Cho sa for siden:
...................
Cho sa for siden:
...................
Lava sa for siden:
Så vanskelig! :lol:
ailicec sa for siden:
Drageløperen er spennende,fin og grusom på en gang:snill:
Elastica sa for siden:
1 bok!? Jeg klarer ikke velge en bok tror jeg. Det er jo så mange!
Jeg tror kanskje Ringenes Herre vinner. Fantastisk bok. Fantastisk univers å fortape seg i. :-)
Anne sa for siden:
Umulig å si for meg...men skal jeg velge en samtidsroman som jeg fortsatt både husker, "ser" og "lukter"...så må det bli "Balansekunst" av Rohinton Misty(tror det skrives sånn:o) En utrolig beskrivelse av Indiske forhold...Både om enkeltmennesker og hele samfunnet. Nød og samhold. Overlevelseskunst....eller Balansekunst som boken jo heter.
Pearl sa for siden:
Jeg har blitt veldig fascinert av serien om Ayla av Jean Mauel. Den første boken i en serie på 5 til nå heter "Hulebjørnens Klan" og handler om en Cro Magnon jente som ble adoptert av neandertalere og vokser opp som en av den. Historien foregår for ca. 35000 år siden. Forfatteren har i stor grad vært tro til historien så langt vi kjenner den, men selvfølgelig: mye god diktning bærer fortellingen. :)
luringen sa for siden:
åh....Siderhusreglene (John irving)? Eller Veien til verdens ende(Sigurd Hoel)
Lindabtn sa for siden:
Hmm.... ja dette var vanskelig. Men den boken jeg har lest flest ganger er American Psycho av Bret Easton Ellis, den utrolig bra og veeeldig grotesk!!!
Ellers synes jeg Dan Brown sine bøker er utrolig bra. Med da kanskje kjisjeboken Davinci kode :rolleyes:
nattfrue sa for siden:
«Nullpluss» av Gert Nygårdshaug, eller eventuelt den utvidede versjonen «Nullpluss pluss» som kom for et par år siden. Aldri lest så mye om kvantefysikk i et skjønnlitterært verk, og da jeg leste den første gang tidlig på 90-tallet, endret den hele min oppfatning av litteratur. Handler kort og godt om en mann som spiser opp seg selv.
Lindabtn sa for siden:
Snømannen var sykt bra!!!
Ellers er Det gamle testamentet noe jeg faktisk har lyst til å lese :rolleyes:
Elastica sa for siden:
hehe. Holder det at jeg leser bøkene om Frodo & Co årlig? :p
Det er endel bøker jeg leser igjen og igjen og som jeg finner glede i hver eneste gang. Jeg blir aldri ferdig med dem. Harry Potter serien blant annet. Ellers har leg lest Enders Game (Enders spill på norsk) av Orson Scott Card et utall ganger. Mary O'Hara's bøker om Ken og hestene hans er også bøker jeg har lest mange ganger. De er vel de bøkene jeg har lest lengst. Leste dem første gang når jeg var 10 tror jeg. Fantastiske bøker.
Drageløperen var en flott bok, men Tusen strålende soler er hundre ganger bedre syns jeg. Den satte virkelig spor i meg altså.
Eilan sa for siden:
"Glassperlespillet" av Hermann Hesse. Alt av Hermann Hesse, når jeg tenker meg om :)
Elastica sa for siden:
Ringenes Herre bøkene handler om Frodo Baggins og en rekke andre skikkelser ;)
Lava sa for siden:
Ikke "den beste" boken men den siste,
og min eneste leste nynorsk bok!
Og selvsagt bra!
Skråninga av en ny forfatter, Carl Frode Tiller,
den var så god at jeg leste den selv om den var på nynorsk,
jeg pleier eller legge bort bøker som er det, klarer ikke lese
men denne bare måtte jeg lese ut! på to dager...
(må jo være litt på dataen og)
Tuppen sa for siden:
jeg har en bok som er helt utslitt, som jeg har lest gang på gang i 8 år faktisk! gråter like mye hver gang jeg leser den og klarer ikke å legge i fra meg når jeg jeg har startet å lese den.. : veien til karlsvogna!
fikk den boken av to lærere på ungdomsskolen da vi fikk vite at pappa hadde kreft i alder av 39 år... den boka er så ærlig og sann.... ikke noe legges lokk på i denne boka nei.... beste boka jeg har lest! og den eneste boka jeg har ett forhold til!
smilefjes sa for siden:
Jeg er fryktelig glad i Harry Potter :-)
Men den aller beste boken jeg vet.... hmmm.... Den viktigste var den første Fedon boka iallefall - den ga meg livet tilbake. Og Kvinner som ødsler sin kjærlighet.
Men av romaner må det nok bli bøkene Vera Henriksen har skrevet om kristningen av Norge, vinlandsferdene og island på vikingetiden, også folket på innhaug av Anne Karin Elstad.
Men Harry Potter altså... den nissebegravelsen i syver'n - jeg har ikke grini sånn over ei bok siden jeg var liten...
Zalza sa for siden:
De gales hus av Karin Fossum er en av de beste bøkene jeg har lest :D genial bok!!
Narnia sa for siden:
Umulig å velge en bok, men viss jeg kan velge en serie, så er det Drømmen om Narnia bøkene (hence the nick :p).
De har jeg lest årlig siden jeg var barn (med noen få unntak de siste årene).
Det er noe med måten C.S. Lewis forteller om at alle kan gjøre en viktig innsats, til tross for ung alder, lite fysisk styrke osv osv.
Og selvsagt fremhever jeg den også fordi den hjalp meg til å forsone meg med religionens største problem; Det ondes problem. Av en eller annen grunn forklarer Aslan dette så mye bedre enn Bibelen.
Helt klart en bok som sikkert klinger best hos de som er kristne eller synes den kristne "forklaringsmodellen" er enkel å forholde seg til. Men det var nå mitt valg.
Ellers er det mange bra bøker der ute!
Valeriana sa for siden:
Fint å se at det er andre også her som liker Narnia. Jeg er veldig glad i forfatterskapet til C.S. Lewis, ikke bare Narnia-serien. I en tilsvarende tråd tidligere på dette forumet har jeg skrevet at favoritten min er trilogien Out of the Silent Planet/Perelandra/That Hiddeous Strength av C.S. Lewis.
BMS! sa for siden:
Dette er en av mine absolutte favoritter også.
Også liker "tusen strålende soler", enda bedre enn "drageløperen" faktisk, selv om sistnevnte absolutt også er helt fantastisk.
Men måtte jeg velge en eneste bok å anbefale noen å lese, Ja da måtte det bli "balansekunst". Den er ett must og lese, dere som ikke har lest den, anbefalles å gjøre det på det sterkeste, og med en eneste gang:D
Skippy sa for siden:
Det er flere bøker som jeg vender tilbake til igjen og igjen.
"En passende ung mann" er en (todelt, pga størrelsen) roman om politikk, religion, mat, familiebånd, kjærlighet, tradisjoner i noen indiske familier på ca femtitallet. Fengende lesestoff.
"Et forargelsens hus" er en hysterisk morsom bok om en fransk borgermester som vil bygge et offentlig pissoar, rett ved siden av kirken i landsbyen. Til hjelp tar han en venn, viss overtalelseskunster består i en utrolig dårlig ånde, som får folk snarest til å være enig. Så god at jeg kjøpte ny fra antikvariat når den gamle ble borte.
"Edda-diktningen" både nye og gamle. Jeg kan fortape meg i den og beundre oppbygningen gang på gang. Såpass krevende at den leses i små porsjoner for min del. Vært fast reiselektyre for meg siden 1995.
cozymum sa for siden:
den beste boka jeg har lest heter "selvfølelse nå!" av mia tornblom. Den handler om å finne fram til et positivt selvbilde. Det handler om å verdsette seg. Noe jeg tror vi alle kan ha godt av. Alle kan og alle er unike på hvert vårt vis. anbefales til alle. D er mye lettere å utrette ting når man begynner å jobbe med hjernen.
Grovsnus sa for siden:
Lindabnt har lyst til å lese Det Gamle Testamentet. Tenk deg om du er ung. Ungene fikk ikke lese det før de var 20. Så mye mord og voldtekt kan ødelegge en ungt sinn.
Helt utrolig at slikt kan gis ut usensurert. Det er jo et menneskesyn som en kan bli fengsla for idag.
Tror du ikke på den "Riktige" gudommen så skal alle menn og kvinner som har kjent (ligget med) menn hugges ned.
Og Jomfruer og krøtter tok de bare med seg. verre enn en gresshoppesverm spør du meg.
Mvh Grovsnus
Ha en Gudlaus dag
Bulldog sa for siden:
Tror jeg må si The hitchhiker's guide to the galaxy av Douglas Adams. Har lest hele "trilogien" en rekke ganger, men den første boka er liksom den viktigste. Boka har nok mye av skylden for at jeg er så snodig som jeg er :)
De norske oversettelsene er forresten totalt ubrukelige. Oversetteren har gjort en god jobb, men hvordan oversetter man noe som ikke kan oversettes?
Antoinette6 sa for siden:
Og "Saman er ein mindre aleine" av Anna Gavalda er en deilig og tykk bok :)
Kikkeline sa for siden:
"Tusen strålende soler" og "Drageløperen"... I den rekkefølgen!
Tiram sa for siden:
Oj, det er så mange..
Drageløperen gjorde et utrolig inntrykk, men jeg tror Alkymisten er den boken jeg aldri kommer til å glemme. Den er bare helt utrolig.
Veggpryd sa for siden:
Det er så vanskelig å velge den beste av bøkene man har lest, men den første jeg kommer på er "100 års ensomhet" av Gabriel Garcia Marques. Synes også bøkene til Bukowski er ganske festlige, og hvis man føler meg skikkelig fattig og malplassert i samfunnet er McCourt et godt valg; "Angelas Ashes" - eller på norsk "Engelen på det syvende trinn". :D
Veggpryd sa for siden:
Den har stått på "må-lese" lista mi lenge, men har aldri kommet så langt at jeg har skaffet meg den. Tror nesten jeg må bestille den fra nettet - NÅ! :D
Enid sa for siden:
De kommer høyt opp på min "best of"-liste også! :cool:
Bulldog sa for siden:
Ja, gjør det! Jeg tror ikke du blir skuffet. Men pass på å kjøpe originalversjonen, som nevnt :)
PS: Har du sett filmen, så vil du antageligvis bli veldig positivt overrasket av boken (bøkene) :)
smosje sa for siden:
Tiram minnet meg på at en av de bøkene (historiene) som har gjort inntrykk, Albert Åberg :) For ikke å snakke om Emil i Lønneberget, som muligens er den beste bokserien jeg har lest i mitt liv, jeg ler så jeg griner og tårene spretter om hverandre hver gang jeg leser dem. Bamse Bums med sin dilleridill kommer også høyt (er det noen som husker ham? 50-talls barnelitteratur). Barnelitteratur er ofte sterkt undervurdert!
I en annen kategori finner man min kanskje absolutte favoritt (utvalgt av de bøkene jeg har lest hittil i mitt liv), Forbrytelse og straff av Dostojevskij. Den er så til de grader totalt oppslukende, fyllt til randen med innlevelse, empati, sympati, avsmak, redsel, forvirring, spenning, psykologi, kultur, egenart og ettertanke, rett og slett perfeksjon!
Ellers anbefaler jeg på det sterkeste Fra Svartedauden til Wienerkongressen av Finn Fuglestad - egentlig pensum på historie grunnfag, men han skriver så artig, korrekt kildekritisk, men likevel lettlest og med en underfundig form for humor som gjør at den egner seg som sofalektyre for de som liker europeisk historie.
Det var mine bidrag! Ellers er jeg enig i Sigurd Hoel. Fabelaktige romaner fra den karen. Får jeg også nevne de klassiske bøkene til Agnar Mykle...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.