Sendt inn av Jon Solem, 29. juli 2008 kl. 14:22.
En treningsøkt med en time jogging forbruker IKKE NOE FETT fordi kroppen har et sukkerlager som forbrukes før fettet. Dette sukkerlageret, primært lagret i leveren, holder til 3 timer jogging. Det mest fornuftige virker da å være å spise mindre. Dette har ENORMT mye mer effekt enn trening for de fleste. For å treningsforbrenne bort en smørklatt i sausen må man jogge en times tid. Forstår du?
Og forresten. Tror du at "fettdiett" får deg ned i vekt? Glem det. Til og med dr. Atkins, fettdiettens opphavsmann, var kraftig overvektig(117 kg/180 cm) da han døde i en alder av 72 år. Dette faktum bortforklares bare av de som har økonomiske motiver, f.eks. redaktører i helsemagasiner.
En halvtimes gange pr. dag. 55 minutter pr. dag. Rådene drukner ofte budskapet som handler om å gå ned i vekt/få bedre helse. Man bør ha det helt klart at det kan være veldig vanskelig å gå ned i vekt. Det inkluderer med nødvendighet flere negative sider, som nesten ikke er mulig å unngå. Enten må man svette temmelig mye med trening, ellers må man rett og slett sulte seg. Det finnes et par alternativer, men de er ganske uaktuelle for de fleste. Som f.eks. å gå veldig langt hver dag eller svømme veldig mye. Da slipper man all svettingen og glemmer kanskje litt av sulten. Men nå snakker vi om timer pr. dag. Eller man kan benytte sultdempende medikamenter av typen ADHD-medisin. Jeg vil tro at hverken 5 timers spasertur eller konstant rus er særlig fristende for leserne. Dessuten vil sistnevnte øke dårlig helse og førstnevnte vil kanskje gi slitasjeskader.
Det er visstnok sånn at hjernens belønningssenter belønnes av alt du opplever som positivt. Så kanskje å fylle tiden med noe veldig veldig bra får deg til å glemme mat. Men sannsynligvis ikke. Velbekomme.
Haha, samme her!
Men da lurer jeg på hvor i alle dager det ble av de tjue kiloene jeg mista mens jeg spiste masse fett og gikk turer ca annenhver dag. Mystisk.
Men i svarte da! Jeg hadde lyst til å sende inn et svar på kommentaren, klarer sjeldent å la noe sånt stå ubesvart. Ok, først så må jeg registrere meg, og bruker da hotmailadressa mi som er knytta til internet explorer, og jeg bruker firefox til vanlig, og får to ganger etter hverandre beskjed om å bekrefte epostadressa mi, så jeg gir opp, og prøver å svare via internet explorer, men da må jeg verfisere mobilnummeret mitt, det er ikke måte på, og så er mobilnummeret mitt ugyldig? :confused: Jeg har hatt samme mobilnummer i over ti år, dette var bare helt dustete. Ikke rart det bare er tullinger som gidder å kommentere artikkelen.
Men en ting er den kommentaren til Jon Solem, noe helt annet er den artikkelen, og hva disse forskerne har funnet ut.
Jeg driver jo med forskning selv, og jeg skjønner ikke at de gidder med slik forskning med kun to faktorer. Man slanker seg. også trener en gruppe, også trener ikke en gruppe. og den gruppa som trente 55 min om dagen beholdt vekta, ikke de andre. ergo må man trene 55 min om dagen, minst. Hvis dette stemmer er det slett forskning. Hva spiste de? Stoffskifte? hormoner? genetikk? alder? og ja, mange andre faktorer. nei og nei. At man er kritisk til lavkarbo, så velbekomme tenker jeg, etter å ha spist mine mamalupes m karbonadedeig og sopp, avocado og masse rømme på. Og nyter et glass rødvin. Men om man forsker på seriøst nivå så MÅ man ta med ulike faktorer og se på tidligere forskning. men det kan jo hende de har gjor det da, men et sted har vel jounalisten konkulsjonen fra?
Måtte inn på forskning.no. Litt mer nyansert der, blant annet står det: Gruppen som holdt vekta nede hadde også vært mest aktive på gruppemøter og rådgivningstelefonen. Studien antyder at fysisk aktivitet henger sammen med oppfølging, rådgivning og endrede spisevaner.
Wow - banebrytende! Vi har vel et helt koppel av medlemmer her som har trent masse samtidig som vi har gått ned masse med lavkalorimat ala grethe roede eller andre. Disse madammene hadde jo gått på lavkaloridiett.
Og at man for det første IKKE klarer å holde vekta fordi man ikke klarer å trene så mye hver bidige dag, det er jo ingen bombe.
Men jeg har troen på det jeg holder på med nå. Å trene to -tre ganger i uka og gå på tur med wowen det gjør jeg uansett, og dette kostholdet her det er mitt kosthold framover i livet. And I love it!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.