Jeg lurer på noe... På vedlikeholdsstigen er det siste punktet korn. Så da tenkte jeg at jeg kanskje kunne begynne å spise litt yoghurt naturell med musli el. men den jeg kjøpte i dag med blåbær hadde jo 72 kh. Da blir det jo ikke store greiene man kan spise. Hva slags korn er det egentlig ment i dette siste punktet?
Kanskje helt rene korn uten tilsatte bær og sånn? Firkorn? Kokte byggryn i stedet for (blomkål)ris? Byggryn har hvertfall superlav GI. Karboinnhold er jeg ikke så god på, da jeg ikke teller. :o
Hvis det var blåbær i selve müsli-blandingen, så kan jeg forstå det høye karbinnholdet.
Tørket frukt/bær inneholder mye mer konsentrert fruktsukker enn ferske. Logisk, for vannet er jo det som forsvinner når de tørkes...;)
Dessuten har nærmest de aller fleste ferdig-blandinger av müsli en eller annen form for sukker/druesukker/honning i seg. Sikker på at denne ikke hadde matodextrin/dextrose e.l. i seg? 70 g karber per. 100 g var ganske høyt?
Forslag: 4-korn/havregryn (ev. blandet m hakkede nøtter) - og så tilsetter du ferske blåbær i stedet, mye mindre karber og så mye bedre! :)
Jo, det er rimelig høyt, og helt klart logisk når du sier det om tørkede bær. Skal se hva den inneholder, la merke til maisstivelse også...
Joda, i parentes står det at den inneholder blåbær, sukker og solsikke. Så denne var ikke bra. Var små maisflak i den. Så det blir nok 4-korn på meg også. Men synes det var høyt karboinnehold i den blandingen også, husker ikke 100%, men det var da rundt 60?
Hm...du har rett, 4-korn har også seriøst mye karber....sjekket litt nå - på korn generelt, så flyr karbetallet raskt oppover :p
Men i mitt hode så er det enormt forskjell på å spise ren mat som f.eks havre/4-korn med endel karber, enn å spise fabrikkmat med masse rare ingredienser i.
Her er mitt forslag: la kornet (enten det er havre, 4-korn, bygg, hvete, spelt, rug) være en liten del av "müsliblandingen" som du blander selv.
Hvis du f.eks. spiser:
150 g matyoghurt (eller tyrkisk/gresk yoghurt) = 3 karber
med 30 g hasselnøtter (hakkede eller hele) = 1,8 karber
og litt blåbær, f.eks. 20 g = 1,5 karber
og så litt havre, eks. 1 ss = 6,3 karber
...så blir det vel ikke så ille?
Men hvis du vil ha mer den müsli-følelsen, så ville jeg ha kjøpt soyaflak, og blandet dette med hakkede nøtter, litt havre, og gjerne fått tak i noen rugflak...finnes det i butikken mon? Da blir det totale karbeinnholdet ikke så høyt.
Men uff...skremmende å se hvor sinnsykt mye mer kh det er i korn enn andre matvarer, jeg tenker ikke mye over det til vanlig. En fin bekreftelse dog, på at vi på lavkarbo er inne på noe riktig, hehe. :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.