< Tilbake til oversikten

Banan?

antikarb sa for siden:

Er banan ok??

Tuppen sa for siden:

nei.... mye karber der...

Ciss sa for siden:

Ikke bare mye karber, men veldig høy GI også. En undersøkelse jeg leste om nylig viste at banan gir høyere blodsukkerstigning enn vanlig melkesjokolade!

antikarb sa for siden:

ooooiiii....

Noen som har ide om ertatning til banan?

Tuppen sa for siden:

hva er det med bananen du vil ha? altså... er det som mellommåltid du tenker på eller?

antikarb sa for siden:

Nja, tenker mer som til å ha oppi grøten og sånt.... Den er jo så søt og god,hmmmm, ja, kanskje et hint om at den ikke er bra...

Tuppen sa for siden:

tror du skal se bort fra bananen en stund ;)

Venus sa for siden:

sånn ca 21 karber pr 100 gram... ikke bannan nei

antikarb sa for siden:

er frukt generelt ikke ok?

Ciss sa for siden:

Ser at du legger opp til en lav GI-filosofi. Da vil du kunne spise noe frukt litt avhengig av hvor mye/raske karbohydrater du vil tillate deg. Det er vanskelig å gi råd uten å vite mer spesifikt om filosofien din. Men jeg kan ikke se at du kommer utenom en GI-tabell for å skaffe deg oversikt over hvilke matvarer som er ok i hht din filosofi.
Du kan evt få litt drahjelp ved å se på Lindberg-kostholdet, for han vektlegger jo lav GI.

antikarb sa for siden:

Takk.

Hvor kan man få tak i GI tabell?

Ciss sa for siden:

Hvis du googler finner du masse info om GI. Jeg vil tro at du vil kunne finne denne siden ganske nyttig: www.gi-tabell.se/
Er litt nysgjerrig på hva det er som gjør at du ønsker å følge en lav GI-filosofi uten egentlig å kjenne så mye til hva dette innebærer?

antikarb sa for siden:

Jeg kjenner godt til hva det innebærer, men kjenner ikke (ennå) godt nok til alt som har lav og høy GI, ikke i detaljer iallefall.....

nellie sa for siden:

jeg drikker smoothie (ferdigkjøpt) med bitteeeeeelitt banan i seg.
Går bra, men.. det er veeeeeldig lite.

Photobscura sa for siden:

Det spørs akkurat hva du skal bruke den til :stuart:

Sorry... Men du har alt fått så mange fornuftige svar, at jeg grep anledningen til å tøyse litt.

antikarb sa for siden:

heheheh :D

rebekah sa for siden:

Hva med å bruke proteinpulver med banansmak i stedet for; mange typer har veldig lavt innhold av karber, og kan brukes i både smoothie, grøt, bakst og shake.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.