< Tilbake til oversikten

Jeg er ny her

lykkepillen© sa for siden:

Etter å ha slitt med overvekt i lengre tid, føler jeg det er på tide å ta et tap i meg selv her.
Har hørt mye bra om lavkarbo, og er jo i utgangspunktet en trøstespiser, så trenger en "kur" der jeg kan spise mye...:D

Jeg har forøvrig endel spørsmål:
jeg har ei datter på 1,5 år. Hun skal jo selvsagt ikke i noe lavkarbo-greier, så hva er trikset her? Må jeg lage dobbelt opp med mat?

Jeg er avhengig av brød.. finnes det noen gode lavkarbo-brød jeg kan bake?? Da helst i brødbakemaskin, siden jeg er lat...?

Hvor mange karbohydrater er det greit å spise for dagen?
Jeg er 170 cm høy og 81 kg. Vil gå ned IALLEFALL 11 kg.. Helst 16... men ser ann i speilet etterhvert..:D

Har dere ellers noen tips til en fersking, som ikke har peilig?

åja.. Kom på en ting til jeg lurer på.
Hvor mye karbo kan det være i en matvare før den betegnes som "lavkarbo"?? Hva er greit??

Ooooog... sukkeralkoholer, regnes ikke det inn som karbohydrater?? Har nemmelig noen pakker med dritgode ricola-drops.. og de hadde jo den nette sum av 96g karbohydrater pra 100g vare.. Men så så jeg at alle 96 gramene var sukkeralkoholene. Kan jeg spise disse med god samvittighet da?

nattfrue sa for siden:

Det beste rådet er vel å finne ut litt om hva de ulike lavkarbo-filosofiene innebærer, og så velge en som passer for deg og følge den som best du kan :) Det finnes mye bra informasjon om de ulike filosofiene både her og ellers på nettet, så det kan være et godt sted å starte - men når du har valgt en filosofi, bør du absolutt kjøpe litteraturen som hører til den filosofien.

Når det gjelder datteren din, så bør ikke det være noe problem, du slipper å lage doble måltider, kan bare lage litt ekstra tilbehør med flere karbohydrater til henne, f.eks. grovt brød, frukt og så videre. Uansett hvilken filosofi du velger, vil du antakelig havne på et kosthold med rent kjøtt og fisk, en del fett og grønnsaker - alt sammen bra for både store og små. Å kutte ut hvitt mel og sukker i hverdagen, for eksempel, er jo like bra for barn som for voksne :) Men finn en filosofi først, se på hva det kostholdet innebærer, og så kan du se på hvilke tilpasninger du må gjøre mht datteren din. Det er mange med barn her inne, du kan jo snike i journalene og bloggene deres og se hvordan de løser dette.

Oi dæven.. er det forskjellige filosofier også...:eek:

nattfrue sa for siden:

En hel haug! :) Ketolyse, Skaldeman, Eurodiet, Atkins, Lindberg og mange flere, i tillegg til at det er en del som komponerer sitt eget kosthold - men da er det nok lurt å vite mye om alle sidene av "lavkarbo" først. Alle sammen har det til felles at de ikke inneholder mat med høyt karbohydratinnhold, men det hva som regnes som "lavkarbo" varierer vel fra 15 opp mot 150 gram karbohydrater om dagen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.