< Tilbake til oversikten

Fort gjort å gå ut av ketose?

K`s choice sa for siden:

Må det en stor softis til eller kan man gå ut av ketosen bare ved å spise feks 25 g. karbo en dag?

Lindabtn sa for siden:

noen tåler karber dårligere enn andre. Noen kan spise helt opp til 40-50 karber og fortsatt være i ketose. Mens andre må holde seg ganske lavt for å ikke falle ut. men det har ikke noe å si hva du spiser, spiser du en is faller du nok ut (+ mat resten av dagen), men du faller også ut om du spiser masse karber i lovlig form :)

Fungirl sa for siden:

Signerer Linda jeg, og dette må man nesten teste litt selv siden det er så veldig individuelt.
Tenk om det bare var en fasit på dett :) drømme

K`s choice sa for siden:

Hm okei :) Jeg har blitt så redd for å gå ut av ketose etter at du sa at det er vanskeligere å komme inn igjen for hver sprekk! HAr ikke hatt noen sprekk, men er bekymret fordi jeg ikke veier maten ENNÅ. Er syk idag :( så jeg får ikke dratt for å kjøpe i dag heller. Men imorra håper jeg det blir.

Men - jeg regner med jeg holder meg inne i ketosen siden jeg har gjort det så langt! Det at det er vanskeligere å komme inn etter en sprekk gjør at terskelen for å sprekke er høyere :) Det er bra.

Har gått ned 4 kg siden forrige søndag nå, og er godt fornøyd :D Og så er det veldig fint å ha dere snille damene her på forumet <3

Adaware sa for siden:

Er det bevist at det ar vanskeligere og komme inn i ketose etter en sprekk?
Er jo flere idrettsutøvere og hobby atleter som har et kosthold hvor man har perioder i ketose og perioder meg oppkarbing vel?

Tone-G sa for siden:

Foreløpig har ikke jeg hatt problemer med å komme i ketose etter en sprekk. Etter et døgn på lavkarbo er jeg igang.. Men jeg får jo fysiske problemer da, vondt i hodet, nattsvetting, verking i ledd osv når jeg kutter ut karbene igjen.. Så det er ikke verdt å sprekke ;)

Lindabtn sa for siden:

Jeg har veldig problemer med å komme inn etter så mange sprekker som jeg har hatt. i en periode var det en liten sprekk hver helg og da tok det nesten en dag mer for hver gang.....

genosha sa for siden:

Heisann, er ny her og føler meg frem i dette med ketolyse osv. Har kjørt eindel lavkarbo før med godt resultat men no skal eg ned dei etterlengta ti kiloane. Rydda i klesskapet i går og det var nedslåande! Virkar som eit kjempeforum dette her. Mitt problem er helgene, der har eg ein stygg tendens til å skjære ut! Er det flir som slit med dette? No er det torsdag og eg har ENDA ikkje utslag på stixen...

Lindabtn sa for siden:

Jepp, så absolutt.... Helgene er suuuuper vanskelige synes jeg. Må gjøre noe hele tiden for å ikke tenke på snop og potetgull :p Men det beste trikset er faktisk bare å ha MYE god mat i kjøleskapet. Er jo bedre med mat enn med snop :) Eller som jeg pleier å gjøre: pusse tennene å gå og legge meg :p

nellie sa for siden:

ei venninne av meg spiste soft is og falt ikke ut av ketose. Så veeeeldig individuelt ja. Sukker er jo uansett ikke noe å satse på.

Fungirl sa for siden:

Sliter også endel med helgene, har tid til å tenke på alt da vettu :)
Så gjør som Linda, pleier å gjøre på noe hele tida og hvis jeg absolutt sitter i stua og glor på tven så har eg dataen på fanget og er her inne.
Nå begynner håndballsesongen igjen for min del, er trener, og da kommer hver kveld hele uka + helgene til å gå unna med det så da slipper jeg forhåpentligvis å bruke tid på å tenke på snop og div andre herligheter :)

Magga Dutti sa for siden:

Prøv å lag en liste over alternativene vi kan spise i helgene. Og ha for guds skyld ikke potetgull og sjokolade i huset. Da er det mye lettere å havne på den.
Baconcrisp er jo et kurant alternativ, bringebær med fløte eller litt lett-is med bær.
Sørg for å spise middag litt sent på ettermiddagen på fredag og lørdag, så er du mett når du setter deg til i sofaen for å se tv.

Lindabtn sa for siden:

Maaaaasse karber :p

10,3 g karbohydrater pr. 100 gram. Så hvis man tar knappe 100 gram burde det kunne gå på en lørdagskveld hvis alternativet er sjokolade og potetgull.

Lindabtn sa for siden:

ja sant det :) Alt er jo bedre enn sjokkis og potetgull. Men da tror jeg heller jeg ville gått for noen nøtter jeg :) Hadde ALDRI klart å holde meg til 100 gr is :p

Nei, det er jo bare å erte opp magen.

hvolga sa for siden:

Heisann.... Er det noen som vet om en god erstatning for tyggis? Mannen her i huset ble ikke blid når han fikk høre at han ikke fikk spise noe mer av det nei... Hørte noe om at man kan spise lakerol, og ifa, kan noen bekrefte dette?

Gracella sa for siden:

Store, sukkerfrie IFA kan man i alle fall spise :).
Sukkerfrie Meller-drops (Narvesen) er også gode...

Jeg har også spist litt av de Extra-dropsene som er søtet med xylitol og de er gode (og litt uvanlige) i smak. MEN: jeg har ikke lest på baksiden av esken, så jeg er ikke sikker på om den også kan inneholde sorbitol (som jo er fy-fy).

Du kan jo ha i bakhodet at kunstig sukker kan virke stagnerende på vekten selv om man er i ketose. I begynnelsen av kuren kan det derfor være lurt å ikke spise mye av det.

Nille sa for siden:

Å erstatte sukker med kusntig søtstoff og spise like mye snop er ikke særlig lurt. For det første venner man seg aldri av med søtsmak, men erstatter bare en "avhengighet" med en annen og flere og flere reagerer på kusntig søtstoff. Enten i form av magesmerter eller i form a manglende vektnedgang. Kunstig søtstoff er KUNSTIG og kan aldri bli sunt !

Men en tyggi i ny & ne gjør ikke skade....

hvolga sa for siden:

Takk for svar....

valleygirl sa for siden:

Du mener vel baconsvor, ikke crisp? eller er crisp ok også?

Fungirl sa for siden:

Baconkrisp fra Kims som de blant annet har på mega har 0 karbs pr 100 gr. Er denne jeg har spist, litt lei den nå men :)

Men de posene med store Ifa som alle snakker om er greit å spise. De inneholder jo masse karbohydrater. Er det ikke 35 pr. pose eller noe.

Fungirl sa for siden:

må trekke fra sukkeralkoholene og da er det mindre enn 0.2 pr pose :)

Åh. De sukkeralkoholgreiene har jeg visst null peiling på. Er det mer jeg kan spise da?

Fungirl sa for siden:

Vel har ikke akkurat sondert terrenget ang gotteri for jeg har det bare så utrolig flott uten :)
Kan kanskje anbefale deg følgende sider som du kan sjekke ut, der har de gotteri helt uten karbs :)
www.dialife.dk
www.lavkarbocafe.no
www.lavkarbopikene.no

Håper dette er til hjelp :)

Tusen takk.
Ja, jeg har ikke hatt behov for noe enda jeg heller, men det er jo greit å vite hvis man blir desperat en dag.

Fungirl sa for siden:

Ja er igrunn veldig greit. Har prøvd dialife.dk jeg da. Kjøpte drops og karameller. Pluss lavkarbo pitabrød og lavkarbo tortillalefser(mama lupes)

scartz sa for siden:

Noen som har lyst til å dele symptomer med ang det å dette UT av ketose? Jeg blir ofte dårlig i magen og oppblåst, men jeg er usikker om det er pga at jeg faller ut av ketose..

Bulldog sa for siden:

Man bør egentlig ikke merke det i det hele tatt, forutsatt at man ikke har en betydelig blodsukkerstigning med påfølgende blodsukkerfall.

Aryana sa for siden:

Jeg kjøper av og til sjokolade fra sukkerfritt, de har mange forskjellige men
jeg syns mørk sjokolade smaker best! Kun 2 karbs per 100 gr kan kjøpes på Ica
eller [url]www.sukkerfritt.no[/url]

Flisa sa for siden:

Jeg blir oppblåst og dårlig i magen når jeg havner "frivillig/ufrivillig" ut av ketose. Merker det også på andre områder. Jeg får utrolig vondt i hodet! Blir trøttere :mad:

Jeg tror dette er fordi jeg faller ut av ketose.

scartz sa for siden:

Ja det er det jeg også har opplevd! Evig mye luft i magen, vond i hodet, og ALTFOR mange do-turer.. Men jeg vet liksom ikke om det er pga at jeg faller ut av ketose. Derfor jeg lurte på hvordan andre opplever det.

Insyga sa for siden:

hei hei.
Jeg fikk helt hetta da jeg leste at man ødelegger effekten av ketose for hver gang man sprekker, så man forbrenner dårligere for hveer gang.
Finner ikke noe mer fakta om det. Noen fler som vet at det stemmer av erfaring??
Ellers merker jeg null forandring av å falle ut av ketose, det eneste jeg ser det på er sticksen. Synes ikke at jeg gjør noe annet enn å telle karber, hvis jeg skal bli livredd for å falle ut av ketose, og vite at forbrenningen min allerede er litt ødelagt, så dropper jeg lavkarbo, for jeg orker ikke flere hysteri-kurer. Jeg trenger en livsstil som gjør jeg kan skeie ut/går på en smell fire ganger i året, uten at jeg ødelegger alt for alltid. Om det forsinker nedgangen med en uke for hver utskeielse, eller om jeg legger på meg en kg for hver gang, så er det greit, men om det nedsetter forbrenningen min for alltid, så takker jeg for meg.

Ueland sa for siden:

Har du noen kilder som tilsier at forbrenningen er ødelagt for alltid? høres litt rart ut :)

langaard sa for siden:

Tror veldig mange med fordel kunne kuttet ut stixene! Kroppen ordner selv, om vi bare gir den mulighet! Stix=stress=vektstagnasjon for de som skal ned i vekt!

Insyga sa for siden:

Var jeg som fikk intrykk av det av denne tråden, ble så forvirret bare, men har roa ned egga siden da..
Bør roe ned på sticksa ja, hadde ikke trodd at 30 karber var så krise uten dem, selv om jeg ville jo ikke spist så mange karber pr dag uansett. Takk for svar :)

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46054

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.