< Tilbake til oversikten

Kokosnøtt-mel, noen som har prøvd?

Iset sa for siden:

Kokosnøttmel. Noen som har prøvd? Dette høres jo helt fantastisk ut, kan visst erstatte hvetemel i nær sagt hva som helst, og det virker ikke som om det har noen utpreget kokossmak heller? Jeg ble ledet til den siden fra en amerikansk blogg, der bloggeren skrev at han aldri hadde funnet igjen noen god erstatning for sin mors brownies, før han fant dette melet. Da ble browniesene som ordentlige brownies, og han/hun hadde også laget pizza med dette melet som smakte omtrent som vanlig pizza.

Interesting ...

Hannehk sa for siden:

Fantastisk! Dette vil jeg prøve....... så jeg lurer på det samme som deg :D

Pearl sa for siden:

Får man kjøpt dette noe sted her hjemme?

Trolljenta sa for siden:

Jeg var på jakt etter kokosnøttmel i Oslo etter å ha lest et eller annet sted på denne siden: bradager.net/ at det skal være mulig å få tak i det i Oslo, men fant det dessverre aldri.

Hvis noen bestemmer seg for å bestille, så si ifra hvor fra. Har egentlig planlagt å bestille det lenge, men var så dyr porto der jeg skulle bestille fra sist at det var bare å glemme.

Alkazelters sa for siden:

Stilig næringsinnhold i den. Den inneholder totalt 131.8 (fiber, protein, karbohydrater og fett) Gram pr. 100 gram. Dette får meg til å lure på om Fiberet er medregnet i Antall karbohydrater.. Hvis så ikke er tilfellet, vil jeg si at karbohydratinnholdet er i høyeste laget til at nyheten er fantastisk. Når det er sagt tror jeg at vi kan trekke fra fiberinnholdet på totalinnholdet av karbohydrater... Kunne vært kjekt å finne ut.

isabella sa for siden:

Fant flg. om kokos mel:

Coconut Flour
It has around sixteen grams of carbs with almost eleven of those grams being fiber, giving a net carb count of between five and six. It's also hypoallergenic and gluten free.

En annen side viste omtrent det samme:
For example, coconut flour has 16 grams of carbohydrates per cup, with about 11 grams coming from fiber. That makes the net carbohydrate count for a cup of coconut flour around 5 carbs.
I USA har de innført en målekopp (cup). Denne brukes i alle oppskrifter fra der. Tilsvarer ca 2,4 dl. Så i de oppskrifter der dette står brukes det dette målet.

Det finnes endel oppskrifter på brød og kaker, både kokosmel i tillegg til annen mel eller en kan bruke ren kokosmel, men da må en tilsette ett egg pr ounce (lurer på om ikke det er ca 30 gram).

*Marianne sa for siden:

Men det er jo utrolig dyrt da!
Er jo samme som når jeg så på soyaprotein som kosta 300kr for 2 kg, dette er 150kr for 1kg. Kjøper dere virkelig dette for å kjøpe brød og pizza?
Har dere råd til så dyr "kos"?
Selv om jeg synes det virker spennende, og hadde vært morsomt å prøve... :)

StineK sa for siden:

Jeg er veldig glad i kokos :D

Ingen som har prøvt enda?

Iset sa for siden:

Man bruker jo stort sett ikke de samme mengdene som ved vanlig bakst da. Til vanlig brød bruker jeg feks. 1 kg mel, til lavkarbobrød går det kanskje 2-3 dl soyaprotein, ofte mindre. Og man spiser mindre av det enn vanlig brød, samt at man kanskje ikke gir det samme brødet til hele familien.

MissOppfattet :-) sa for siden:

Jippi jeg har også stusset over pris på kokosmel men prøvde meg på den lokale indiskebutikken på Grorud og der har de 1 kilos poser til 34.90 :-D
6.4 karbs pr 100 gr er jo nydelig da :-D

lille.ellevill sa for siden:

Hva heter den butikken? :D adresse?

Yonah sa for siden:

Denne tråden er 4 år gammel, det er en stor ulighet for at MissOppfattet ikke svarer. Hun har et innlegg og har sannsynligvis ikke vært her siden den dagen hun skrev innlegget.

Jeg syne ikke det er så veldig dyrt å kjøpe på helsekost( bare pass på å ikke kjøpe kokosmasse da, for på dansk heter den kokosmel), en pose varer jo i en halv evighet. Jeg kjøpte vel en pose i sommer, har igjen mye.

Photobscura sa for siden:

Jeg går ut fra at du bor i Oslo?! Alle Sunkoster jeg har vært innom selger kokosmel. :)

Cyan sa for siden:

Forøvrig ligger innvandrerbutikken på Grorud ved t-baneinngangen ;) Men dette var jo i 2009, så ikke sikkert de selger så billig kokosmel fortsatt :)

nellie sa for siden:

Kokosmel er vel den minst fantastiske melerstatningen som finnes.. Synes jeg.:p

Photobscura sa for siden:

Jeg er enig når det kommer til søtbakst. Blir rett og slett litt for kvalmende. Men i salte ting funker det, overraskende nok, veldig bra. :p

lille.ellevill sa for siden:

Okei :) hahaha, jeg så ikke på datoen på denne tråden. jaja ;) håper det er like billig der nå

Rin sa for siden:

Hei - jeg tror du må være forberedt på at det kokosmelet som selges på sånne sjapper ikke er det samme som kokosmelet som kommer fra helsekost. Det man finner på innvandrersjappene er malt kokosmasse, om jeg ikke husker helt feil - så det har ganske andre bakeegenskaper enn det "ekte" kokosmelet. Jeg ville kjøpt på helsekost, altså - og det er virkelig superdrøyt i bruk, så prisen er ikke så gal, alt i alt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.