< Tilbake til oversikten

Trøtt og sliten

antikarb sa for siden:

Nå er vi nedi enda mindre karbohydrater, men jeg har noen spørsmål, om noen kunne tatt seg tid til å svare?

-Blir man trøtt og sliten når man går ned i karbo, i overgangen? Er det noe man kan gjøre med det?

-Havregrøten, med cottage cheese, er det ikke mye karbo i den?

-Bør man drikke mer vann ved lavkarbo diett enn vanlig kost? Isåfall, hvorfor?

-Er makrell i tomat ok??

-Hva med fiskepinner?

Photobscura sa for siden:

Du burde bestemme deg for en filosofi, synes jeg, så slipper du å være så forvirra :o. Egenkomponert er gjerne noe man går over til etterhvert, når man vet hva man tåler, og hva man liker. Skal likevel prøve å svare på spørsmålene dine så godt jeg kan:

Nå er vi nedi enda mindre karbohydrater, men jeg har noen spørsmål, om noen kunne tatt seg tid til å svare?

-Blir man trøtt og sliten når man går ned i karbo, i overgangen? Er det noe man kan gjøre med det?
Ja, det blir man gjerne. Man kan ta vitaminer, drikke masse vann, få nok søvn etc. Ellers så er det ikke så mye å gjøre, kroppen går gjennom en renseprosess, samtidig som den skifter forbrenning. Det kjennes naturligvis. Det gir seg etterhvert, individuelt når. Noen dager, en uke, to uker, det er ikke likt hos noen.

-Havregrøten, med cottage cheese, er det ikke mye karbo i den?
Jeg aner ikke hva du snakker om :p, men havre er det jo en del karbo i, men om det er FOR mye karbo i den, avhenger av hvilken filosofi du følger, om det er lav GI, kanskje Fedon, så går det nok bra. Det er heller ikke så mye karbo i CC at det gjør noe.

-Bør man drikke mer vann ved lavkarbo diett enn vanlig kost? Isåfall, hvorfor?
Ja, det bør man. I særdeleshet når det er snakk om en ketogen diett, men det vet jo ikke jeg om du følger. Men kroppen trenger mer vann i ketose, fordi det er en kostbar og tildels vanndrivende diett. Men om man lytter til kroppen, så gir den signaler om når og hvor mye vann.

-Er makrell i tomat ok??
Forsåvidt, men det er noe sukker i tomatsausen, så du kan skrape bort mesteparten av det.

-Hva med fiskepinner?
Nix! Fiskepinner er panert, og paneringen er laget av brødsmuler, brød er ikke lavkarbo. Er du usikker på noe, så les på forpakningen. Fokuser fortrinnsvis på karboinhold, men også på hvor karbene kommer fra. Ferdigprodukter som dette, har som regel mel, potetmel, maisstivelse etc i seg, og det er ikke bra for noe.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.