< Tilbake til oversikten

Ny diett - hudproblemer - INFORMER MEG :)

Zoomer sa for siden:

Jeg er ny her inne og mannen min har nettopp fått en diett av legen sin pga hudproblemer som har eskalert over de siste årene. Han har prøvd alle mulige typer naturmedisin, andre dietter, akupunktur, homeopati, vært innlagt på hudavdelingen på Riksen uten annet resultat enn "atopisk eksem". Nå sist har han vært på Balderklinikken og legen der anbefalte følgende diett (han kan kun spise):
Epler, pærer, appelsiner, citrusfrukter, mørke druer, bær, kiwi, melon, avokado, de fleste grønnsaker (ikke potet) og noen typer nøtter (bl.a. cashew, pinjekjærner og pistasjnøtter).

Det har i det siste blitt såpass ille at han har gått på konstante antibiotikakurer (som ikke hjelper) og han har åpne betente sår. Dette har ført til at min snille og selvsikre mann har blitt irritert, innesluttet og nå sykemeldt fordi han jobber med mennesker og føler at han ikke vil jobbe med sår (i ansiktet for øyeblikket).

Jeg har ingen erfaring med dietter fra tidligere, så er åpen for tips, vink, og selvsagt motivasjon og oppskrifter til å hjelpe oss med denne dietten. Så kom igjen - informér meg :)

Gracella sa for siden:

Huff, den der kan ikke være lett :(!
Jeg har dessverre ikke noen gode råd ser det ut til.

Hva kalles denne dietten da?
Er det KUN disse matvarene han kan spise?
Gav de på Balderklinikken dere ingen oppfølging til denne dietten mhp menyer og slikt? Det var litt rart, synes jeg. Det han kan spise, er jo ikke akkurat det jeg vil kalle hverdagskost for noen (andre enn veganere, da).

Det blir nok bare en oppmuntringsklem fra meg :klem:

Zoomer sa for siden:

Glemte å skrive rent kjøtt...

Fikk tilbud om ernæringsfysiolog, men det takket han nei til, for han mente han hadde gått til en tidligere uten suksess...

martefie sa for siden:

Hei og velkommen!

Oppskriftsforumet her er veldig bra og omfattende! :) Men det er mye fete melkeprodukter og egg, i hvertfall i frokost og bakst. (Hvordan var det med mannen din og egg?)

Jeg har nå et abonnemt fra savingdinner.com - body clutter/Low carb menyen. Der er det step-by-step og handleliste. Har også serveringsforslag for familien (blokmål til dietiseten, brun ris til familien). Synes den er veldig grei. Ble superlei av å ikke vite hva jeg skulle ha til middag. Koster $ 9,95 for 3 mnd. Nye oppskrifter hver tirsdag.

Fordelen med denne typen kosthold (bortsett fra vekt/helsegreia) er at det går så utrolig FORT å lage mat!

Lykke til!

Paradis-Oscar sa for siden:

Hva er begrunnelsen for den dietten, ifølge legen?

Uff, antibiotikakurer gjør det ikke akkurat bedre for en kropp som sliter!
Husk å ta probiotika da, bakteriepiller som tilfører de gode bakterien igjen - de som antibiotikaen dreper. Alle de som står i kjøleskap på helsekosten er godkjent, vil du ha the real deal, så kjør på med den fra Bio Care. Dyr, men best. Solaray sin er også bra. Hara han tatt flerspektret antibiotika, så MÅ han bare spise disse - og i lang tid.
Men dette har sikkert legen sagt, om dere går på Balder-klinikken :)

Vurderer å gi dere nummeret til legen min - verdens beste lege, no less (er både homeopat og lege). Om dere trenger.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.