< Tilbake til oversikten

Er Bremykt smør eller margarin?

Iset sa for siden:

Bremykt er vel 70 % smør og 30 % olje? Men Fjordland kaller det en margarin her:

www.fjordland.no/fjordland/page?id=5

Så da er jo Bremykt altså en margarin? Margarin er jo laget av oljer, og det er jo 30 % olje i denne. Men siden det er smør også, burde det ikke hete noe annet, smørgarin eller noe? :p

Karin sa for siden:

Her i huset har det faktisk alltid gått under navnet smørgarin!

Iset sa for siden:

Haha tøft. Men det går altså under margarin og bør unngås? Ikke noe problem for meg altså, jeg bruker alltid ekte smør, men har jo sett her på forumet at mange heller bruker Bremykt fordi det jo er smør i det. Oljen er vel ikke akkurat så sunn, varmebehandlet og alt?

luringen sa for siden:

hm. Sikkert bedre enn breletten alle vil ha hjemme hos oss...kanskje jeg kan snikinnføre smørgarin?

Tuppen sa for siden:

godt spørsmål dette iset! jeg er avhengig av ekte smør- men dette var et himla godt spørsmål!!! fikk meg til å tenke litt :lol:

energibunten sa for siden:

jeg tror, men vet ikke, at bremykt rett og slett bare er ekte smør hvor man blander i raps-olje og ikke gjør særlig mye mer. Jeg tror det ikke trengs noen herdingsprosess og da er isåfall bremykt helt OK. Margarin i den forstand at det ikke kan kalles for ekte smør. Jeg håper det er slik for jeg bruker endel av det....
Regnet ut om man tar 70% rent smør og blander med 30% rapsolje. Da får man en blanding med ca 48% mettet fett. 48% av 80g (det er bare 80 g fett pr 100g i smør) blir omtrent akkurat like mye mettet fett som bremykt. Altså innholdet av mettet fett er ikke endret (transfett går som mettet). Havner rimelig rett ift enumettet også.
Så gitt at rapsoljen er av god kvalitet så er bremykt i mitt hode rimelig safe

Enjoy life sa for siden:

Har gått å trodd at Bremykt var fyfy, så jeg sjekket opp på hjemmesiden deres.
Her er innholdsfotegnelsen
Fløte, rapsolje, salt, melkesyrekultur, vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)
Næringsinnhold pr. 100 gramEnergi3068 kj 746 kcal Protein1 g Karbohydrat1 g Fett82 g Salt1,3 g Mettet fett35 g En-umettet fett32 g Fler-umettet fett10 g Nettovekt250 g

Altså slående lik Tine Smör:
fløte, koksalt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol)

Tror jammen vi kan skrive Bremykt på tillatt-listen vår ;)

Iset sa for siden:

Nja, oljen er vel ganske herdet, er den ikke? Den kan nok være på ja-listen, men problemet er oljen. Jeg ville mye heller brukt smør, det er renere og sunnere. Og mye bedre, jeg synes Bremykt er en smule uappetittelig.

Men jeg synes egentlig ikke den kan kalles en margarin? Burde den ikke ha et annet navn? Det er jo en blanding av SMØR og olje.

Aline sa for siden:

Men kaller de ikke oljen "vegetabilsk" eller noe når den er herdet?
håpe

Karin sa for siden:

Vettikke jeg. Men jeg vet i alle fall at jeg bruker SMØR - du vet, det der - når jeg kan. Så, hvis jeg f eks er på et hotell eller noe der de ikke har det jeg vil ha, tar jeg SMØRGARIN. Sorry, BREMYKT. Hvis de har det. Hvis det eneste alternativet er noe som er litt "dodgy", spiser jeg heller noe annet som jeg vet jeg kan spise.

Men det handler om hvorvidt det er Brelett eller sånne andre greier!

Bremykt er for meg en sånn nesten-greie - og om vi ikke har annet, er det jo det vi skal gjøre!

Så hurra eller god natt eller noe sånt, om man vil.

Eirian sa for siden:

Det er margarin. Blandingsprodukt. Det er ikke rent, 100 % smør, som jo er det eneste som faktisk er smør.
Altså kaller de det margarin fordi det er det eneste rette, da det er det det er.

Iset sa for siden:

Men det blir allikevel litt feil synes jeg? For det er jo 70 % SMØR i den ... Smør kan den jo ikke kalles, men margarin? Nei jeg vet ikke.

Eirian sa for siden:

Hvorfor ikke?
I min bok er det utelukkende margarin, den går jo under selve definisjonen på margarin da.

Iset sa for siden:

Nja, jeg ser på margarin som et produkt laget utelukkende av vegetabilske oljer. Dette inneholder jo 70 % smør, det er det som skurrer litt hos meg.

Eirian sa for siden:

:geip:

Jeg forholder meg nok mer til ordboken enn deg i definisjonen av margarin/smør, def. på margarin;

Smør;

Fra ordboksøket på dokpro.uio.no.
Bremykt har ulike fettstoffer i seg, og er margarin.
Smør er smør. Verre er det ikke.

Iset sa for siden:

Hehe du har jo rett, men jeg synes allikevel det skurrer litt siden det inneholder så mye som 70 % smør. Nei jeg vet ikke.

Enjoy life sa for siden:

Jeg spurte like gjerne leverandøren jeg og de sendte forespørselen videre til leverandøren av rapsoljen. Her er svaret:
Our rapeseed oil is warm pressed. We use only fysical pressing and mild
temperatures. When using mild temperatures during pressing we get all
important natural ingredients (plant sterols, vitamines,plant fenols etc)
of the seed to the oil. Refining is done with steam and in this proses
there is no oxygen involving that means that the oil is not burned in any
kind. Refining takes a way of the oil components that affect negatively to taste, colour and quality.

Så dette er en mao en raffinert olje. :cool:

Eirian sa for siden:

Desto større grunn til å sky Bremykt som pesten.

Huldr sa for siden:

Kall meg en krakk, men hvis dette stemmer er jeg positivt overrasket, jeg :o

Cocosa til steking er jo raffinert den også. Bare ikke på en måte som gjør den usunn. Synes det må være greit å fjerne smaksstoffer etc. hvis det har en funksjon. Men det er selvsagt best å spise mest av de ekte varene.

Karin sa for siden:

Og HELT på siden av saken: Her fikk jammen engelsklæreren i meg lyst til å ta rødpenna fatt! Nesten som å lese engelskspråklige bruksanvisninger på ting som er laget i Japan. . . Men det må visst inn i en annen tråd. :D

Huldr sa for siden:

Hehe, men det påvirker jo troverdigheten i budskapet også, føler jeg, så det er på en måte relevant å ta det opp :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.