< Tilbake til oversikten

Er det noen journalister her?

Alyssa sa for siden:

Kanskje til og med helsejournalister?

Jeg har lurt lenge på å gå ut i aviser med "en sak", hvis jeg da finner noen som vil skrive om meg. Men jeg vet ikke hvordan jeg går fram, og ikke har jeg særlig mye krefter igjen til å gjøre det heller.
Derfor spør jeg her.
Og hender det at det hjelper å få "saken sin" ut i media, når man ikke på harde livet når fram i helsevesenet?

nattfrue sa for siden:

Vel, jeg er forhenværende journalist, i alle fall. Kan jo prøve å svare :)

Jeg vet ikke hvor du bor, men det enkleste når man vil ut i media med noe, er gjerne å kontakte en lokalavis. (Sier dette på generelt grunnlag, jeg vet ikke hva saken gjelder konkret.) Ring dem, be om å få snakke med en journalist og forklar i korte trekk hva saken din er. Du kan også sende mail, selvsagt. Lokal-TV kan også være interessant.

Det hjelper å ha dokumentasjon på det du har opplevd, da blir det lettere for journalisten å "ta saken" og konfrontere motparten med påstandene. Vær så konkret og sammenfattet som mulig når du presenterer saken din i begynnelsen - da er det lettere som journalist å forstå om det er noe å hente i den.

Du må være forberedt på å bli avbildet og sitert (husk å be om å få lese gjennom saken før de trykker den, dette har du rett på). Er det en riktig "skandalesak", kan den også bli plukket opp av riksmedier. Det kan føre til et fokus på deg som person som kan være tøffere enn du har regnet med (jeg sier ikke dette for å ta fra deg lysten, men det er bare et faktum at de færreste er forberedt på hva det innebærer å være avbildet over hele forsiden av VG).

Det har jo hendt ved mer enn én anledning at mediekjør har fått myndigheter av ymse slag til å ta seg sammen og ordne opp i ting, men det er ingen garanti for at det vil skje, dessverre.

Ønsker deg lykke til, uansett hva du velger å gjøre :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.