En lege jeg snakket med om ketolysekuren lurte på om jeg hadde begynt å få vondt i nyrene. Han mente at denne kuren over tid vil gi slike smerter. Nå har jeg vært i ketose i 7 måneder, men ikke merket noe slikt. Er det noen andre som har fått vondt i nyrene eller er dette bare noe vås? Blir litt usikker på å avfeie det som en lege påstår. :forstoikk
I motsetning til Nellie, merket jeg i begynnelsen av kuren smerter i den delen av anatomien dersom jeg hadde drukket for lite.
Merket det særlig etter en treningsøkt om jeg ikke hadde vært flink å drikke!:confused:
Interessant. Kanksje jeg ikke har hatt vondt fordi jeg klarer å regulerer vannmengden bra nok. Det var en god tanke, for jeg pleier å ha litt dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer å drikke like mye som mange andre her inne. :D
Jeg har aldri vært flink til å drikke. Er nesten aldri direkte tørst. Før jeg begynte med ketogen kost, opplevde jeg aldri å få vondt over nyrene, uansett hvor dehydrert jeg har vært. Selv den gangen jeg var på nippet til å bli innlagt!:eek:
Kan ha noe med at den ketogene forbrenningen trenger mer vann.:confused:
Eller noe sånt?!?!
Det der er en av mytene om lavkarbokurer. Det skal visst gå på at vi spiser så mye mer protein enn andre (noe jeg ikke egentlig er så sikker på) at vi dermed kan få problemer med utskillelse av avfallsstoffer gjennom nyrene, eller noe lignende. Det er uansett ikke noe problem hvis man passer på å drikke nok vann.
Tror det ligger noen tråder rundt omkring der dette står bedre forklart enn her.
jeg har slitt en del med nyrene før kuren, så da jeg fikk veldig vondt i nyrenen på ketosekuren tok jeg en pause. er nå klar for ny start men skal drikke mye.
Sliter enda med veldig vondt i nyrene når jeg våkner. Blir mindre vondt når jeg har tisset. noen som sliter med det samme???slitsomt:confused::(:(
Bare litt flisespikkeri!:)
Nyrene ligger høyt bak i ryggen rett innenfor de nederste ribbena.
Blindtarmen ligger hos de fleste nede på høyre side i magen, litt ned for hoftekammen.
Typisk for en blindtarmbetennelse er at det ikke gjør særlig vondt når man trykker der, men gjør kjempevondt når man slipper opp igjen (slippøm). Ellers ledsages den som regel av feber/kvalme/oppkast/diare.
Det ligger også andre ting i dette området, som feks eggstokk og mange lymfeknuter. Vedvarende smerter bør undersøkes av lege!
Det er bare å spikke i vei :D!
Jeg har bare sett to blindtarmarr i mitt liv, og det ene var nedenfor midten av magen og det andre litt ovenfor - derfor har jeg tenkt at den kanskje ikke ligger heeelt på samme plass hos alle. Men det kan jo være at det er forskjellig praksis hos legene med hvor de går inn??
Uansett er ikke en blindtarmbetennelse noe man går og lurer på om man skal til legen med - igjen i følge de to jeg kjennner; det var nemlig VONDT :(. (Takk for opplysningen om slippøm, forresten.)
Noe som kan gjøre ubehagelig vondt i det området er f.eks vanncyster eller en spiral som sitter litt dårlig plassert.
Har man vedvarende vondt noe sted bør man gå til lege, ja :helsesjek!!
Ikke sikker på om det er det samme, men får noe vondt som jeg føler
letter etter tissebesøk. kan jo og komme av lite vann, men tror ikke det.
Men rundt nyrene er det, og jeg føler for å lette på trykket for å få bort
det vonde. Ikke nødvendigvis så mye som kommer ut heller,
så det er ikke trykk som gjør vondt...? :rolleyes:
Dersom ketogen kost ville gitt oss smerter i nyrene, så ville storparten av alle urbefolkninger i verden som er upåvirket av vestlige matvaner gått rundt og hatt vondt. Høh, tull og tøys. Jeg har vært i ketose i nesten to år, nada problema!
Ja da er du heldig, for jeg har prøvd kuren to ganger og får vondt, men jeg gir ikke opp.....I boken står det også at den er hard for nyrene, så tull og tøys er det ikke
Jeg tror dessverre heller du er uheldig, har ikke hørt om andre som har samme problemet :o Håper det gir seg, da!
Min umiddelabare gjetning er at kroppen reagerer på noe den er uvant til, evolusjonært sett er lavkarbo i en eller annen grad naturlig og godt for de aller fleste kroppen, men det kan jo klart ha noe å gjøre med hvordan vi har spist før vi la om kostholdet. Da jeg begynte å spise kjøtt igjen for første gang på åtte år, så fikk jeg noen vondter i overgansfasen, men så lenge jeg tok det rolig, så gikk det fint :)
For alt jeg vet er det et tegn på at man har spist for lite protein i utgangspunktet, og at leveren er "utrent". Men dette er bare en simpel legmanns tanker ;)
I boken står det: "Ketolysekuren inneholder mye protein. Mange motstandere av kuren mener det kan være farlig fordi forbrenningen av proteinoverskuddet og utskilling av avfallsstoffene påstås å kunne skade nyrene. Det er lite sannsynlig at mennesket, som har spist protein i tusener av år, ikke skal tåle det. Forfatteren har ikke klart å finne en eneste undersøkelse som viser av lavkarbohydratdietter er skadelige for nyrene. For sikkerhets skyld anbefales det å drikke 2-3 liter væske daglig mens du går på kuren. Vann hjelper nyrene til lettere å kunne skille ut avfallsstoffer."
Men, det står også dette: "Ketolysekuren medfører initialt et stort vekttap, delvis på grunn av tap av vann og salt. Dette kan være uheldig for pasienter som har problemer med salt- og væskebalansen, for eksempel mennesker med hjertesvikt, nyresvikt og hjerterytmeforstyrrelser."
Med andre ord: Ketolysekuren påvirker sannsynligvis bare nyrene negativt hvis de er i trøbbel fra før. Men husk å drikke vann :)
Gallestein?
Det kan gi til å begynne med gi murrende smerter i ryggen...litt høyt opp. Etter hvert så er de ikke murrende lenger:cool:
Min sønn trodde lenge han hadde durabelig kink i ryggen, som kom og gikk en stund. Helt til jeg hørte han sto på hodet i sofaen og ynka seg...:cool:
Da....var det at mor sa nok er nok...du har gallestein. Kom seg til legen og ble umiddelbart operert..pga gallebetennelsen. Så vær litt obs på de smertene...
Jeg hadde mye nyretrøbbel i min barndom og ungdom, så kanskje jeg skulle være i faresonen? Men nei - nå har jeg gått på lavkarbo i nesten fire og et halvt år, og har ikke hatt det minste vondt i nyrene, til tross for at jeg tidvis har vært slurvete med vanndrikkingen. Men det bedrer seg jo nå med utfordringen!
Smerter i nyrene har jeg hatt ved en anledning og det var da jeg hadde nyrebekkenbetennelse. Og det var rett etter jeg begynte med høykarbo etter 1 år på lavkarbo. Såe... Jeg skylder på karbene.
Hender jeg er øm nederst i magen hvis jeg drikker for lite vann. Men det er ikke nyrene. Har hatt nyrebekkenbetennelse en gang og da holdet jeg på å krepere av ryggsmertene så jeg husker godt hvor nyrene sitter...
Jeg tror teorien om nyrene kommer av at vi skal få i oss så mye slaggstofger og fæle greier med "alt" proteinet og kjøttet vårt.
Menneh... Jeg tror egentlig de fleste av oss wspiser ca like mye kjøtt og sånt som mange andre gjør bare uten karbene ved siden av. Har aldri hørt at 200g biff er farlig hvis man har poteter ved siden av. Har aldri hørt at poteter er spesielt bra for nyrene, dermed skjønner jeg ikke hvorfor biffen blir så skummel bare fordi potetene mangler.
Er mange meninger og myter rundt forbi, men ikke på langt nær nok seriøs forskning. Vi får håpe det kommer etterhvert. Den seriøse forskningen som er gjort så langt viser jo det vi her inne vet - at dette får oss ned i vekt. Kanskje det etterhvert kommer frem at en biff er bedre enn en grandiosa også.
(Jeg kjøper ikke at de fleste høykarbomennesker spiser sunn mat med ris, potet og pasta til. Til det selges det altfor mye grandiosa og Toro produkter her i landet...)
I går var jeg og klassen på flasken fra klokken 11 om morgenen. Da jeg la meg klokken 11 om kvelden hadde jeg vibreringer i magen. Kan kanskje kalle det sinnsykt hyppige kramper. Det var merkelig. Prøvde å søke på det på nettet, men det kom kun opp i forbindelse med graviditet, og det mener jeg bestemt at jeg ikke er.
Ellers våkna jeg opp nå i dag, med vondt i nyrene. Ikke sånn at jeg ikke greier å bevege meg, men kjenner at de er der, sånn som jeg vanligvis ellers ikke gjør. Noen som har noen forklaring?
Har hatt trøbbel med nyrene lenge, men nå opplever jeg stor bedring; bedre kreatinin clearence = nyrene renser blodet for urin, færre nyrebekkenbetennelser enn vanlig, mindre vann i kroppen og ikke så mye smerter som jeg er vant til :D
Legen forstår lite, men min egen lille teori går ut pa dette; sukker skader nyrer, jeg har spist særdeles lite sukker siden august - ergo får nyrene gjøre jobben sin uten forstyrrelser ;) Mulig at et stabilt blodsukker også er bra for nyrer - skal spørre nefrologen min.
Jeg forstår at boka må inneholde advarsler, da kuren kanskje ikke passer for de med nyrer som overhodet ikke virker - men jeg er så glad for at jeg "tok sjansen" (var i tenkeboks ei stund). Tror ikke jeg spiser mer kjøtt enn det som er vanlig for en nordmann. Gomler jo mer fett, og da begrenser mengden mat (kjøtt) seg helt naturlig. Man blir fort mett av fett :D
Alkohol er ikke en nyres bestevenn, øl er spesielt skadelig. Drikk masse vann!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.