< Tilbake til oversikten

Ang korn

MorStine sa for siden:

Jeg lurer på noe... På vedlikeholdsstigen er det siste punktet korn. Så da tenkte jeg at jeg kanskje kunne begynne å spise litt yoghurt naturell med musli el. men den jeg kjøpte i dag med blåbær hadde jo 72 kh. Da blir det jo ikke store greiene man kan spise. Hva slags korn er det egentlig ment i dette siste punktet?

Noen som vet?

martefie sa for siden:

Kanskje helt rene korn uten tilsatte bær og sånn? Firkorn? Kokte byggryn i stedet for (blomkål)ris? Byggryn har hvertfall superlav GI. Karboinnhold er jeg ikke så god på, da jeg ikke teller. :o

Photobscura sa for siden:

Man jo ikke innføre det heller, magen min blir sinna om jeg prøver å spise noe som helst av korn, så da skal den få slippe ;)

MorStine sa for siden:

Neida, vet jo at jeg ikke MÅ, bare litt lei av det jeg spiser nå og kunne tenke meg noe variasjon;)

Paradis-Oscar sa for siden:

Hvis det var blåbær i selve müsli-blandingen, så kan jeg forstå det høye karbinnholdet.

Tørket frukt/bær inneholder mye mer konsentrert fruktsukker enn ferske. Logisk, for vannet er jo det som forsvinner når de tørkes...;)

Dessuten har nærmest de aller fleste ferdig-blandinger av müsli en eller annen form for sukker/druesukker/honning i seg. Sikker på at denne ikke hadde matodextrin/dextrose e.l. i seg? 70 g karber per. 100 g var ganske høyt?

Forslag: 4-korn/havregryn (ev. blandet m hakkede nøtter) - og så tilsetter du ferske blåbær i stedet, mye mindre karber og så mye bedre! :)

MorStine sa for siden:

Takk for bra innlegg...

Jo, det er rimelig høyt, og helt klart logisk når du sier det om tørkede bær. Skal se hva den inneholder, la merke til maisstivelse også...
Joda, i parentes står det at den inneholder blåbær, sukker og solsikke. Så denne var ikke bra. Var små maisflak i den. Så det blir nok 4-korn på meg også. Men synes det var høyt karboinnehold i den blandingen også, husker ikke 100%, men det var da rundt 60?

Paradis-Oscar sa for siden:

Bare hyggelig:)

Hm...du har rett, 4-korn har også seriøst mye karber....sjekket litt nå - på korn generelt, så flyr karbetallet raskt oppover :p
Men i mitt hode så er det enormt forskjell på å spise ren mat som f.eks havre/4-korn med endel karber, enn å spise fabrikkmat med masse rare ingredienser i.

Her er mitt forslag: la kornet (enten det er havre, 4-korn, bygg, hvete, spelt, rug) være en liten del av "müsliblandingen" som du blander selv.
Hvis du f.eks. spiser:
150 g matyoghurt (eller tyrkisk/gresk yoghurt) = 3 karber
med 30 g hasselnøtter (hakkede eller hele) = 1,8 karber
og litt blåbær, f.eks. 20 g = 1,5 karber
og så litt havre, eks. 1 ss = 6,3 karber
...så blir det vel ikke så ille?

Men hvis du vil ha mer den müsli-følelsen, så ville jeg ha kjøpt soyaflak, og blandet dette med hakkede nøtter, litt havre, og gjerne fått tak i noen rugflak...finnes det i butikken mon? Da blir det totale karbeinnholdet ikke så høyt.

Men uff...skremmende å se hvor sinnsykt mye mer kh det er i korn enn andre matvarer, jeg tenker ikke mye over det til vanlig. En fin bekreftelse dog, på at vi på lavkarbo er inne på noe riktig, hehe. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.