du karbohydrater? Det kan fort bli for mange av dem. Hvor mye nøtter og hva slags grønnsaker spiser du? Enkelte grønnsaker har mye karbohydrater.
Hei,
Får ikke for mye karbohydrater tror jeg. Hele poenget med å telle Karbohydrater er vel at man skal påse at man ikke faller ut av ketosen, og jeg er i fin Ketose. Til informasjon så spiser jeg rundt 10 - 15 gram karbohydrater hver dag, gjennom grønnsaker som grønn salat, litt tomat, avokado og brokkoli. Spiser litt nøtter, men ikke i nærheten av det som skal til for å komme over karbogrensen. Får også litt Karbohydrater gjennom Ost og majones, men holder meg til Ridderost og dansk grædd ost som begge inneholder minimalt av karbohydrater.
Mulighens er det ost som spiller et puss her. Har tidligere lest om folk som ikke kan innta melkeprodukter hvis de skal ned i vekt. Noen som kjenner til dette?
Når du er mann skal du spise opp mot 20 gram krabohydrater hver dag. Det kan være til hinder for vektnedgang hvis du ligger under det. At de i all hovedsak skal komme fra grønnsaker vet du jo alt. Ville kutta ned på nøtter og ost samtidig som jeg ville spist mer grønnsaker og sett hva som skjer.
Kan jo og nevne at du kanskje spiser for mye. Du skal spise når du er sulten, til du er behagelig mett. Jeg vet at dette ikke er det enkleste til å begynne med. Når man jobber, så må man jo nesten spise når de andre spiser. Jeg oppdaga etterhvert, at jeg var passe mett lenge før jeg trodde. Da er det viktig å stoppe å spise.
Og så er det jo trimmen da. Får du minimum en halv time moderat trim hver dag?
Hei,
At for lite karbohydrater kan være til hinder for vektnedgang synes jeg er litt merkelig. Så lenge som vi går på et kosthold som er basert på fett så burde vi strengt tatt ikke trenge karbohydrater i det hele tatt. Kun fett og proteiner.. Så lenge man er i Ketose og får i seg nok fett så skal vel det strengt tatt være nok? eller tar jeg helt feil?
Ost kommer jeg til å kutte vekk igjen(tror det er med på å påvirke humøret mitt også), samt at jeg skal legge til litt grønnsager i hverdagen for å se hva som skjer:)
Dette vil medføre at fettdelen i mitt kosthold i all hovedsak vil komme fra olivenolje, majones, cocosa, fiskeolje, avokado og litt nøtter(spiser kun i salat). Skulle vel være greit det:)
Jeg tror nok at jeg kan spise litt mindre. Er nok ikke helt bevisst på metthetsfølelsen min ennå, og ikke på sultfølelsen heller. Etter en del år med stressende arbeidsliv er min erfaring at man desverre blir mindre sensetiv til slikt. Må nok jobbe litt med å bli kjent med denne igjen....
Mosjon får jeg nok av..Går relativt mye i hverdangen, og trener andre ting på kveldstid. Kjenner jo at forbrenninga er godt i gang. Er varm og god + at jeg blir kjempevarm nå og da:) Kjennes nesten ut som om man har feber, men dette er en del mer behagelig:)
Jeg skal ikke krangle med deg. Men jeg har sett svar fra mannen bak Ketolysekuren, Dr. Andersen på lignende spørsmål der han anbefaler å ikke komme under 15 gram for kvinner og 20 gram for menn. Ikke vet jeg hvorfor, men det blir nå sagt.
Hmmmmm..bra å få belyst dette.. Har lest igjennom noen tråder å sett det samme. På en annen side så har jeg også sett andre svar som mener at karbohydrater er tull. Eneste muligheten er vel uansett å prøve seg frem:)
Grunnen for at vi bør ha karbohydrater gjennom å spise grønnsaker er at vi må ha fiber å vitaminer/mineraler....(les økologisk) ellers så bruk mye av omega 3 fra fisk og udo`s choice fra planteriket.
2500 - 3000kcal er ganske passe for en moderat aktiv person med rundt 80-85kg mager kroppsmasse (ikke total kroppsvekt). Hvis du ligger i det området så er det ikke grunnen til manglende vekttap. Men jeg syns det er merkelig at du ikke har gått ned noe, for du burde ha mistet noen liter vann uansett.
Og, bare for å gjenta en god ting; spis grønnsaker. They're good for you.
Hei,
Ja det er litt rart ikke sant. Veide meg i dag igjen, og fant ut at vektnålen fortsatt ikke har rikket seg så mye som en millimeter:( Er litt i villrede her nå. Spiser tross alt ganske godt, er i ketose, drikker bra med vann, får i meg vitaminer mm.
Drikker litt kaffe(1-2 kopper) i hverdagen, og funderer på å kutte ut dette for å se om det kan påvirke noe. Kutter også ut alt av melkeprodukter en stund. Da blir det olivenolje, cocosa,udo's choice og avocado som står for fett delen.. kan jo funke det og...
Uansett så er ihvertfall formen god. Blodsukkeret er stabilt, og jeg behøver ikke spise hele tiden slik som jeg måtte på mitt "vanlige" kosthold.
man kan spise laaaangt mer enn 20 gram karber om dagen og være i ketose, MEN det betyr ikke at man går ned fordet.
Poenget med karbene er at kroppen skal få næringsstoffene den trenger for å drive denne prosessen best mulig vidre. Noen trenger det, noen trenger det ikke=)
Et lite tips er å kanskje legge fra seg den "detta kan jeg" holdningen og høre på råd du får=) Folk flest her som gir råd har holdt på med dette en stund:)
Ellers så ser det jo ut som at du gjør det meste rett og er kjempeflink, så det løsner nok snart!
lykke til.
Du har vel lest den klistrede tråden om stagnasjon i vekttap? forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5043
Der står det bl.a.:
"Du er ikke helt alene, når det gjelder problemer med stagnasjon i vekttapet, enkelte opplever det. Jeg har analysert kosten til disse og ser, at det jevnt over er svært lite grønnsaker/salater i kosten, og at den moderate mosjon lider i tidsklemma. Ketose er en kostbar forbrenning, som krever hundreder forskjellige enzymer i kroppen for å fungere. Disse enzymer utgjør den kjemiske " fabrikk" som skaffer oss ketoner fra kroppsfettet. De fleste enzymer inneholder mineraler eller er avhengige av vitaminer for å fungere. Det ser ut som om det er viktig med en variert blanding av grønnsaker for å skaffe seg alle slike vitaminer og mineraler."
Ellers tror jeg det er flere (meg selv inkludert) som ikke opplever det forventede dramatiske vekttapet på ketolysekuren. Det gjelder å prøve seg frem, som du har vært inne på, og finne ut av hvordan de ulike matsortene virker på en selv. En må være tålmodig og holde ut, så løsner det nok etterhvert. Men det er nok lurt å innstille seg på at det kan ta tid …
2500 til 3000 kan faktisk være i meste laget for å gå ned i vekt. Tror jeg ville lagt meg på maks 2200. Jeg har 40 kg for mye - minst - og fullammet så da skulle jeg bruke ca. 2800 per dag.. jeg spiste og spiste..bare lovlig mat, men gikk saaaaakte ned. Så begynte jeg å regne på det og så at jeg ofte var oppi over 2800.. Jeg hadde ikke magemål. Egg og bacon med ost er veeeldig godt. Spiste baconcrisp flere kvelder i uka. Jeg fortsatte rett og slet som før: spiste foran tv på kvelden.. nøtter, baconcrisp..osteskiver.. sov. Det gikk ikke.. Så jeg måtte telle og da gikk det bedre. Men så hadde kolestrolet mitt steget fra 6 til 7.7 på tre måneder - så nå lever jeg mer fedonaktig. Mer fiber og mindre dyre og melkefett. Håper selvsagt at verdiene neste gang er lavere.
Men jeg må fortsatt passe meg for kveldsspising.. det er min akilleshæl :D
Hehe... Er ikke så nærtagen så det går fint:) Når det kommer til mine innskytelser angående karbohydrater så henter jeg disse fra blant annet andre tråder i dette forumet. Er nok ikke mine egne meninger ennå. Prøver bare å forstå hva neste grep bør være jeg:)
Bra tråd:) Det er vel bare å fortsette videre som gjelder hær:) Ser at det henvises til de som opplever vektstagnasjon, men jeg har jo ikke en gang kommet igang ennå..Har dog lagt til en del mer grønnsaker i kosten de siste dagene, og funderer også på om jeg skal legge inn litt grønnsaker i frokosten også. Får prøve alt for å få best mulig effekt:)
Formen er fin, sulten er borte og blodsukkereret er meget stabilt.Ingen humørsvingninger og svært få mageproblemer...
Som sagt så er det bare vekta igjen, men jeg regner med at den kommer.
Stresser svært lite nå.. Stresset mye før og dette har nok vært medvirkende til vektoppgangen min de siste årene. Nå som jeg også merker "den balanserene" virkningen av et ketogent kosthold vil jeg nok tørre påstå at jeg er ikke blir stresset så lett..Virker som om mye av stresset for min del kommer av blodsukkersvingninger og ubehag i forbindelse med matinntak...
Å finne ut om en er insulinresistent finner man ut ved å måle noe som kalles c-peptid ved hjelp av en blodprøve. Men det ville nok kanskje vært mest hensiktsmessig før du startet på ketolysekuren.
Men, indikasjoner på mulig insulinresistens kan være at en legger fort på seg av karbohydratrik mat ( brød,pasta,ris osv) og har blodsukkersvingninger. Kan bl.a også bli veldig trøtt etter å ha spist karbohydratrik mat - og blir også veldig fort sulten etter et måltid. Men, kun blodprøve kan sikkert fastslå insulinresistens.
Bruker du noen medisiner? Enkelte kan hemme vektenedgang. Uansett tror jeg det er bra at du har lagt på litt grønnsaker. Det du kan få av vitaminer og mineraler i naturlig form er bedre enn piller tror nå jeg. Tror likevel at det er fornuftig med vitamintabletter, men det må være som et supplement og ikke som eneste kilde. :)
Hmmm. Jeg legger veldig lett på meg, og har før jeg startet på ketolysekuren hatt veldig store humør og blodsukkersvingninger pga av mat. Da spesielt av brød,pasta++++ Var sulten hele tiden og veeeeldig slapp etter et måltid. Dette har jeg ikke merket noe til etter dag 3 på ketolyse kuren. Kroppen er lett og blodsukkereret er som sagt "rock stable"...
Er de en hindring for vektnedgang om man er insulin resistent?
Ingen medisiner, bare vitaminer:) Har nå startet en prøveperiode der jeg spiser grønt til alle dagens måltider. Spicer opp med Udo's choice på salaten og en klunk fiskeolje i ny og ne...
Dette kommer nok til å gå veien til slutt:) Uansett så er den psykiske og fysiske formen allerede mye bedre, og det er verdt mer en 20 kilo:) Kan ikke en gang forestille meg hvordan dette kommer til å føles om noen månder:)
Ja,ja...Vurderer å legge opp nå altså.. er vel inne i uke 5 og fortsatt ikke gått ned 1 gram. I dag viste vekta akkurat det samme som før jeg startet.
Jeg er i ketose, spiser nok grønnsaker og salat, spiser masse fett(men ikke for mye tror jeg. Har justert litt opp og ned), spiser vitaminene mine, drikker ikke alkohol, har kuttet ut melk og ost(blir veeeeldig dårlig av dette), går turer mm
Blodsukkeret er stabilt(hæææærlig) og jeg er ikke sulten lenger, men det virker som om forbrenninga ikke kickstarter ordentlig.
Sikker på det ikke er noe galt med vekta di? :) Men altså, mer seriøst: måler du deg? Sånn at du kan se om du har gått ned i centimeter?
Det står vel noe i Ketolyse-boka om litt sånn smådrastiske tiltak for å virkelig få opp fettforbrenningen, type "1000 kalorier om dagen og nesten bare fra fett"-opplegg (husker ikke helt nøyaktig hva det går ut på) - har du prøvd dette? Må jo være veldig frustrerende å ikke gå ned noe :( Kanskje en PM til Torkil kan være lurt? Han er jo eksperten over alle eksperter, og har sikkert forslag til tiltak :)
Jeg har noe av det samme som deg. Men jeg går til og med opp i vekt. Til tross for 1500 kalorier, har et målt tomgangskaloriforbruk som aldri har vært målt lavere enn 1890 kalorier, stabil ketose, trener, tar alle tilskuddene, spiser grønt, drikker vann osv.
Men - jeg har en del stress pga en rettssak jeg skal i gang med så jeg regner med at det er derfor. Men det sliter på humøret ja... Dét strenge regimet - også går vekta opp og ikke ned...
Sendte pm til torkil før i dag - hvis jeg får svar så kan jeg legge det her. Hvis du finner en genial løsning så tar jeg gjeeeerne imot en pm...
Litt seint svar fra meg men ---
Slik jeg har forstått det kan det ta tid før vektnedgangen begynner - kroppen må kvitte seg med alt sukkeret som er i blodet først.
Jeg tror jeg vil anbefale deg å oppsøke en lege (- feks "en eurodiet" lege)
Dessuten ville jeg ha fått tatt noen blodprøver for å få sjekket deg ifht bla tyroksin og denslags.
Da har jeg fått pm fra sjefen. Jeg skal la være å tenke vektnedgang noen uker og bare spise riktig så får vi se om det løsner igjen etterhvert. Så da gjør jeg det... :smile:
Det er jo det jeg har tenkt å gjøre videre uansett. Jeg har ikke tenkt å spise så mye karbohydrater lenger jeg.
Det skal bli spennende å følge deg, Lars'ern. Jeg har holdt på en uke og skal veie meg på mandag. Jeg gruer. . . Jeg håper ikke jeg opplever det samme som deg, - men 'de' sier at dette ver så individuelt, men før eller senere.... Lykke til !
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.