nattfrue sa for siden:
Etter mye prøving og feiling på kjøkkenet har jeg kommet frem til en dessert jeg syntes var god :) - så tenkte jeg skulle dele.
Vaniljepudding
En vaniljestang
2,5 dl kremfløte
2,5 dl usøtet soyamelk
5 eggeplommer
0,5 dl Splenda
4 gelatinplater
Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann. Del vaniljestangen i 2 (på langs) og skrap ut frøene. Ha frøene og resten av stanga i en kjele sammen med soyamelk, fløte og halvparten av Splendaen. La det varmes opp til kokepunktet på middels varme, rør av og til. Pisk sammen eggeplommene med resten av Splendaen i en bolle. (Ikke eggedosis, bare litt luftig.) Ta kjelen av plata før melk- og fløteblandingen koker. Tøm den i eggeblandingen i en tynn stråle, mens du hele tiden pisker. Når alt er blandet sammen, heller du det tilbake i kjelen og setter den på plata på svak varme. Klem ut vannet av gelatinplatene og ha det oppi. La blandingen varme seg sakte opp under konstant røring med slikkepott (viktig at ingenting setter seg i bunnen). Når det begynner å bli tykkere (må ikke koke), heller du blandingen gjennom en sil (så får du ut vaniljestengene og eventuelle klumper) og ned i en bolle. Sett den til avkjøling i kjøleskap til den er kald og stiv, det tar noen timer (jeg lot min stå over natten). Spises som den er, eller med noen friske bær til, evt. bær kjørt i stavmikser så man får saus.
[color=#000000][/color]
Vaniljestengene som kan du enten kaste, eller legge i et tett glass sammen med litt Splenda (eller annen sukkererstatning), så får du "vaniljesukker" etter en stund.
Totalt ca 12 gram karbohydrat i hele puddingen.